Riksbyggen mest hållbara varumärket bland unga

I kategorin Bygg och Fastighet är Riksbyggen det mest hållbara varumärket, enligt Ungdomsbarometerns senaste rapport ”Framtidens hållbaraste varumärken”. I rapporten har man undersökt hur ungdomar i Sverige mellan 18-35 år värderar olika hållbarhetsperspektiv och vilka varumärken som de anser vara mest hållbara.

– Det är fantastiskt roligt att så många unga personer har uppmärksammat Riksbyggens hållbarhetsarbete. För oss på Riksbyggen är hållbarhet är både stort och litet, från att utveckla betong med lägre klimatpåverkan till att sätta upp fågelholkar för ökat biologisk mångfald, något som vi också har blivit bättre på att kommunicera, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.

Jung Relations har tillsammans med Ungdomsbarometern genomfört en nationell studie, ”Framtidens hållbaraste varumärken”. Undersökningen genomfördes i september 2020 och visar unga svenskars (18-35 år) attityder kring hållbarhet, samt vilka branscher och varumärken som de tycker tar mest ansvar för miljön. Sammanlagt 273 bolag i 20 branscher är med i undersökningen.

Kvitto på bra resultat
Riksbyggen har under många år arbetat framgångsrikt med hållbarhet. Till exempel har Riksbyggen två år på raken utsetts till det mest hållbara företaget i fastighetsbranschen enligt Sustainable Brand Index B2B.

– I år har vi satt ett extra fokus på att synliggöra vårt hållbarhetsarbete i syfte att både stärka vårt varumärke och samtidigt påverka och bidra i omställningen till ett hållbart samhälle. Att unga vuxna rankar Riksbyggens som det mest hållbara varumärket är ett kvitto på att det arbetet fallit väl ut, säger Lina Öien, chef för hållbarhetsavdelningen på Riksbyggen.

Stort engagemang
Den 6 april i år var det premiär för den nya hållbarhetskommunikation som dramatiserar hur Riksbyggen arbetar med hållbarhet i såväl det stora som i det lilla.

– Med ett utvecklat kommunikationskoncept vill vi visa att Riksbyggen tar ansvar genom att spegla de utmaningar vi står inför i omställningen till ett hållbart samhälle. Vi vill också visa att de små saker vi gör i vardagen spelar roll, särskilt i en organisation som Riksbyggens som förvaltar bostäder som över en halv miljon människor bor i. Nyligen fick vi in rekordmånga anmälningar till vår tävling ”Årets Hållbarhetsförening” vilket visar på ett stort engagemang bland de boende, säger Therese Berg, hållbarhetschef.

Källa: Riksbyggen

Bli den första att kommentera "Riksbyggen mest hållbara varumärket bland unga"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega