Kompetens / Nytt om utbildning & kompetens
Partnertext från Aff

Fastighetssnabben har kunskap i fokus


Jon Rackner, Affärschef på Fastighetssnabben berättar om hur värdefullt det är med verifiering och validering av kompetens och kunskap i fastighetsbranschen. I synnerhet om man, som han, hanterar anbud och avtal.

Att vara leverantör är inte så lätt alla gånger, i synnerhet inte när man ska lämna anbud. Då gäller det att kunna tolka allt som står i förfrågningsunderlaget så att man räknar på rätt sak, annars kan det bli både kostsamt och arbetsamt.

En som har full koll på det här området är Jon Rackner, Affärschef på Fastighetssnabben. Fastighetssnabben är ett privat företag som nu för tiden levererar alla förekommande tjänster inom fastighetsförvaltning, även om man historiskt har arbetat mest med fastighetsdrift. Bolaget är baserat i Gävle, men finns idag från Falkenberg till Kiruna och har närmare 300 anställda.

Som Affärschef ansvarar Jon för alla anbud som lämnas – och om det blir affär fortsätter ansvaret gentemot kunden under hela entreprenadtiden.

– Vi har ett helhetsansvar för våra avtal, och med det följer ju att vi behöver vara bra på dem. Det går ju inte att sitta och gissa vad som ska ingå i entreprenaden när vi lämnar anbud!

Bytte sida
Innan Jon kom till Fastighetssnabben var han beställare på Trafikverket, men en önskan att förstå hur leverantörerna tänkte gjorde att han bytte sida.

– Som beställare upplevde jag att leverantörerna inte alltid hade förstått vad vi frågade efter, vilket skapade problem under entreprenadtiden. Vi fick ett lågt fast pris, men sedan blev leveransen inte vad vi hade efterfrågat.

Verifiera kunskap med validering
Inom Fastighetssnabben arbetar man mycket med kompetensutveckling, och Jon berättar att man anser sig ha god kunskap om Aff. Samtidigt var kunskapen svår att verifiera, så Jons avdelning fick gå webbutbildningen Aff Diplomutbildning Bas för att stämma av och validera kunskaperna.

– Den var riktigt bra, säger Jon. Trots att jag har arbetat i många år med Aff och har god kunskap gav den mig ändå nya insikter. Man tenderar att fastna i gamla sanningar, att ”så här är det” utan att man egentligen vet varför. Då behöver man få den kunskapen till sig, så man kan bottna i fakta och få nya infallsvinklar. Samtidigt fungerade kursen minst lika bra för de som inte hade så mycket erfarenhet, det är riktigt roligt!

Självklart att göra Diplomtestet
Så från att kursen var tänkt som validering för ett fåtal medarbetare kommer nu ett större antal medarbetare få göra Aff Diplomutbildning Bas. Och hos Fastighetssnabben är det självklart att man också gör det tillhörande Diplomtestet.

– Har man köpt en utbildning med ett Diplomtest, då ska man också göra testet. Det är ju först då man verkligen ser vad man kan. Och jag uppskattar att man inte kan göra om testet förrän efter en vecka om man inte når godkänt, då måste man verkligen tänka till. Annars finns risken att man bara lär sig själva frågorna.

En av de bästa
Att Jon kan sin sak är tydligt, han har ett av de bästa resultaten på testet. Och Fastighetssnabben har en hel rad medarbetare som har gjort toppresultat, det märks att man har tagit utbildningen på allvar.

– En del personer kanske tror att man kan göra testet utan att gå utbildningen, men min uppfattning är att man då behöver vara ytterst kunnig. Utbildningen förberedde mig väl på testet, samtidigt som jag hade stor nytta av min erfarenhet.

Önskar att även beställare utbildar sig
Nu ser Jon fram emot att ännu fler kollegor får ta del av utbildningen, men ännu hellre önskar han att beställarna ska utbilda sig.

– Det krävs två för att dansa, och det hjälper inte hur kunniga vi än blir om inte beställarna också kan Aff. Dels när de ska skapa förfrågningsunderlag, men även sedan när en entreprenad är igång. De behöver också kunna tolka sina avtal, annars blir dialogen haltande.

Aff Akademin

Aff Akademin är Aff Forums plattform för e-utbildningar. Aff Diplomutbildning Bas ger dig en omfattande kunskap om Aff och möjligheten att bli diplomerad i Aff.

Läs mer om Aff Akademin här.

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega