KOMPETENS & UTBILDNING
Partnertext från Jensen Education

En dag på jobbet som serviceingenjör

Anders Petersson, Serviceingenjör, och Pierre Jansson, Service & After Sales Manager, på Firefly.

Firefly behöver anställa många serviceingenjörer och samarbetar därför med JENSEN yrkeshögskola – som student kan du göra praktik hos dem. ”Det är lite av ett äventyr i vardagen att arbeta som serviceingenjör”, säger Anders Petersson på Firefly.

Anders Petersson har en bakgrund som elektriker och installatör innan han för 6 år sedan började som serviceingenjör på Firefly. En kompis tipsade honom om arbetet och idag tycker han att han har världens bästa jobb med att säkerställa att brandskydds- och skyddssystem fungerar rättssäkert på processindustrins siter.

Det är ett varierande och roligt jobb som han vill rekommendera andra som är tekniskt intresserade, vill lösa problem och arbeta med kunder. Kundens upplevelse av problemet kanske inte alltid stämmer med verkligheten och här har serviceingenjören en viktig uppgift att kommunicera och få kunden att förstå vad som hänt och vad som behöver åtgärdas.

En dag på jobbet
Här berättar han om en av sina dagar på jobbet: ”Den börjar med frukost på hotellet i Norge och sedan en tidig avfärd till kunden på aktuell site. Vi går igenom dagens uppdrag och underhållsarbetet som ska göras. Bland annat ska ett arbetsplatstillstånd genomföras som jag förberett och som innebär både ett säkerhetstänk och en riskbedömning. Jag testar sedan av utrustningen; detektorer, ventiler och signaler. När underhållsarbete och test är genomfört skriver jag en servicerapport som jag avslutningsvis stämmer av med min kund och kontaktperson.”

– Genomgången av testet kan innebära att jag behöver avsluta uppdraget med en utbildning med företagets personal på cirka 30–60 minuter. Dagen avslutas med flyg till nästa kund i Sverige, totalt har jag ca 450 kunder som jag planerar mitt serviceunderhåll med veckovis. Den här veckan gör jag 3 nätter på hotell och 2 nätter hemma i Stockholm, berättar Anders.

Egenskaper för att trivas på jobbet
Arbetet som serviceingenjör är brett och varierat och ser lite olika ut beroende på om du jobbar inom bygg-och fastighet, processindustrin, medicinteknik, IT, energi, fordonsindustri, eller skogsindustri.

Arbetar man på Firefly är det bra att vilja resa och att kunna vara ensam mellan uppdragen. Det är också ett fysiskt krävande jobb att underhålla systemen på stora anläggningar och du ska inte vara rädd för att ta i ibland. Du kan möta trånga utrymmen och få gå på stegar på höga höjder.

En stor fördel är att du gillar att kommunicera med olika människor och att hjälpa dem i deras arbete. Service är en stor del av arbetet och du trivs med att vara flexibel och att anpassa dig efter uppdraget.

– Den ena dagen är inte den andra lik och det blir lite av ett äventyr i vardagen att arbeta som serviceingenjör, säger Anders.

Uppmuntrar och välkomnar kvinnor att våga satsa
Pierre Jansson har först arbetat många år som serviceingenjör på Firefly innan han blev Service och After Sales Manager med distrikt runtom i världen. Just nu reser Pierre mycket i USA och i Kanada. I det arbetet är det främst intresset och förmågan att jobba med de personliga relationerna som är viktigast för att trivas med arbetet.

– Min kund och jag har både en affärsrelation och en vänskaplig relation för att kunna fortsätta samarbeta med varandra över lång tid, säger Pierre och fortsätter:

– Det roliga i branschen nu är att kvinnorna inom industrin tillför väldigt mycket till en historiskt mansdominerad värld och på Firefly välkomnar vi och uppmuntrar fler tjejer att våga satsa på arbetet som serviceingenjör. Speciellt som det finns ett stort behov av yrkesrollen på marknaden.

Framtiden som serviceingenjör
I takt med att industrin automatiseras förändras också arbetsuppgifterna och Pierre ser att fler, nya målgrupper söker sig till ett arbete inom serviceteknik. Firefly är en global koncern som kännetecknas av öppenhet och en positiv, dynamisk arbetsmiljö och man har många olika nationaliteter representerade som lockar många olika slags människor att arbeta hos dem.

– På Firefly kommer vi att behöva anställa många serviceingenjörer de närmaste åren framöver och därför samarbetar vi med JENSEN yrkeshögskolas utbildning serviceingenjör där du som student kan ansöka om att göra praktik eller LIA (Lärande i arbete) hos oss. Ett bra sätt att pröva på varandra som student och som företag för båda parters bästa matchning.

Varför rekommenderar du andra att jobba som serviceingenjör?
– Det omväxlande arbetet med teknik, service och problemlösningar och framför allt alla möten med så många olika kunder sätter extra glans på en vanlig jobbvecka och gör den alldeles speciell och därför vill vi rekommendera andra att få upptäcka det roliga med att arbeta som serviceingenjör.

Vad som är roligast med jobbet?
– Kunderna! svarar Anders och Pierre i kör. 

3 tips på vägen till ett jobb som serviceingenjör

  1. Få i gång nyfikenheten och fånga din dröm. Utbilda dig till serviceingenjör, läs mer om utbildningen här.
  2. Hitta din LIA-plats (Lärande i arbete) under utbildningen på ett företag som matchar din dröm och målbild genom att engagera dig i dina lärare, gästföreläsare, studiebesök, nätverksträffar och andra branschforum under utbildningen.
  3. Prata med andra som arbetar som serviceingenjörer, kontakta Pierre och Anders på Firefly: Pierre.Jansson@firefly.se och anders.petersson@firefly.se

Läs mer om utbildningen serviceingenjör här.

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega