Kommunikativ, engagerad och närvarande är några saker som gör en bra ledare. Det anser Anders Albrektsson, tidigare förvaltningschef på Newsec men sedan några veckor tillförordnad förvaltningschef på Nyfosa.
Varför slutade du på Newsec?
– Med 20 år i arbetslivet bakom mig – och förhoppningsvis 20 till framför – kände jag att det var dags för en halvtidspaus. Men efter att spenderat 17 av de 20 åren på samma bolag var det såklart inget lätt beslut, tvärtom! Jag har haft många fantastiska år på Newsec, har många goda vänner där och jag är väldigt tacksam för att företaget trodde och satsade på mig.
Hur kom det sig att du började på Nyfosa?
– Jag hade tänkt att ta en liten paus, vara ledig och göra någonting annat, därför sökte jag bland annat till en tränarutbildning på Bosön som jag till min stora glädje kom in på. Några veckor senare fick jag en fråga om att jobba på Nyfosa. Jag känner Stina Lindh Hök sedan tidigare och vet att hon är en bra person och så tyckte jag att det var roligt att komma tillbaka till fastighetsägarsidan igen.
Vad gör du som tf förvaltningschef?
– Nyfosa äger över 380 fastigheter med en area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter, dessa spridda över hela landet med fokus på tillväxtkommuner. Förvaltningsorganisationen, som består av över 50 personer, är indelade i sju regioner. Nu försöker jag så snabbt som möjligt lära känna företaget, medarbetarna och sätta mig in i alla spännande fastigheter, transaktioner och projekt.
Vilken är den största utmaningen med nya jobbet?
– En utmaning för mig som ny på jobbet är att jag inte kan träffa medarbetarna på samma sätt som tidigare på grund av pandemin. Jag har trots detta fått ett mycket positivt välkomnande av en välfungerande förvaltningsorganisation, där det bland medarbetarna finns ett stort affärsmannaskap, driv och engagemang. Vad jag upplever gör Nyfosas förvaltning lite unik är att, trots att man är ett transaktionsintensivt bolag, behandlar fastigheterna som om man skulle äga dem under en lång tid – med bland annat stora satsningar på hållbarhet.
Hur kom det sig att det blev fastighetsförvaltning?
– Som mycket i livet var det väl delvis slumpen, jag hade funderingar på att bli polis eller arbeta inom idrotten men jag kom in på KTH. Därefter fick jag direkt jobb på Sigtuna kommun som fastighetsförvaltare. Jag har nog egentligen aldrig haft ett roligare jobb än när jag var förvaltare, då ingen dag var den andra lik. Framförallt gillade jag mötet med hyresgäster och att delta i utvecklingen av fastigheter. Nu när jag inte är riktigt lika operativ tycker jag det roligaste är att jobba med att utveckla människor och organisationer.
Vad är bra fastighetsförvaltning för dig?
– Hyresgästerna ska få ett professionellt bemötande med en hög servicenivå och fastigheterna ska vara välskötta med ett hållbarhetstänk.
Du går en utbildning till tränare, hur ska du välja mellan det och fastigheter?
– Tanken är väl inte att välja, utan jag planerar att jobba vidare i fastighetsbranschen. Däremot vill jag på fritiden satsa mer på tränarsysslan igen, gärna på en något högre nivå.
Hur förändras fastighetsförvaltning de närmaste fem åren?
– Framtidens förvaltning förändras nog en hel del med alla nya digitala verktyg som underlättar vardagen för såväl hyresgäster som förvaltare och jag tror pandemin snabbar på det. Jag tror även att fokus på hållbarhet bara kommer att öka.
Nämn fem saker som är viktigt för en ledare?
- Kommunikation, alla ledare har väl fått kommentaren ”varför får vi inte någon information…”
- Engagemang, i både medarbetare och affären
- Kompetens, att kunna ”hantverket” man jobbar med samt ha stor förståelse för affären, så att man har möjlighet att fatta snabba beslut och inte blir fast i långa beslutsprocesser
- Närvaro, att bry sig om och kolla läget, även om man inte sitter på samma ställe
- Att kunna bygga ett framgångsrikt lag, gärna genom humor, glädje och tydliga mål
Text och foto: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se
Ålder: 46 år
Titel: förvaltningschef
Bor: Sollentuna
Familj: min fru Jenny och tre barn, Elsa 18 år. Edvin 15 år och lilla Iris 8 år.
Karriär: fastighetsförvaltare på Komfast (1999-2000), fastighetsförvaltare på Drott kontor (2001-2003), fastighetschef, kundansvarig och förvaltningschef på Newsec PAM, (2003-2020).
Utbildning: fastighetsekonomiutbildningen på KTH (1994-1999), certifierad styrelseledamot (2017)
Fritidsintressen: Har ju tre barn så att hålla ihop logistiken kring dem tar det mesta av fritiden. Utöver det tränar jag, främst simning, löpning och längdskidåkning.