Bra betyg för AI-styrd fjärrvärme

– Vi såg skillnaden redan dag ett, säger Värmdöbostäders driftchef Hanifi Atceken.

Värmdöbostäder har varit testbädd för Vattenfalls digitaliseringsprojekt. Driftchefen Hanifi Atceken berättar om sina erfarenheter av AI-styrd fjärrvärme.

Ett 80-tal av Värmdöbostäders lägenheter i Gustavsberg utanför Stockholm har under två år testat den senaste digitala tekniken för att optimera uppvärmningen med fjärrvärme.

Här har Vattenfall testat nya lösningar för att med AI (artificiell intelligens) effektivisera värmeförbrukningen och öka komforten för hyresgästerna.

– Vi har sparat 6–10 procent av värmeförbrukningen, men vi har haft milda vintrar, så hade det varit hårda vintrar hade vi kanske sparat mer. Då är det bara enkel styrning och enkla åtgärder som vi har jobbat med. Vi har inte jobbat med kulvertledningar och ventilation, utan bara i lägenheterna, säger Hanifi Atceken, driftchef på Värmdöbostäder.

Fem olika projekt
Så här beskriver Vattenfall sina fem olika projekt i samarbetet med Värmdöbostäder:

  • Tre projekt har som syfte att utveckla och implementera lösningar för energieffektivisering och ökad komfort i flerfamiljshus. Detta sker genom att installera givare på varje enskilt element i en lägenhet för att på så sätt centralt styra lägenhetsinnehavarens önskade temperatur. Skillnaden mot idag blir att flerfamiljshusets hela värmesystem inte påverkas när boende individuellt ändrar sin temperatur, bara den enskilda lägenheten. Mindre svängningar i systemet ger stabilare och bättre energieffektivitet.
  • Ett projekt tittar på undercentralen som finns monterad i flerfamiljshusen. En digital ”servicetekniker” i form av olika sensorer monterade i undercentralen gör det möjligt att upptäcka fel i systemet innan boende gör det. Det kan gälla trycket i systemet, vattenflöden, temperaturer med mera.
  • Ytterligare ett projekt syftar till att kapa de effekttoppar som uppstår på till exempel morgnar och kvällar. Detta bidrar till mindre åtgång av bränsle, energieffektivisering och minskade utsläpp.

Bästa lösningarna
Hanifi Atceken är mest nöjd med två av de testade lösningarna. Dels styrsystemet Noda som tar emot signalerna från termostaterna och ställer in inomhustemperaturen. Dels mobilappen Cosa som hyresgästerna kan använda för att styra värmen.

– Vi har varit med och testat i verkligheten och jobbat med flera olika system, men fått bäst resultat av de här systemen. De ska funka. Det vet vi och då kan vi utöka till fler fastigheter.

Kapar värmetoppar
En av de viktigaste fördelarna med det här systemet enligt Hanifi Atceken är att man kan kapa värmetopparna, så att man slipper straffavgifter och får ett jämnare värmeflöde.

– Noda tittar på temperaturen och sänker eller höjer i förväg om det ska bli kallare eller varmare utomhus. Om det ska bli kallt på natten så hinner vi förvärma lägenheterna. Då får vi ett jämnt flöde i stället för att öppna schunten fullt så fort det blir kallt.

Skillnad dag 1
Hanifi Atceken menar att möjligheten att övervaka fastigheten är mest intressant.

– Jag visste inte hur våra fastigheter mådde innan vi stoppade in de här systemen. Vi fick gå på rena känslan när vi höjde eller sänkte värmen. Nu är det inte på det sättet. Nu vet vi exakt, säger Hanifi Atceken och tillägger;

– Vi såg skillnaden redan dag ett – vi såg hur fastigheten mådde. Det är miljonprogram som vi har jobbat med. Där finns en del problem som börjar dyka upp efter 50–60 år och det blir svårt att styra värmen i de här lägenheterna. Men med det här systemet är det möjligt.

Fastigheten på Renvägen byggdes 1964.

Snabb service
Nu är Vattenfalls projekt avslutat, men Värmdöbostäder vill ha kvar värmestyrningen i de 80 lägenheterna på Renvägen i Gustavsberg.

– Jag vill gärna köpa ut det här från Vattenfall. Men det är skönt att ha någon som sitter och bevakar fastigheten hela tiden. Det kan ju inte vi göra. Så vi får köpa den tjänsten från Noda. De kan bevaka åt oss och höra av sig när det blir för varmt eller kallt. Då kan vi agera innan hyresgästen gör en felanmälan.

Nöjda hyresgäster
Hyresgästerna har varit nöjda med inneklimatet. Via en app i mobilen har de själva kunnat styra temperaturen upp till högst 21 grader. Och när de inte styr reglerar systemet automatiskt mot 21 grader. I appen har de även kunnat se temperaturen i lägenheten.

– Just i det här området ser man ganska tydligt hur det har förändrats. På 80 lägenheter hade vi en felanmälan för att det var för kallt under hela vintern. Det är fantastiskt!

Sänkte med 5 grader
Trots att Värmdöbostäder har sänkt temperaturerna i lägenheterna med nästan fem grader har bolaget inte haft några klagomål.

– Man ser ju ganska tydligt att man inte behöver höja temperaturen så fort en hyresgäst ringer. Många bolag gör ju det, men det behövs inte i vårt fall.

I källarutrymmena har Värmdöbostäder sänkt temperaturerna från nästan 23 till 18 grader. Och i trapphusen har temperaturen också sänkts till 18 grader.

Kundtjänst ser temperaturen
De som jobbar med kundtjänst och tar emot felanmälningar har haft inloggning till systemet.

– Så om en hyresgäst ringer och säger att jag har jättekallt på nätterna. Då kan vi gå in och titta hur varmt eller kallt det är i den lägenheten på nätterna.

Larmar för kyla/värme
Systemet larmar när en lägenhet är ovanligt kall eller varm, så att bostadsbolaget kan agera. Det kan ju till exempel bero på att någon är bortrest och har glömt stänga ett fönster.

– I en lägenhet hade vi 29 grader, men då visste jag som jobbar i området att det bor en barnfamilj med sju personer i den lägenheten. Men hög temperatur kan ju också bero på att lägenheten hyrs ut i andra hand till många personer.

Bra för alla
De digitala systemen gynnar inte bara fastighetsägare och hyresgäster utan även fjärrvärmeproducenter och miljön.

– Varför ska de släppa ut 85 grader i ledningen om det inte behövs. Nu kan de i centralen se att det räcker om vi släpper ut 75 grader. Då kan de sänka sin produktion med 10 grader och spara miljön. Samtidigt gynnar det fastighetsägaren som får lägre kostnader.

Samarbeta med leverantör
Hanifi Atceken rekommenderar bostadsbolag att samarbeta med sina lokala fjärrvärmeleverantörer om de ska installera värmestyrning.

– Då har du någon extern som kan hjälpa dig när något inte stämmer i en fastighet, till exempel om det är för varmt eller kallt. Då kan du förebygga och de ser ju ganska tydligt i de här diagrammen och kan följa upp snabbt när något inte stämmer. Det sparar mycket arbete för bostadsbolaget som inte behöver ha en tjänst som sitter och kollar på det här hela tiden.

Sparar mycket pengar
Ett sånt samarbete kan också spara arbete och pengar i övrigt.

– Du hjälper kundtjänst när det blir färre felanmälningar. Du hjälper fastighetsskötare och reparatörer som är ute i området, så att de inte behöver hålla på att meka med det här. Det är många moment. Om man räknar på kostnaden brukar man säga att en felanmälan i genomsnitt kostar 10 000 kronor.

Men det allra viktigaste enligt Hanifi Atceken är att bolagets hyresgäster som betalar hyra får ett komfortboende och har det bra.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega