”Jag är inte rädd att hugga i där det behövs”

– Problem är till för att lösas, säger kundförvaltaren Sari Korjus. Foto: Bengt Alm

Sari Korjus, kundförvaltare på Stockholmshem, har över tjugo års erfarenhet från branschen. Hon råder den som är ny i förvaltarrollen att vara beredd på både ris och ros, att visa nyfikenhet och mod – men att inte ”uppfinna hjulet” själv, det finns så många kunniga inom fastighetsbranschen att vända sig till. 

 

Berätta om din bakgrund! Du arbetar på Stockholmshem nu, var har du jobbat innan dess?
– På Botkyrkabyggen, det var där min karriär började 1998, som husvärd. Man fick lära sig allt från grunden. Sen har jag gått många utbildningar inom olika områden under åren.

– Jag har jobbat två år som kundförvaltare på Stockholmshem, men totalt har det hittills blivit tjugo år inom branschen med många olika arbetsuppgifter. Det har varit allt ifrån att städa trapphus till att reparera toalettstolar och byta spisplattor. Som besiktningsman jobbade jag med både besiktning av vattenskadade badrum och med slutbesiktningar av färdiga badrum. Jag har hela tiden haft viljan att lära mig mer och mer.

Vad är roligast med fastighetsförvaltning?
– Det finns ingen ”vanlig dag”, det dyker ständigt upp nya utmaningar och nya problem att ta hand om. Det blir aldrig enformigt. Man får också vara med och påverka, utveckla, att se saker och ting bli gjorda, se konkret resultat av sitt arbete.

– Alla fantastiska möten med hyresgäster, entreprenörer och kollegor gör också jobbet väldigt roligt. Känslan över det man åstadkommit under dagen, det kan handla om ett problem som lösts, eller bara att ha pratat med en glad hyresgäst som visar sin tacksamhet över att vara hyresgäst just hos oss på Stockholmshem, det betyder så mycket.

Vad är bra fastighetsförvaltning för dig?
– Att vi vårdar våra hus, inte blundar för problem som uppstår. Att ta tag i problemen på en gång, ha löpande tillsyn och en långsiktig planering av vårt underhåll.

– Men att jobba som fastighetsförvaltare är ju inte bara att ha hand om en byggnad. Det handlar lika mycket om kundrelationer, att kunna bemöta människor med olika bakgrund, behov och förväntningar i olika situationer.

Vilken är den största utmaningen just nu inom ditt förvaltningsområde, i Skärholmen?
– Det kommande renoveringsprojektet, ett stambyte på Ekholmsvägen som till att börja med omfattar cirka 200 lägenheter.

Hur tror du att fastighetsförvaltning kommer förändras de närmaste fem åren?
– Det kommer att digitaliseras mer, fastigheterna blir smarta. Det kommer till exempel finnas larm som kan signalera eventuella vattenskador i väggarna. Med webbanslutna prylar i lägenheterna kommer hyresgästerna kunna styra väldigt mycket själva. Med hjälp av till exempel en Ipad kommer de kunna påverka värme och ventilation.

– Med den här utvecklingen kommer inte lika mycket personal behövas ute i våra områden, de som springer runt och läser av vatten och el kommer ju kunna sitta vid datorer och bevaka och styra.

Vilka personliga egenskaper har du mest nytta av i ditt jobb?
– Att jag är en problemlösare, problem är till för att lösas! Att jag är ödmjuk, och jag är inte rädd att hugga i där det behövs. Min hjälpsamhet, jag har alltid en hjälpande hand över.

Inom vilket område av fastighetsförvaltningen tycker du att det behövs mest nytänk?
– När det gäller lägenheter som behöver anpassas efter den åldrande befolkningen och de som önskar bo kvar hemma. Det behövs en genomtänkt planlösning, bättre tillgänglighet.

– Sen är miljöfrågan stor, att man energieffektiviserar fastigheterna och upplyser hyresgäster om hur de kan minska sin energiförbrukning.

Vilka råd skulle du vilja ge till den som är ny i rollen som förvaltare?
– Du ska tycka om människor och att ge service, ge det lilla extra. Du ska vara nyfiken, ansvarstagande och driven. Du ska veta att som förvaltare får du ta emot både ris och ros, men du behöver inte alltid uppfinna hjulet själv, det finns så mycket kunniga personer inom fastighetsbranschen.

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum

 

Stockholmshem har drygt 340 anställda som arbetar med allt ifrån teknik, stadsutveckling, förvaltning och fastighetsservice till kommunikation, IT och hållbarhet. Här berättar några av deras medarbetare om arbetsvardagen.

 

 

 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega