”Jag tryckte på fel knapp”

Marit Appelgren, vd på ByggVesta Förvaltning, kom in i branschen med en feltryckning. Hon ser med oro på uthyrning av ”madrassplatser” men vill att hennes förvaltare respekterar hyresgästen. – Alla förtjänar ett vänligt svar, även om det är ett nej.

Marit Appelgrens entré in i förvaltningsbranschen började med en feltryckning på en knapp.
Efter gymnasiets 4-årig teknisk linje pluggade hon kemi, ekonomi och matte. Hennes första jobb var i ett laboratorium på ett pappersbruk. Efter 10 år funderade hon på vart hon skulle ta vägen. Hon och pojkvännen funderade på att flytta till Göteborg.

– Jag hittade ett jobb i en databas till honom, där jag själv hade lagt in mitt cv. Jag skulle skriva ut jobbet till honom men jag klickade på fel knapp! Jag tryckte på ”sänd” och mitt cv gick iväg. Titeln på jobbet var Fastighetsförvaltare men det stod inte vilket företag det var.

”Rookie men spännande”
Plötsligt en dag ringde en rekryterade och sa; ”Du är en rookie, men du är spännande”. Marit hade aldrig varit på intervju tidigare och tyckte det lät intressant.

– Jag gick dit och rekryteraren sa att jag kunde få åka till företaget direkt – det var Volvo som sökte Fastighetsförvaltare! Jag pratade med gubbarna där och dagen efter ringde de och sa ”Du har inte rätt bakgrund men vi gillar dig, vill du ha jobbet?”.

När hon påpekade att hon inte kunde något om det sa de att ”Vi lär dig!”. Hennes karriär inom fastighetsbranschen började på Arendalsvarvet i Göteborg.

Hur det gick för dig, när du inte visste vad jobbet innebar?
– Det gick jättebra! Man får lyssna och höra vilka uttryck andra svänger sig med, härma och ta reda på vad det betyder. Men jag fick mycket hjälp av de andra, erfarna.

Volvo är som en liten stad
Under de 14 år som hon arbetade på Volvo gjorde hon en utvecklingsresa. Hon började som förvaltare, fick mer ansvar och blev snart vd på herrgården som koncernledningen disponerade.

Hon fick sedan ansvar för exploateringsprojekt och hennes ”claim to fame” som hon uttrycker det var att hon lyckades göra en stor upphandling kring fastighetstjänster; från underhåll till Facility Management-tjänster som skedde mitt i lågkonjunkturen 2007/2008. De stora kostnadsbesparingarna uppskattades av ekonomidirektörerna i en ansträngd situation.

På slutet hade hon globalt ansvar för hur man skulle sköta koncernens alla fastigheter och konsolidera det.

– Volvo är stort och det blir många kvadratmeter att förvalta. Inom bolaget hade jag ansvar för stora volymer. Det är som en liten stad med kontor, simhall, litet köpcentrum och vårdcentral, berättar hon.

Fick mycket skäll
På frågan vad hon fick för erfarenheter från den tiden säger hon att hon träffade på många olika människor, från medarbetare till vd-fruar, och att hon fick mycket skäll. Det får man som förvaltare när man arbetar med kontor, enligt henne.

– Jag tog skället med respekt, lyssnade på dem och förklarade sedan varför jag sagt ja eller nej, men på ett vänligt sätt. Jag har räddats genom livet genom att ha skinn på näsan och inte vara rädd för någon.

Uppfostrad av tre storebröder
Hon nämner att hon är uppfostrad så. Hennes tre äldre bröder kan ha hjälp henne att formas till en person som inte ”jiddrar” så mycket. Hon känner inte heller att hon måste vara omtyckt i varje sekund.

– Jag har alltid gått min egen väg. Valde 4-årig teknisk linje när det inte var så vanligt för tjejer. Jag trivs bättre med individualism än kollektivism. Måste inte alltid vara till lags, men samtidigt vill jag ju var trevlig, konstaterar hon frankt – utan att låta det minsta otrevlig.

ByggVesta nästa
När hon var runt fyrtio tyckte hon att hennes resa på Volvo var klar. Hon nappade på ett erbjudande om en påse pengar och styrde mot Stockholm. Sonen var då i lämplig ålder för en flytt.

Hon började först som konsult på Sweco men efter ett halvår dök jobbet som vd för förvaltningen på ByggVesta upp.

Det var inte första gången hon var chef, det hade hon erfarenhet av sedan länge. Hennes första chefsjobb fick hon som 24-åring. Dessutom fick hon mycket ledarskapsutbildning på Volvo.

Hur vill du uppfattas som chef?
– Som tydlig och ärlig. Jag vill också säga snäll, men det betyder inte alltid att mottagen tycker att man är snäll. Ibland är det något obekvämt man säger. Men det är en del av jobbet och det är det jag har betalt för.

Men hon väljer också när hon ska gå in i obekväma lägen. Det är något hon lärt sig av en chef på Volvo.

– Han sa: ”Marit du ska inte ta de strider du inte kan vinna.” Det ligger mycket i det och det tänker jag ofta på.

Inspirerande person
Denne chef är en person som har inspirerat henne säger Marit Appelgren. Han var tålmodig, kompetent och lugn.

– Han satt på sitt kontor och alla strömmade in för att fråga honom om saker. När man kom ut hade man fått svar, men det var inte han som hade gett det utan han hade fått en att svara på det själv. Så gör jag också. Jag frågar ”vad tycker du?” när någon söker råd. Jag försök få ett samtal istället för att ge ett eget svar direkt.

Värnar om att respektera hyresgästen
Bostadsbolaget ByggVesta riktar in sig på nyproduktion av hyreslägenheter och är nischade mot studentbostäder. Nyligen fick man pris för Colonia II i Linköping, ett studentboende med konceptboende och växtvägg på fasaden.

Som ansvarig för förvaltningen säger Marit Appelgren att hon värnar om att det är andra människors hem som de ansvarar för. Som förvaltare är det viktigt att respektera hyresgästen.

– De lever, sover och har sina barn där. För en förvaltare kanske en fråga inte är så stor, men den kan vara det för hyresgästen. Det måste den få vara. Alla förtjänar ett vänligt svar, även om det är ett nej.

– Jag försöker själv föregå med gott exempel. När en förvaltare kommer med en fråga till mig lyssnar jag först men försöker sedan se det mer humana perspektivet. Jag försöker visa vägen i hur man svarar.

Vad anser du är förvaltningsbranschens viktigaste frågor?
– Det är hyressättningen i det system vi befinner oss i. Hyresutvecklingen har varit för svag, det har varit ok så länge räntorna har varit låga men om inte det rättar till sig blir det bekymmersamt för hyresrätten i framtiden. Man måste kunna höja hyran.

Kundvården är viktig
En annan sak som oroar Marit Appelgren och ByggVesta är om luften går ur en konjunktur och folk inte har råd att betala hyra i nyproducerade utvecklingsområden.

– Man får förbereda sig och inse att det viktiga blir kundvården. Se till att få rykte om sig att vara en bra värd. Det gäller att svara vänligt, snabbt och tydligt och att ha det helt och rent i beståndet.

Att mäta kundnöjdhet är därför viktigt. ByggVesta är med i Aktiv-Bos undersökningar och har bra siffror. De ligger ännu inte topp-25, men har det som mål, det skiljer några tiondelar.

– Det vi har kvar är snabb återkoppling vid felanmälan. Det är delvis en pandemieffekt. Vi har haft problem med sjuka tekniker och svårt att få material. Men vi har en strategi att jobba dedikerat med resursfrågan och hoppas på att nå topp-25 i år.

Uthyrning per madrassplats
De utmaningar som hon upplever i branschen är otryggheten som sprider sig. Det handlar inte bara om inbrott och våld utan om olovlig uthyrning i andra hand.

– Till nyproduktion är det ofta kortare kötider. Att snabbt få lägenhetskontakt blir en grogrund för att sedan hyra ut rum per madrassplats till utsatta människor. Det pratat man inte om, men så är det. Vi korskör folkbokföring med hyreslistor och då kommer några fram. Men vissa är skrivna på rätt adress och kommer undan.

Lång handläggningstid försvårar
Frågan är jätteviktig anser hon och säger att den långa handläggningstiden i Hyresnämnden är ett stort problem för dem. Det kan ta upp emot två år att få ut en hyresgäst på grund av olovlig andrahandsuthyrning.

Hon ser även problemet med nyproducerade bostadsrätter där nystartade föreningar inte kommit igång. En person kan köpa en lägenhet, hyra ut madrassplatser men inte riskera någonting.
Andrahandsuthyrningen blir inte uppmärksammad och enligt henne är andrahandsuthyrningen fri i många nya projekt – för att kunna sälja mer lägenheter.

Nöjd och stolt
Trots orosmoln som hon som vd för förvaltningen måste hantera finns det mycket som Marit Appelgren också är nöjd med.

– Vi växer snabbt och har hittat en förvaltningsmodell som är skalbar. Via upphandling har vi hittat servicetekniker på respektive ort som fungerar väl. Jag har också ett bra team med nöjda medarbetare.
Marit Appelgren säger även att hon känner stolthet över att ByggVesta har externa förvaltningsuppdrag med nöjda kunder som vill fortsätta samarbetet.

Konceptualisering
Dessutom är hon stolt över att hon har varit med att utveckla ”Live to grow”. Det är ett studentboendekoncept med influenser från den amerikanske ägaren. Marit har ansvarat för att paketera konceptet och få ut det i förvaltningen av studentbostäderna. Något som renderat pris i Colonia II.

ByggVesta kommer att arbeta med än högre grad av konceptualisering i framtidens bostäder.

– Det finns många spännande projekt i pipen som bygger på annorlunda idéer för ett annat slags boende. Jag kan inte avslöja för mycket men det handlar om att applicera studentkonceptet även på andra slags boendeformer.

Vad har du för planer för egen del framöver?
Marit skrattar till och syftar tillbaka på sin felaktiga knapptryckning.

– Det har ju aldrig funnits någon plan, som du förstår. Jag jobbar på så länge jag har roligt och ser tiden an. Jag ägnar mig inte så mycket åt framtidsplaner. Jag är förvaltningschef men jag är ingen stillasittande förvaltare. Det händer mycket roligt inom ByggVesta och inom Förvaltningsavdelningen så jag har inga skäl att flytta vidare.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Marit Appelgren

Ålder: 51 år
Uppväxt: Född i Göteborg, flyttade till Dalsland som 5-åring. Det var en liten bruksort och det har påverkat mig genom att jag nu vet att alla inte tänker likadant och alla har inte samma drivkrafter. Jag har respekt för att det finns olika sorters människor. Man kan vara lika lycklig – eller lyckligare!
Yrkeserfarenhet: Laboratorium på Pappersbruk i 10 år, Volvo i 14 år, började som Fastighetsförvaltare och arbetade sedan med många olika saker. Konsult på Sweco och vd på ByggVesta Förvaltning sedan 2015.
Familj: Särbo och 12-årig son
Bor: I hyreslägenhet i Stockholms innerstad
Fritidsintressen: Trädgård, inredning, att vara utomhus och läsning
Dold talang: Jag är bra på att dansa, gillar att dansa loss!

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega