”Den bästa förvaltningen är en aktiv förvaltning!”

… Malin Silversvala, affärsområdeschef Förvaltning på Savills som är ny partner till Förvaltarforum.

Varför blir ni partner med Förvaltarforum?
– Savills var partners tidigare, innan jag började. Jag inser att vi har missat saker under tiden vi inte varit med. Vi har saknat ett forum som handlar om oss inom förvaltning och inte bara om alla affärer och transaktioner som det talas om där ute. Förvaltarforum är ett forum som vi kan förhålla oss till.

– Vi vill också ha tips och råd om hur vi kan bli bättre och se vad andra fastighetsägare gör. 

Vad hoppas ni få ut av partnerskapet?
– För egen del vill jag nätverka och få tips och råd och se nya trender. Dessutom är det intressant att kunna annonsera på hemsida för vi gör många rekryteringar.

– Dessutom är det ett bra ställe att synas på. Många vet inte vad Savills gör, nu kan vi berätta om det.

Vad är det mest spännande som händer hos er just nu?
– Det som är mest spännande är vår fortsatta digitala resa som pågått en tid. Vi har till exempel en robot som förbättrar våra ekonomiska och administrativa processer. Den ger korrekta rapporter, med siffror direkt från systemen.

– Roboten automatiserar vissa arbetsuppgifter, som inte är så roliga men som måste göras varje månad. Det kostar att ha någon som bara mata in uppgifterna så vi sparar in två extra kollegor, i rollen som ekonomiassistenter. 

Hur använder ni roboten mer?
– Våra kunder har stort behov av ekonomisk rapportering – det är vi bra på. De internationella kunderna har olika system men vi kan hantera och anpassa oss till dem, tack vare roboten. Vi använder den till 6–7 olika processer, men har stort utrymme för att använda den mer.

Vilka kunder söker sig till er?
– Savills har en blandad mix av kunder. En del av dem är mindre stiftelser som var med från början, när Savills var Stadsmuren. De nyare kunderna är ofta internationella fondbolag vars uppgift är att investera människors pengar och pensioner. Våra kunder behöver alltså inte sitta i Sverige.

Vad kan de förvänta sig av Savills?
– Vi arbetar med värdehöjande förvaltning och hyreshöjande investeringsåtgärder. Vi anpassar oss till vad kunderna vill fokusera på. En del önskar hålla budget och göra av med så lite pengar som möjligt medan andra kunder vill investera för att höja värdet mer på sina fastigheter.

– Savills har störst bestånd i Stockholm men nyligen köpte en av våra internationella kunder en bostadsfastighet med drygt 400 lägenheter i Hyllie/Malmö, som vi tog över. Alla fastigheter förvaltas i Savills namn.

Savills har mer än bostäder under sina vingar, berätta om det!
– Ja, vi förvaltar alla typer av fastigheter och har även en hel del kontor/handel/retail i vårt bestånd. Till exempel förvaltar vi sedan två år tillbaka Stockholm Quality Outlet i Barkarby.

– Vi arbetar sedan tätt ihop med vår egen uthyrningsavdelning och projektavdelning. Det finns fördelar med det. Vi hjälper varandra att hitta kunder och det ena uppdraget genererar det andra. Får vi in ett uthyrningsuppdrag kanske det behövs en kundanpassning och renovering. Vi tipsar och hjälper varandra och skapar affärer ihop.

Vad tror du om kontorsmarknaden framöver?
– Det är inte min avdelning men vi ser att många lokalhyresgäster väljer avflyttning istället för att omförhandla sina avtal. Det är fortfarande en marknad för oss för vi kan hitta en annan lösning åt dem och tipsa om andra lokaler.

– Hyresmarknaden kommer inte att dö, men fler kommer att flytta runt mer.

Vilka är era största utmaningar framöver?
– Vi ser att många av våra internationella kunder har ett ökat intresse för ESG och miljöfrågor. Hur ska vi på ett bra sätt hänga med i den utvecklingen? Det är en större efterfrågan från våra internationellt kunder. De är ofta stora internationella fondbolag som ligger i framkant och ESG är ett hett ämne på Europanivå. Svenska kunder är inte lika på, även om de är intresserade av hållbarhet.

Hur kommer fastighetsförvaltningen förändras de närmaste fem åren?
– Jag hoppas att kunderna blir mer benägna att betala för förvaltning. Det har varit en trend att kunder inte velat betala för förvaltning – och sedan är de missnöjda för att de inte får något för det. Det är en tillbakadragen förvaltning.

– Den bästa förvaltningen är en aktiv förvaltning! Att man plockar fram nya idéer för att skapa fastighetsvärden. Av 20 idéer gör man kanske 6 åtgärder på ett år. Det borde ligga i alla fastighetsägares intresse. Aktiv fastighetsförvaltning kan vara skillnaden för att få ut stora pengar.

– Framtiden bjuder även på helt digitala fastigheter som ger en ökad kostnadskontroll på driftsidan samt nya lokalhyresavtal som är mer flexibla än dagens standard.

Vad är det bästa med att jobba på Savills?
– Det bästa är att vi har en fantastisk sammanhållning. Vi är 28 personer på förvaltningen och vi har en familjär stämning och en avslappnad relation till varandra. Det är högt i tak, alla får synas och tycka till. Det är kul att varje dag mötas av glada medarbetare som brinner för sitt jobb. Vi har lyckats hitta medarbetare som tycker att det här det roligaste som finns.

– Dessutom har vi de andra affärsområdena, som alla är lika viktiga, ingen avdelning anses finare än den andra. Vi har gemensamma aw, träningstillfällen och fester ihop.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarfroum.se

ESG – miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning

ESG står för ”environmental, social and governance”, det vill säga miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Det kallas också ofta för hållbarhet.

I affärssammanhang handlar hållbarhet om företagets affärsmodell, det vill säga hur dess produkter och tjänster bidrar till en hållbar utveckling.

Det handlar också om företagets riskhantering, alltså hur företaget minimerar eventuella negativa effekter av den egna verksamheten.
Källa: Nordea

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB

Inköpsportal - tipsa en kollega