Prisdialogen får godkänt

prisdialogen

Prisdialogen ger bättre förutsägbarhet och rimliga prisändringar. Deltagarna är mer nöjda än övriga fjärrvärmekunder.

Hela 80 procent av Prisdialogens kunder tycker att de fått tydlig information i god tid inför prisändringar. De anser också att prisändringarna varit rimliga och enligt förväntningarna i större utsträckning än övriga kunder, enligt en utvärdering av analysföretaget Kontigo.

Under 2018 testas en ny dialog för att sätta fokus på hållbarhetsfrågorna – Klimatdialogen.

Leif linde

Leif Linde.

– Det är mycket glädjande att Prisdialogens arbete skapar konkret nytta för kunderna och en positiv inverkan på fjärrvärmemarknaden, säger Leif Linde, ny ordförande i Prisdialogen.

Stärka kundens ställning
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeleverasntörernas prissättning.

Det är ett partsgemensamt initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer.

Prisdialogen omfattade 2017 cirka 2,1 miljoner hushåll, som är kunder till 37 fjärrvärmeföretag. Bakom Prisdialogen står SABO, Riksbyggen och Energiföretagen Sverige.

Mer nöjda än andra
Prisdialogen har utformats för att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme.

Syftet med utvärderingen är att följa upp hur väl Prisdialogen uppfyller sina mål, att se förändringar över tid och att bidra till utvecklingen av Prisdialogen.

Årets utvärdering visar att den totala nöjdheten med fjärrvärmeleverantören är högre bland kunderna som deltagit i Prisdialogen jämfört med övriga kundkategorier.

De som deltagit i Prisdialogen är också i större utsträckning än övriga kunder, mer nöjda med sin leverantör idag jämfört med för ett år sedan.

Pilotstudie av klimatdialog
Undersökningen visar också att kunderna i större utsträckning önskar möjligheten att påverka i klimat- och miljöfrågor.

Prisdialogen kommer under 2018 att genomföra en pilot-studie av något vi kallar Klimatdialogen, som innebär en utökad kunddialog även i dessa frågor.

– Vår förhoppning är att under nästa år kunna erbjuda alla Prisdialogens medlemmar att även genomföra en Klimatdialog, samt att detta ska bidra ytterligare till ökad kundnöjdhet, säger Leif Linde.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega