Elin på Riksbyggen: Alla delar viktiga för helheten

”Ekonomi är ett stort och viktigt ämne. Men för våra kunder är det viktigt att det är rent i trapphusen och att gräset blir klippt.” Alla delar måste fungera för att skapa en bra förvaltning, menar Elin Bergvall, kundansvarig på Riksbyggen i Luleå.

Hon har ett liknande resonemang när det gäller sin egen yrkeskarriär; alla delar måste fungera. Elin Bergvall är språkintresserad och utbildade sig till översättare vid Uppsala universitet.

Men även om passionen för det engelska språket består och har resulterat i flera översättningar av facklitteratur, så var det svårt att ha denna profession som levebröd.

– Det gick inte att göra översättandet till en heltidssyssla. Så 2012 började jag sommarjobba som fastighetsskötare för att få ekonomin att gå ihop. Det ledde sedan till en fast anställning.

Varför just fastighetsbranschen?

– Det kändes hemmavant. Pappa var fastighetsskötare och bovärd hemma i Boden. Det var enkelt för mig att komma in i branschen, eftersom jag redan visste så mycket om den. Jag känner också att det finns så många möjligheter inom Riksbyggen.

Möjligheter att jobba sig uppåt, menar du?

– Jag ser det mer som att jag har jobbat mig framåt, inte uppåt. Men jag har haft olika roller genom åren. Det är därför som jag har förståelse för alla delar inom fastighetsförvaltning och ser att alla är lika viktiga.

Vad gör du i din nuvarande roll som kundansvarig?

– En viktig arbetsuppgift är att samordna våra kundteam, sammankalla till möten och få informationen att fungera. Jag blir lite som spindeln i nätet internt. Ett kundteam består av mig som kundansvarig, fastighetsskötare, drifttekniker, reparatörer, lokalvårdare, teknisk förvaltare och ekonom. Vi fördelar arbetsuppgifter och går igenom pågående och kommande projekt. Målet är att hjälpa våra kunder utifrån deras behov. Men också lyssna på alla i teamet. Fastighetsskötaren kanske har sett något som måste åtgärdas till exempel.

Avtalsskrivande är en annan stor arbetsuppgift för Elin Bergvall.

– Vi har stor expansion nu här i norra Sverige. Riksbyggen bygger i Skellefteå, Kiruna och Gällivare. Nya föreningar bildas och nya avtal ska skrivas. Det är spännande.

Vilka är de vanligaste frågorna som du möter som kundansvarig?

– Det är alltifrån frågor från boende om fakturor och utförda arbeten till kontakter med styrelseledamöter om olika avtalsfrågor. Det är många dialoger kring diverse frågor som har med förvaltningen att göra. Ibland är det juridiska frågor. Vad kan vi göra, vad får vi göra? Det kan till exempel handla om andrahandsuthyrning. Bostadsrättsinnehavaren vill hyra ut för att han ska flytta utomlands. Men stämmer det? Han är ju skriven på en adress på andra sidan staden …

Elin Bergvall är också ansvarig för den årliga NKI-undersökningen (nöjd kund index). Ett viktigt verktyg, både för kunder, blivande kunder och fastighetsförvaltare, anser hon.

– Här är det viktigt att jag förstår min roll, oavsett om det handlar om lokalvård eller om ekonomi, och oavsett om omdömena är positiva eller negativa; allt är lika viktigt att ta på allvar.

Elin Bergvall betonar vikten av att vara behovsstyrd.

– Vi ska inte sälja tjänster för säljandets skull. Vi hjälper människor utifrån deras behov, löser problem. Det handlar om konkreta saker, som att hitta energibesparingar och söka lösningar för både miljömässig och social hållbarhet.

Nämn ett exempel!

– Vi har till exempel hjälpt en förening med ett solenergiprojekt; elmätningar, ekonomisk kalkyl och förväntad besparing på sikt.

När får du utlopp för ditt språkintresse?

– Översättande som frilans har jag inte tid med nu. Men det är roligt att skriva nyhetsbrev till kunderna. Nu under pandemin när vi inte har kunnat träffas fysiskt så ofta så har jag varit lite mer utförlig i nyhetsbreven.

Hur kommer det sig att du flyttade norrut efter åren i Uppsala?

– Möjligheten att få åka längdskidor är en stor poäng med Luleå. Och så har jag ju mina rötter häruppe. Dessutom är det en spännande och expansiv del av landet.

Elins bästa tips till fastighetsförvaltare:

  • Ta till vara och vårda allas kompetenser och styrkor. Alla i organisationen är lika viktiga för helheten.
  • Lyssna på kundernas behov och önskningar. Du kan informera om vilka tjänster och varor som finns i dagsläget. Men låt också kunderna berätta om vad de behöver.
  • Våga omfamna nya idéer. Utveckling är oundvikligt och det blir både roligare och bättre resultat om man vågar tänka nytt.

Text: Ulf Storm
redaktionen@forvaltarforum.se

Elin Bergvall

Titel: Kundansvarig på Riksbyggen Luleå.
Ålder: 37
Uppväxt: Boden
Bor: Luleå, hyresrätt.
Familj: Singel.
Yrkeserfarenhet: Frilansande översättare. Sedan tio år anställd inom Riksbyggen. Först som fastighetsskötare och sedan 2016 som kundansvarig.
Utbildning: Filosofie kandidatexamen, engelska, masterexamen i översättning vid Uppsala universitet. Diploma in Higher Education, engelska och engelsk litteratur, University of Greenwich. Diverse kurser inom fastighetsförvaltning, bland annat förhandlingsteknik och avtalshantering.
Fritidsintressen: Älskar vintersport, framförallt längdskidåkning. Läsa och skriva. 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega