KOMPETENS & UTBILDNING
Partnertext från Sveriges Allmännytta

Pandemins effekter viktigaste lokalfrågan 

Vilken är den mest centrala lokalfrågan just nu frågar sig Sveriges Allmännyttas lokalexpert Martin Ingvarsson. Lokaldagen är en av våra två heta aktiviteter i april. Den andra handlar om Digital transformation. 

– Coronapandemins effekter på morgondagens stadsbild är den mest centrala lokalfrågan just nu. Vilken typ av verksamhet ska vi ha i våra lokaler?
Den frågan ställer sig Martin Ingvarsson, lokalexpert på Sveriges Allmännytta. Trendspaningar kring detta är därför ett av ämnena under Lokaldagen den 27 april.

– Pandemin sätter utan tvekan extra hårt tryck på frågan om vad som ska finnas i våra lokaler i framtiden. Det undrar nog de flesta som i dag sitter hemma och inte bara jobbar utan också beställer både mat, böcker och kläder på nätet, säger han.

Varför ordnar Sveriges Allmännytta en Lokaldag?
– För många av allmännyttans medlemsbolag är lokaler en viktig del av verksamheten. Lokaldagen är en konferens där vi lyfter aktuella frågor om lokaler och verksamheter, både kommersiella och offentliga, och där inbjudna gäster diskuterar trender och nyheter och medlemsbolag ger inspirerande exempel på utveckling och förvaltning av verksamhetslokaler.

Spelar det verkligen roll hur man jobbar med lokaler?
– Ja, absolut! Lokalerna och verksamheterna i dem är viktiga byggstenar för att skapa atmosfär, karaktär och liv i både själva huset och i stadsdelar och bostadsområden. Ju mer aktivt man jobbar med lokalerna, desto större blir nyttan för de som bor, besöker och arbetar i området, säger Martin Ingvarsson. Dessutom påverkar det också fastighetsvärdet.

Är det någon skillnad mellan att förvalta lokaler på små orter och i storstäder?
– Nja, det är samma principer som gäller, alltså att ha ett nära samarbete med hyresgästen, vara lyhörd och skaffa sig god marknadskunskap. Men förutsättningarna kan vara väldigt olika, speciellt för de kommersiella lokalerna. På större orter kan det vara enklare att hitta hyresgäster, samtidigt som kunderna (boende, arbetande och besökare) ofta ställer högre krav.

Vilka borde delta i Lokaldagen?
– Alla som är intresserade av stadsdelsutveckling och hur vi skapar liv och rörelse i våra städer, stadsdelar och bostadsområden. Arbetar du med utveckling eller förvaltning av bostäder, lokaler, fastigheter eller hela stadsdelar har du mycket att hämta från Lokaldagen, säger Martin Ingvarsson.

Nämn tre höjdpunkter under Lokaldagen!
– Det blir nog sex höjdpunkter under dagen, men jag vill särskilt nämna:

  • Trendspaning om hur våra städer omvandlas av coronapandemin
  • Tips från andra bostadsbolag som jobbar med förvaltning av lokaler
  • Hur man skapar tillväxt i en liten ort genom modern landsbygdsutveckling
Allmännyttans Lokaldag hålls den 27 april som en digital konferens se hela programmet och anmäl dig här!

 

Digital transformation:          8 tips för att komma igång

Hur gör man egentligen för att komma igång med digitalt förändringsarbete på sitt bostadsbolag? Mikael Jaksic, vd för Lessebohus, delar här med sig av sina bästa tips.

Till att börja med vill Mikael Jaksic avdramatisera själva uttrycket digitalisering, och tona ner de trendiga modeord som florerar på området.

Mikael Jaksic.

– Det finns ju en massa buzzwords kring digitalisering, men egentligen är det ju inget annat än en fortsättning på den tekniska utveckling som påbörjades under industrialiseringen. Många kan ju känna att digitalisering är jobbigt och komplicerat, men i grunden handlar det ju bara om att ta sig an ny teknik, som vilken annan teknik som helst, säger han.

Själv blev han för några år sedan ansvarig för digitaliseringen i sin dåvarande roll som fastighetschef på Växjöbostäder. Han fick därför anledning att strukturera både sitt eget och företagets digitaliseringsarbete på ett klokt sätt, och nu i efterhand kan han dra lärdomar av de erfarenheterna.

Här är Mikael Jaksics bästa tips:

  1. Omvärldsbevaka. Prenumerera på relevanta nyhetsbrev och häng med på utvecklingen inom branschen.
  2. Utbilda dig. Själv deltog Mikael Jaksic på Sveriges Allmännyttas kurs Digital transformation. ”Jag hade väldigt stor nytta av den. Framför allt för att jag fick ett helhetsgrepp och en arbetsmetodik för att komma igång strukturerat med digitaliseringsarbetet.”
  3. Gå kurser med kolleger. Om man deltar i en utbildning tillsammans med en eller flera personer från samma företag underlättas det lokala förändringsarbetet. Särskilt bra kan det vara om en person ur ledningsgruppen är på samma kurs, eftersom insatserna då kan bli lättare att ”sälja in”.
  4. Nätverka. Dela med dig av egna erfarenheter och ta del av andras, på nätverksträffar av olika slag. Ett smart sätt att lägga grunden till ett nytt nätverk är just att gå en utbildning och lära känna andra personer där.
  5. Börja högst upp. Utforma och förankra dina planer i tät samverkan med företagsledningen. Mikael Jaksic själv höll en workshop med sin ledningsgrupp för att skapa en gemensam digitaliseringsplattform med målsättningar, strategier och aktivitetsplanering. Om hela ledningsgruppen deltar representeras dessutom olika kompetenser inom företaget.
  6. Intervjua hyresgästerna. Det är av största vikt att se de planerade förändringarna ur hyresgästens perspektiv. ”Det måste ju bli någon form av hyresgästnytta i slutänden, det är ju det vi är till för”.
  7. Skapa tvärfunktionella pilotteam. Teamen bildas genom att en person från varje avdelning på företaget får tid avsatt för att ingå i en grupp som testar ett nytt arbetssätt eller en ny aktivitet. En utsedd processledare ser till att arbetet förs framåt.
  8. Utvärdera. Analysera vad som gick bra och vad som utföll mindre bra i pilotprojekten. Lär av misstagen och framgångarna, utveckla idén – eller gå vidare med andra insatser.

Nästa utbildning om digital transformation
Att driva digital transformation handlar om att förstå utvecklingen i omvärlden för att hitta de intressanta möjligheter som skapas – och att sedan driva förändringen i organisationen.

Den här utbildningen i tre delar ger dig grunderna för att driva digitalisering i ditt bostadsbolag och en mängd konkreta metoder och verktyg. Startdatum 22 april – fortfarande platser kvar.
Boka din plats här!

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega