Vett och etikett vid digitala möten

– Alla ska känna sig välkomna, säger Annmarie Palm. Foto: Katariina Mäkinen

Ska vi praktisera samma nivå av vett och etikett när vi distansarbetar som vid fysiska möten? Ja absolut, menar etikett-experten Annmarie Palm.

En av fördelarna med att de digitala mötena nu duggar tätt är att de allra flesta börjar bli riktigt bra på att hantera tekniken på de olika digitala mötesplattformarna.

Men när så många av oss jobbar hemifrån blir det, enligt Annmarie Palm, inte alltid samma fokus på den professionella framtoningen hos mötesdeltagarna.

– Det finns ju förstås många avskräckande och också komiska exempel på det. Jag får höra historier om alltifrån störande moment som skällande hundar och högljudda gräsklippare till sambos som råkat komma ut nakna från duschen bakom den som sitter i ett viktigt möte.

Känsla för sin omgivning
Vad innebär det då rent praktiskt att uppföra sig med vett och etikett, när vi möts på distans?

– Som med allt när det kommer till våra mellanmänskliga relationer handlar det om att ha ett gott bemötande och att agera med en känsla för sin omgivning. Det handlar bland annat om den visuella miljön, ditt eget professionella yttre och beteenden som bidrar till att alla ska känna sig välkomna och inkluderade i det digitala arbetssättet, säger Annmarie Palm.

Låt värdegrunden märkas
Enligt Annmarie Palm finns det flera fördelar att uppnå när vi arbetar och umgås digitalt.

– När vi möts på lika villkor får gamla invanda hierarkiska beteenden möjlighet att falla bort. Och rutiner för digitala mänskliga möten kan exempelvis minska risken för vissa typer av härskartekniker.

Annmarie Palm tipsar också om att våra rutiner för vett och etikett för distansarbete bör kopplas ihop med organisationens valda värdegrund.

– Se till att innebörden av era värdeord också finns representerade i det arbetssätt som ni använder vid era digitala möten, säger Annmarie Palm och tillägger;

– Kanske behöver våra beteenden justeras något och vissa saker förstärkas när vi håller möten i den digitala världen. Men det är förstås självklart att arbetskamrater, kunder och samarbetspartners ska behandlas med samma respekt som när vi har fysiska möten.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega