Partnertext från Faval

”Så höjer vi kompetensen strategiskt med Faval”

Lena Nyquist, Marie Hallander Larsson och Lizzy Jämting diskuterade hur man kan jobba strategiskt med validering. Foto: Kamilla Toresson

Flera fastighetsbolag står inför att påbörja ett projekt med kompetensutveckling internt med hjälp av valideringsverktyget Faval. På Fastighetsmässan den 7 mars berättade Akademiska Hus och Rikshem om hur de planerar att använda validering för att kompetensinventera och skapa individuella fortbildningsplaner för sina anställda.

Fastighetsmässan, som är en av Nordens största, gick av stapeln på Kistamässan. På plats fanns över 280 utställare, 50 talare och en stor mängd besökare för att diskutera, nätverka och lyssna på seminarier.

I ett av seminarierna deltog Lena Nyquist, verksamhetschef på Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd som äger Faval Validering, tillsammans med Marie Hallander Larsson, HR-direktör på Akademiska Hus, och Lizzy Jämting, HR-partner på Rikshem.

Validerar 150 drifttekniker
Temat var hur man som arbetsgivare kan använda sig av validering i Faval i den strategiska kompetensutvecklingen. Akademiska Hus mål är att alla bolagets drygt 150 drifttekniker ska valideras och kompetensutvecklas för att få ett certifikat via Faval.

– Hos oss är driftteknikerna helt avgörande, det är de som till vardags har kontakten med våra hyresgäster, säger Marie Hallander Larsson. Utan dem stannar verksamheten. Men den digitala utvecklingen i branschen går snabbt vilket förändrar driftteknikernas kompetensbehov.
– Därför ser vi att det är nödvändigt att satsa på just den här yrkesgruppen, inventera vilken kompetens som varje medarbetare har i dag och kartlägga vilka fortbildningsbehov som eventuellt finns så att vi kan erbjuda rätt utbildning. Faval är ett bra verktyg för att göra detta.

Rätt utbildning där den behövs
Även Rikshem är inne på samma spår och funderar på att validera alla sina cirka 70 fastighetstekniker.

– Våra fastighetstekniker har en blandad bakgrund, en mångfald, precis som vi vill ha det, säger Lizzy Jämting. Kompetensen skiljer sig beroende av bakgrund och utbildning. Faval hjälper oss att kartlägga eventuella fortbildningsbehov så att vi med individuella utbildningsplaner kan sätta in rätt utbildning där den behövs och på så sätt bygga en gemensam kompetensbas. Det sparar både tid och pengar.

Nöjdare medarbetare och kunder
Både Marie och Lizzy är dessutom överens om att en satsning på validering och kompetensutveckling på sikt ger både nöjdare medarbetare och kunder.

– Genom att satsa på kompetensutveckling för vår största och viktigaste yrkeskår får vi nöjdare medarbetare som trivs bättre och vill stanna hos oss, säger Marie Hallander Larsson. Högre kompetens internt leder dessutom till att vi kan leverera ännu bättre service mot kund, vilket förstås är en viktig vinst för oss.

Vill du veta mer om Akademiska Hus och Rikshem är du välkommen att besöka deras hemsidor: www.akademiskahus.se och www.rikshem.se

För mer information om Faval och validering besök www.faval.info eller kontakta Mikael Mossberg, projektledare Faval, mikael.mossberg@fastun.se

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens