Textilgolv på frammarsch

golvbranschen

Textila golv är den materialgrupp som ökat mest, visar Golvbranschens statistik över förra årets försäljning av halvhårda och mjuka golv.

Med en försäljningsvolym på 3,5 miljoner kvadratmeter står nu textil för 14 procent av golvmarknaden. Trä behåller dock tätpositionen med en andel på 36 procent, skriver golventreprenörernas branschorganisationen Golvbranschen (GBR).

Plastgolven, det näst största golvmaterialet efter trä med en marknadsandel på 25 procent, låg kvar på en oförändrad nivå jämfört med 2016 medan försäljningen av linoleum och laminatgolv minskat något.

För produktgruppen övriga golv – kork, kokos, sisal och gummigolv – var försäljningsvolymen oförändrad.

Långsiktig trend
Under perioden 1990-2017 har stora förändringar skett när det gäller de olika golvmaterialens marknadsandelar.

År 1990 stod plast, textil och andra material för cirka 70 procent av den totala marknaden. Trä, linoleum och laminat stod för cirka 30 procent.

Nu är fördelningen av marknadsandelar den omvända. Trä, linoleum och laminat står för cirka 60 procent medan plast, textil och övriga material har minskat till cirka 40 procent.

Källa: Golvbranschen

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega