Partnertext från Fastighetsägarna Service

”Magkänslan varje dag jag går till jobbet är fantastisk”

 

Foto: Johan Strindberg

Jesper Stening är kundansvarig förvaltare för kommersiella fastigheter på Fastighetsägarna Service. Han har täta kontakter med såväl uppdragsgivare och driftoperatörer som hyresgäster, och han har dagligen nytta av sin bakgrund som drifttekniker.

Jesper Stening är kundansvarig fastighetsförvaltare på Fastighetsägarna Service, som utgår från Stockholm och Uppsala men har uppdrag i hela Mellansverige. Fastighetsbeståndet som Jesper förvaltar sträcker sig från Falun till Falkenberg.

– Min roll är att hjälpa uppdragsgivaren med den tekniska dagliga förvaltningen av fastigheterna. Eftersom den geografiska spridningen i beståndet är stor, så har jag ett väldigt nära samarbete med driftoperatörerna som vi anlitar, säger Jesper.

Med fokus på kundnöjdheten
Hyresgästerna är en tredje grupp som Jesper har tät kontakt med, och han ser dem som centrala i varje uppdrag. Det är med målet ökad kundnöjdhet som samarbetet mellan Jesper och uppdragsgivare utformas.

– Mycket handlar om att ge hyresgästerna förutsättningar att bedriva sin verksamhet på ett bra sätt. Annars kommer de förmodligen se sig om efter andra lokaler och kommer inte rekommendera fastighetsägaren till andra verksamheter. Om man fokuserar på hyresgästnöjdhet kan det ju bli tvärtom – att hyresgästen vill utöka i intilliggande lokaler när de växer, vilket är positivt för alla inblandade, säger Jesper.

Teknisk bakgrund ger djupare förståelse

– Jag har jobbat med fastigheter i över 15 år och provat på det mesta: skolor, förskolor, kontor, lager, logistik, idrottsanläggningar, äldreboende, hotell, bostäder – allt utom sjukhus i stort sett. Jag började i branschen som drifttekniker, men fick hos en tidigare arbetsgivare chansen att ta en förvaltarutbildning vid sidan av jobbet. Nu har jag varit teknisk förvaltare i fem år ungefär och tycker att det är jätteroligt, säger Jesper.

Den långa erfarenheten som drifttekniker är något som Jesper dagligen har nytta av i sitt arbete som förvaltare.

– Jag tror att man har större förutsättningar att göra ett bra tekniskt förvaltarjobb när det gäller driftteknik och energifrågor när man har förståelse för hur systemen fungerar sedan tidigare. Problemlösning och felsökning är det jag tycker är roligast – det får inte teknikerna vara ifred och göra själva, skrattar Jesper.

Ledarskap som får medarbetarna att växa
Jesper gick in i rollen som kundansvarig förvaltare på Fastighetsägarna Service i april 2022, efter en process som började med att han inte visste något om bolaget, även om han kände till medlemsorganisationen Fastighetsägarna.

– Men efter det första mötet hade jag en jättebra magkänsla. Dessutom skräddarsyddes rollen utifrån min tekniska bakgrund och bolagets växande uppdrag inom kommersiell förvaltning, vilket kändes väldigt roligt. Det kunde jag inte tacka nej till. Sedan dess har jag aldrig ångrat mig och magkänslan varje dag jag går till jobbet är fantastisk, säger Jesper och avslutar:

– Jag har aldrig varit på en arbetsplats där det är så positiv stämning, från it till fastighetsskötare till jurister. Jag tror att det beror på vår challengerkultur och ledarskapet – våra ledare genomsyras av glädje och positiva vibbar rakt igenom. Det är mycket frihet och ledarna peppar för att få folk att växa och ta egna initiativ. Den typen av ledarskap är helt ovärderligt.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega