Jag har alltid gillat utmaningar – som Hammarkullen

Pär Gunnarsson är förvaltare på Bostadsbolaget i Hammarkullen, ett av sex områden som Göteborg miljardsatsar på, för att få bort från polisens lista. – Det är en svår men rolig utmaning. De sociala frågorna är bland det viktigaste jag har i uppdraget.


Att jobba närmast kunden är en av de saker Pär Gunnarsson gillade mest, när han tidigare arbetade som fastighetsvärd på Bostadsbolaget. Den dagliga kontakten där man lär känna sina hyresgäster och får bra koll på vad de behöver – det är inte bara roligt utan underlättar också själva arbetet något enormt, tycker han.

– Genom åren har jag jobbat i flera olika bostadsområden och gjort allt ifrån att ta hand om felanmälningar och visat lägenheter, till att vara kontaktperson för stora stamrenoveringar och samordnat insatser med olika entreprenörer. Det kommer alltid tillbaka till att vara kundfokuserad – jag tycker det känns fint att få en personlig relation till hyresgästerna.

Hur hamnade du i fastighetsbranschen?
– Jag läste på Lindholmens tekniska gymnasium och efter ett studiebesök hos Bostadsbolaget var jag säker på min inriktning, fastighetsbranschen! Den hade allt. Jag tyckte det verkade väldigt roligt och varierande. Dels det sociala, men att det också fanns ekonomi, teknik, juridik och problemlösning. Om man blev godkänd på gymnasiet kunde man även få en betald traineeplats som blev en extra motivation. Min traineetjänst blev en tillsvidaretjänst som fastighetsvärd hos Bostadsbolaget, med ansvar för ungefär 350 lägenheter.

Vad arbetade du med som fastighetsvärd?
– Under åren var jag med i större projekt, till exempel vid en stor stamrenovering då jag var den som hyresgästerna hade kontakt med under arbetets gång. De kunde alltid ringa mig direkt och jag såg till att de fick löpande information om vad som hände i projektet. De flesta hyresgästerna bodde kvar i sina lägenheter under tiden, och fick stå ut med oväsen och stök, och att inte kunna duscha hemma. Det gav mig en stor förståelse för hur viktigt det är med information och att man är noga med att återkoppla snabbt när de boende hade frågor.

Efter tretton år som fastighetsvärd blev du förvaltare i Hammarkullen. Berätta!
– Jag kände att jag var redo för nya utmaningar så jag pluggade Fastighetsakademins utbildning till förvaltare på kvällstid. I december 2019 blev jag klar och fick detta jobb i Hammarkullen. Jag har jobbat i flera olika områden i Göteborg, inte bara särskilt utsatta. Men jag har alltid gillat att vara där det finns svårigheter och utmaningar, och Hammarkullen är ett miljonprogramsområde med stort underhållsbehov och många sociala utmaningar. Här känner man verkligen att man bidrar till en positiv samhällsutveckling på ett helt annat sätt.

Vad innebär din roll som förvaltare?
– Min roll här är extremt bred, där jag dels har personalansvar för 17 personer i form av fastighetsvärdar, miljövärdar, fastighetsskötare och lokalvårdare. Dessutom har jag ansvar för den tekniska och ekonomiska förvaltningen som omfattar alltifrån att lägga en budget och göra bostadsprognoser till att ta in offerter och planera underhåll. Det är en blandning av strategiskt och operativt arbete som är väldigt omväxlande. Stort fokus ligger också på att utvärdera kundenkäter och fånga upp vad hyresgästerna tycker, så att vi vet vad vi behöver göra bättre.

Vad är den största skillnaden jämfört med att vara fastighetsvärd?
– Det är ju att man som förvaltare har ett större ansvar och samtidigt kan vara med och påverka helheten på ett annat sätt. Man arbetar mer strategiskt och med långsiktiga mål jämfört med en fastighetsvärd där största fokus ligger på den dagliga driften och nära kontakt med våra hyresgäster. Till exempel förvärvade Bostadsbolaget 2016 ungefär 1 000 lägenheter i Hammarkullen som jag nu ansvarar över. Dessa är i stort behov av upprustning och mitt uppdrag är att se till att standarden möter dagens krav. Samtidigt har vi inom bolaget en arbetsmetodik med varsam renovering där hyresgästen kan välja olika standardhöjande åtgärder vid större renoveringar – det är viktigt att kunna påverka både sin boendestandard och boendekostnad som hyresgäst. Jag ska också ansvara för att vi återbrukar det som är möjligt.

Hur använder du dina erfarenheter från din tid som fastighetsvärd?
– Dels insikten att kunden sitter på egna bra lösningar och tips, för de tänker ju en hel del på sitt boende och hur de skulle vilja ha det. Jag är van vid att ha örat mot rälsen, och det kan jag göra på fler sätt nu som förvaltare. Vi samverkar till exempel med den lokala hyresgästföreningen och jag plockar hela tiden in min områdespersonal i de olika projekt vi har eftersom jag vet att de känner sina hyresgäster bäst.

Vilka utmaningar ser du som förvaltare?
– Det är ju mitt första jobb med en chefsposition, och här har jag mycket att lära för att utvecklas i min ledarroll. En av de absolut största utmaningarna blir naturligtvis arbetet med att få bort stämpeln som särskilt utsatt område, där vi behöver rusta upp, bygga nytt och öka tryggheten ännu mer. I ett miljonprogram som Hammarkullen finns mycket att ta tag i när det gäller den tekniska förvaltningen, bland annat behöver fönster, badrum, fasader och avfallssystem bytas ut och utemiljöer fräschas upp. Vi har ett parkeringsgarage som ska rivas och ersättas med en ny permanent lösning, samtidigt som man behöver väga in hur bilkörandet ser ut i framtiden.

Vad finns det mer för utmaningar?
– I hela denna process finns också svårigheten i hur vi ska informera våra hyresgäster på bästa sätt. Vi har ett 80-tal olika nationaliteter i Hammarkullen och det har inte fungerat särskilt bra att bara skicka ut ett vanligt informationsblad i brevlådan. Vår flerspråkiga personal är en enorm tillgång och när de informerar hyresgästerna personligen, får vi en helt annan respons. Därför har vi börjat med en ny funktion som heter dialogvärd, som är särskilt viktig när det är större projekt som vi behöver informera om. Varje distrikt i Bostadsbolaget har också fått en egen kommunikatör, som ser till att all vår information är rätt och tydligt utformad.

Vilka är de viktigaste frågorna för dig?
– Att våra hyresgäster trivs och känner sig trygga i sina bostadsområden. Allmännyttan har ett stort socialt ansvar och vi kan bidra till ett bättre samhälle, till exempel genom att erbjuda jobbmöjligheter, antingen hos oss eller i samarbete med andra aktörer. Vi äger numera Hammarkullens torg och där har vi mycket vi vill utveckla. En sådan sak är att se till att vi får hit en vårdcentral, vilket vi jobbar för.
– En annan väldigt viktig fråga för mig är att våra medarbetare trivs, utvecklas och känner sig delaktiga i det vi gör – för vi gör det här tillsammans.

Vilken är din främsta drivkraft?
– Dels att blandningen i uppdraget är så rolig, med samhällsutveckling i kombination med klassisk förvaltning. Uppdraget att Hammarkullen inte längre ska vara ett särskilt utsatt område är tydligt, skarpt och utmanande – och så himla roligt och viktigt! Och jag vet att detta låter som en klyscha; men jag har underbara kollegor där man tar hand om varandra och inte är rädda för att testa nya saker, oavsett vilken roll man har. Medarbetarna är avgörande för det vi vill åstadkomma, och vi lär oss av varandra hela tiden.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Pär Gunnarsson

Titel: Förvaltare/områdeschef i Hammarkullen för Bostadsbolaget
Ålder: 34 år
Uppväxt: I villa i Utby, Göteborg
Bor: I bostadsrätt i Krokslätt, Göteborg
Familj: Sambon Gia som är projektledare
Yrkeserfarenhet: Fastighetsvärd i 13 år och 2,5 år som förvaltare på Bostadsbolaget
Utbildning: YH-utbildning till fastighetsförvaltare på Fastighetsakademin
Fritidsintressen: Badminton och fotboll, sköna promenader med sambon – då kan man reflektera i lugn och ro. Testar gärna något nytt gällande bakning eller matlagning. Tycker också det är jätteroligt med hemmaprojekt och renoveringar!

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega