
Lisa Sjöberg, en av Reals sex kundguider.
Som kund hänvisas vi allt oftare till chatbotar, FAQ och användarforum när vi vill ha hjälp. Om personlig hjälp är möjlig, kan telefonkön vara upp till en timme. Real Fastighetssystem går i motsatt riktning och bygger ständigt ut sin personliga support.
– Hälften av våra medarbetare arbetar idag med att ge support till kunderna, säger Stefan Johansson, VD för Real. Visserligen blir kostnaderna betydligt högre än för andra alternativ, men vi tycker ändå att det är värt det. Och det verkar som att kunderna håller med.
Real Fastighetssystem startade redan 1991 och är en av branschens pionjärer. Ett viktigt steg i företagets utveckling var när man 2008 gick över till att göra fastighetssystemet webbaserat. Idag är bolaget en av föregångarna inom bankintegration och har avtal med samtliga svenska storbanker enligt ISO 20022-standard. Att ligga långt framme i den tekniska utvecklingen har alltid varit viktigt för företaget – utom när det gäller kundsupporten, där man alltså har gått mot strömmen.
– Det är förstås ett medvetet beslut, säger Stefan. Visst går utvecklingen snabbt även inom detta område genom exempelvis AI-drivna chattbotar, men vi hävdar ändå att inget slår att få hjälp av en riktig människa.
En fördel med de tekniska lösningarna är trots allt att de är tillgängliga dygnet runt, till skillnad från Reals kundguider som hjälper kunderna till rätta under kontorstid. Övriga tider kan kunderna få hjälp på andra sätt.
– I själva fastighetssystemet finns många hjälptexter. Vi erbjuder också en lång rad instruktionsfilmer som går igenom alla de vanligaste momenten. Det går förstås även bra att mejla in frågor som vi besvarar så snart vi är tillbaka på kontoret, säger Stefan.
Till sist några röster från kunderna om Reals support:
”Supporten är kanske det allra bästa med Real. Det spelar ingen roll om man mejlar eller ringer. Man får alltid snabb och personlig hjälp.”
Joakim Curenstam på Interesta
”Av alla supporttjänster vi använder i olika program så har ni den bästa. Alltid så enkla och bra svar!”
Caroline Rimmendal, Ryssbygymnasiet
”Real har den bästa supporten som jag någonsin har upplevt.”
Torbjörn Hammarberg, Coby Fastigheter
”Grabbarna och tjejerna i supporten är helt fantastiska. Alltid lyhörda och, måste jag säga, väldigt lösningsorienterade.”
Maria Winter, Rådstornet