Tommy Franklin är fastighetsägare i Lycksele – men halva fastighetsbeståndet finns i Umeå och Stockholm.
– För några år sedan efterfrågade de flesta låg hyra, men idag är fler beredda att betala för kvalitet och trygghet, säger han.
Även om förutsättningarna är olika i lilla Lycksele, mellanstora Umeå och stora Stockholm, är trenden genomgående, menar Tommy.
– Det är klart att ingen vill betala mer än nödvändigt, men det har blivit större fokus på högre standard, trygghet för hyresgästerna och miljöaspekter. För att lyckas behöver fastighetsägare kunna visa att de driver en hållbar fastighetsförvaltning. Utöver bra bostäder måste man även kunna erbjuda exempelvis trevliga trappuppgångar, fina tvättstugor samt upplysta och trygga parkeringar, säger han.
Skyndar långsamt
Att nya digitala lösningar kan spara både tid och pengar, vet de flesta. Ändå går digitalisering långsammare i fastighetsbranschen än i många andra branscher som exempelvis handeln, menar Tommy.
– Jag skulle säga att vi på Franklins skyndar långsamt. Undan för undan tar vi till oss digitala lösningar som gör att vi kan arbeta smartare, men det handlar inte om att digitalisera till varje pris. Att driva ett fastighetsbolag är ett långsiktigt åtagande och det finns inga yttre faktorer som tvingar oss till snabba förändringar. Och även om digitala lösningar kan spara tid, måste man först kunna ta sig tid för att lära sig den nya tekniken.
Snabbare och billigare
Franklin fastigheter gick i början av året över till Real fastighetssystem eftersom det fastighetssystem de hade tidigare inte lyckades leva upp till förväntningarna. Tommy hade en dialog med tre olika leverantörer innan valet föll på Real.
– Det allra viktigaste var nog att övergången från vårt gamla system gick snabbare och blev betydligt billigare med Real, säger Tommy. Det var stor skillnad, uppemot 1/10 av både tiden och priset.
Adderat plus-tjänster
Utöver grundfunktionaliteten i Real har Franklin fastigheter valt flera av Reals så kallade plus-tjänster – integration med Fortnox, felanmälningar med mobil koppling till fastighetsskötare, e-fakturering med printtjänst, besiktningar, bostadskö samt Portalen som utgör ett gemensamt gränssnitt mellan dem och hyresgästerna.
– Vi är nöjda med programmet som helhet och med det olika plus-tjänsterna, säger Tommy. Totalt sett spar vi mycket tid på de olika lösningarna.
Allt på samma ställe
Förbättringspotential finns också menar Tommy.
– Ibland kan jag märka att Real har byggts ut undan för undan, säger han. Då och då stöter jag på saker i användargränssnittet som han skulle vilja ha på ett annat sätt. Men totalt sett är vi jättenöjda och upptäcker fortfarande ny funktionalitet i programmet. Det allra största vinsten är nog att vi ny slipper hoppa in och ut i olika program. I Real finns allt vi behöver på samma ställe.