Aff ger dig hjälp att ställa relevanta krav, men sedan behöver entreprenaden också följas upp. Vi ägnar ett helt frukostseminarium åt praktisk uppföljning den 14:e september.
Hurra, avtalet för entreprenaden är undertecknat! Nu är det bara att köra, för allt är glasklart och någon uppföljning behövs inte. Eller? Oavsett om du är Beställare eller Leverantör behöver du följa upp avtalsenligt utförande och ha en dialog med den andre parten om olika avtal.
Vi tar en praktisk situation som exempel. Du är förvaltare för ett bostadsbestånd och ni har tecknat ett avtal om skötsel av utemiljön. Nu är du ute och besöker fastigheten och får se Leverantören klippa gräs. ”Trevligt!” tänker du, tills du känner lukten av avgaserna. ”Hmm, ställde vi inte krav på att deras maskiner skulle drivas av miljövänliga alternativ?” tänker du och börjar fundera på vad som egentligen står i avtalet. Du går fram till personen som kör och börjar prata, bara för att upptäcka att personen saknar legitimation och inte heller pratar svenska. Men du lyckas ändå få fram att personen arbetar för ett helt annat företag än din Leverantör. ”Ojoj, dags att prata med Upphandlaren!” suckar du och åker tillbaka till kontoret.
Ovanstående situation är påhittad, men incidenterna är hämtade från verkligheten. Så hur kan vi undvika att det blir så här?
Krav bör följas upp
Avtal om löpande drift och service är ofta tämligen omfattande. Leverantören ansvarar normalt för en funktion hos Beställaren, exempelvis att ta hand av utemiljön. Det här innebär att avtalen innehåller såväl beskrivning av vilka tjänster Leverantören ska utföra, som olika krav på företaget och leveransen. Aff ger dig stor hjälp på vägen att ställa relevanta krav, men sedan behöver också entreprenaden följas upp. Och hur man ska göra det står inte i någon mall.
Därför ägnar vi nu ett helt frukostseminarium (med webbinarium) åt praktisk uppföljning av Aff-entreprenader. För det finns vissa knep som gör det lättare. I Aff-avtalen finns det olika ställen där det är tänkt att man redan från början ska skriva hur man tänker sig att följa upp och samarbeta, bland annat genom olika mötesformer och rapportering. Och uppföljning är lika viktigt för Leverantören, som rimligtvis önskar vara trygg i att de levererar avtalsenligt.
På seminariet kommer vi beröra frågor som
- De olika formerna av egenkontroll.
- Kvalitets- och miljöplaner – varför det?
- Entreprenadmöten – mer än nödvändigt ont.
Och om nu leveransen inte följer avtalet, vilka påföljder är aktuella då? Kan Beställaren helt enkelt sluta betala, eller vad får de göra?
Så passa på att få lite ny energi till uppföljningen på seminariet 14:e september!
Aff:s frukostseminarier
Aff:s frukostseminarier behandlar olika frågor som brukar uppstå i Aff-entreprenader och är öppna för alla som är intresserade. Mer information och kommande seminarier hittar du här: https://www.aff-forum.se/utbildning