Partnerskap med kunden viktigt för Johan Wejdmark

Som affärsutvecklare inom fastighetsbranschen måste man både ha helikopterperspektivet och detaljseendet. Liksom vara lyhörd för kundernas nya behov. Johan Wejdmark på Fastighetsägarna Service tror på partnerskap med kunden som nyckeln till framgång.

Eftersom Johan Wejdmarks föräldrar jobbade i fastighetsbranschen, snappade han upp en del vid middagsbordet. Att karriären därför startade som uthyrare på Newsec var därför inte så konstigt. Där hann Johan också med att jobba inom affärsutvecklingsteamet liksom vara försäljnings- och kontraktschef för ett koncernbolag.

– Jag lärde mig otroligt mycket på Newsec, mycket tack vare alla kunniga medarbetare. Men jag fick också syssla med olika typer av fastigheter, alltifrån lyxiga kontor på fina gatan till ständigt föränderliga köpcentrum, och ibland även hela områden. Jag fick verkligen utvecklas och det är så jag trivs att jobba.

Utforska mjuka tjänster
Efter tolv år på Newsec kände sig Johan Wejdmark redo att utforska de mer mjuka tjänsterna i branschen. Just då började coworking-konceptet bli riktigt stort, och Johan hamnade på managementföretaget Coor som affärsutvecklare inom integrerad facility management.

– Det ökade min förståelse för affären bakom affären och det faktum att hyresgäster numera har fler behov än bara väggar och tak. Parallellt hade jag även ett kunduppdrag som fastighetsförvaltare med spridd portfölj, vilket gav värdefull inblick i förvaltningsområdet.

Hur hamnade du på Fastighetsägarna Service?
– Jag ville tillbaka till investerarperspektivet där jag bidrar till att utveckla fastighetsaffären. En möjlighet öppnade sig och jag fick chansen att ta en delad roll mellan bolaget Fastighetsägarna Service och ägaren, föreningen Fastighetsägarna Stockholm. Här erbjöds jag att både jobba strategiskt med fastighetsaffären för den enskilda investeraren, men också branschövergripande genom att hjälpa alla våra medlemmar med råd och dåd inom förvaltningsområdet.

Vad innebär din roll som affärsutvecklare?
– Som chef för strategisk affärsutveckling leder jag bolagets satsning på det kommersiella segmentet. Även om Fastighetsägarna Service mest är känt för förvaltning av bostäder, är vi också en av de största aktörerna inom kommersiell förvaltning och det vill vi synliggöra.

Hur använder du dina tidigare erfarenheter i din nuvarande roll?
– En stark drivkraft jag har är att arbeta för ett större syfte, något jag också fick med mig när jag tidigare engagerade mig politiskt. Det har jag nytta av hos Fastighetsägarna, som är en branschförening där de pengar vi tjänar går tillbaka till medlemmarna. Vi jobbar inte för att maximera vår egen vinst på bekostnad av kunderna, utan hjälper våra medlemmar att göra goda affärer.

– Jag har också jobbat med duktiga personer som lärt mig mycket om investeringar, och tillsammans med min kreativa förmåga när det gäller förvaltning är det en väldigt bra kombination. Sedan har jag genom åren fått en bred förståelse för hur fastighetsbranschen hänger ihop med hela samhällsbygget, liksom det långa perspektivet där branschen utvecklats genom kriser, nya tekniker och möjligheter.

Vilka utmaningar ser du framför dig?
– Vår bransch går från att vara teknikorienterad till att bli mer tjänsteorienterad. Det innebär att vi inte bara måste förstå bygg och konstruktion utan också hyresgästernas nya behov och krav. De kanske vill att vi även ska leverera solcellslösningar, laddningsplatser, bättre ljudmiljö eller ytor för coworking. Där har vi en resa att göra.

– En annan utmaning är digitaliseringsprocessen som branschen går igenom just nu. Många fastighetsägare väljer att skaffa ett nytt system för att lösa en specifik uppgift. Men det kan innebära att man säljer bort en stor del av sin affär till en enskild leverantör och tappar viktiga synergier med övriga system eller affärer man har. Det är viktigt att ta större ägarskap över sin digitala affär, jobba mer i partnerskap med leverantörerna och hitta gemensamma intressen.

Vad är den viktigaste frågan för dig i din roll som affärsutvecklare?
– Det är nog detta med partnerskap. Vårt uppdrag är att bidra till våra kunders affärer, erbjuda lösningar som är relevanta och effektiva för dem. Vi har exempelvis integrerade team där våra medarbetare finns på plats ute hos kunderna och jobbar som om de vore anställda där. Våra roller är inte de traditionella av beställare och leverantör, utan ett partnerskap där vi skapar lösningar tillsammans. Det kräver mycket av båda parter, men jag tror på det sättet att jobba.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Johan Wejdmark

Titel: Chef för strategisk affärsutveckling på Fastighetsägarna Service i Stockholm
Ålder: 41 år
Uppväxt: I Bromma
Bor: I Bromma
Familj: Fru och tre barn i tidiga tonåren, liksom fyra sibiriska katter. ”Jag är kattallergiker och för mig funkar sibiriska katter jättebra!”
Yrkeserfarenhet: Uthyrare, affärsutvecklare samt försäljnings- och kontraktschef på Newsec, affärsutvecklare och fastighetsförvaltare på Coor.
Utbildning: Diplomerad förvaltare
Fritidsintressen: ”Med tre barn är det fullt upp, där jag bland annat är innebandytränare. Jag jagar gärna när jag får chansen, och håller mig uppdaterad inom samhällsfrågor, teknik och ekonomi genom olika poddar och böcker.”

Dela artikeln: LinkedIn

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega