Så tipsar ByggVesta sina hyresgäster om att minska på elen

ByggVesta ligger i framkant och går ut med elspartips till sina hyresgäster. Marit Appelgren, vd för ByggVesta Fastighetsförvaltning, hoppas att det ska minska konsumtionen, bli färre frågor och visa att bolaget tar sitt ansvar under rådande elkris.

Elpriserna ligger på rekordhöga höjder och vi går mot en säsong då elbrist kan bli realitet. Än har vi inte sett några direktiv från myndigheterna som uppmanar oss konsumenter till minskad användning av el.

Vad gör man då som fastighetsägare och förvaltare? Ja, kanske som ByggVesta Fastighetsförvaltning som nu gått ut med egen information och tips till sina hyresgäster om hur de kan spara på sin elkonsumtion. Dessutom för man ut budskap om hur det egna företaget tar sitt ansvar i frågan.

Vi frågar Marit Appelgren, vd för ByggVesta Fastighetsförvaltning, om deras initiativ.

Varför har ni gått ut med denna information?
– Det är av flera skäl; för att förklara vad vi gör, förbereda hyresgästen på prisökningar samt inte minst för att helt enkelt ge tips och visa att vi bryr oss om dem och om samhället i stort, i denna situation.

Vad hoppas ni att det ska leda till?
– Minskad konsumtion och färre frågor från hyresgästerna. Samt för att hyresgästen ska se oss som medvetna och omtänksamma även – om vi inte kan påverka så mycket.

Hur har ni gått till väga för att nå ut med informationen?
– Vi går ut via mejl och Mina Sidor. Det går ut på svenska då vi uppmuntrar våra hyresgäster att själva översätta på önskat språk via Google eller dylikt. Att översätta till en massa språk är inte längre relevant som jag ser det, den moderna tekniken sköter det åt oss.

Vad är det för information ni har gått ut med?
– Vi har två varianter som vi skickar ut eftersom vi i vissa fastigheter säljer hushållselen till våra hyresgäster via IMD-mätning. Den som går ut till dessa hyresgäster är lite mer utförlig gällande hur vi köper el.

Vilka andra åtgärder ser ni över inför den kallare årstiden med eventuell elbrist och höga elkostnader?
– Det handlar om driftoptimering, att säkra elvolymer samt att se över alla allmänna utrymmen och dra ned så mycket vi kan. I det här läget handlar det om ren ”damage control” för att nå så låg konsumtion som möjligt till så låg kostnad som möjligt per inköpt enhet.

ByggVestas elspartips till sina hyresgäster

  • Laga mat i större mängder som räcker längre och koka upp vatten med locket på – spisen drar mycket el.
  • Kör fulla disk-& tvättmaskiner när elen är billigare, den är som dyrast mellan 06–09 samt 17−20 så undvik gärna de tidsintervallerna om du vill spara på dina elkostnader.
  • Tänk på att torktumlaren drar väldigt mycket el – torka hellre på torkställning.
  • Använd lågenergilampor.
  • Se till att laddare för elektroniska apparater är av nyare modell, annars drar de ström oavsett om de laddar eller ej när de sitter i ett eluttag.
  • Komplettera gärna med grenkontakter med av/på-knappar för att enkelt stänga av elektroniska apparater som annars står i standby-läge.
  • Handdukstorken drar mycket el – det kanske är okej att badrummet är lite kallare en period?
  • Låt det vara släckt i rum där man inte vistas.

Detta gör ByggVesta för att spara el och få ner elkostnaderna

  • Sänker temperaturen i allmänna utrymmen.
  • Ser över alla styrsystem så att det inte finns några energitjuvar.
  • Köper endast förnybar el via E.ON.
  • Säkrar på förhand volymer till ett fast pris, vilket dock kan påverkas av det som händer på elmarknaden, då inköp sker rullande.
  • Förvarnar hyresgästerna om att prishöjningar kommer.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega