Kompetens / Nytt om utbildning & kompetens
Partnertext från Sveriges Allmännytta

Experten om centrumhandelns framtid

Växande e-handel och globala konsumenter förändrar allt. Det skapar nya förutsättningar för centrumhandeln. ”Dagens konsumenter är digitala och tar för givet att även handeln är det”, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel. Hon kommer att prata mer om ämnet på Sveriges Allmännyttas konferens Lokaldagen 22 april.

Vilka trender ser du inom handeln?
– E-handeln växer och vi går mot det som kallas den sömlösa handeln där kunden själv väljer hur, när och var (butik eller på nätet) den vill handla. Sömlös handel innebär att kunderbjudandet finns både digitalt och i fysisk butik.

Vilka konsekvenser kan det få för de som hyr ut eller ansvarar för lokaler?
– Det förändrade konsumentbeteendet leder till att handlarna ser över sina affärsmodeller. Från att tidigare enbart haft försäljning i butik tillkommer nu den digitala försäljningskanalen och beroende på antal butiker, läge och kundunderlag kan handlarna välja att förändra i butiksutbudet. Detta sker likväl i stora som små städer.

Vilka möjligheter ser du för centrumhandel?
– Handeln kommer fortsättningsvis att vara en av dragarna till våra köpcentrum och stadskärnor. Enligt Svensk Handels konsumentundersökning gjord 2018 besöker 56 procent stadskärnan för att gå i butiker. Motsvarande siffra för köpcentrum är 71 procent. Vi på Svensk Handel har också låtit göra en prognos för handelns utveckling och det vi ser är att majoriteten av köp inom handeln även i framtiden kommer att ske i fysiska butiker.

Vad riskerar man att missa om man inte lyssnar på ditt föredrag?
– Affärsmöjligheter. Jag har en hel del smått och gott som jag gärna delar med mig av!

Missa inte att boka din plats till Lokaldagen som äger rum i Stockholm 22 april. Här hittar du hela programmet.

Välkommen att ta del av hela vårt utbud här 

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega