Partnertext från Vitec

Parkörer testar ny app för smart parkering

Hyresgäst och allmänhet kan hyra parkering från valfri hyresvärd i området. Samtidigt minskar hyresvärdarnas administration och fler platser blir uthyrda. Allt blir möjligt med Vitecs nya app, som nu ska testas på flera håll i landet, bland annat av Heimstaden.

Mikael Georgsson, Vitec

 – Värdet av att skapa en plattform där alla parkeringar är samlade från alla hyresvärdar är att parkören kan hyra parkering från vilken hyresvärd som helst, även från dem som de inte hyr en lägenhet hos, säger Mikael Georgsson, som driver affärsutveckling och innovation inom Vitec Bygg & Fastighet tillsammans med kollegan Kristofer Olsson.

Automatpublicering när det gäller parkering är möjligt i Vitecs produkter idag men det är ännu liten efterfrågan. I syfte att påvisa fördelarna för såväl fastighetsbolag som parkörer (de som parkerar) startas därför nu ett pilotprojekt, där bland andra Heimstaden medverkar.

Målet är att intressera såväl allmännyttan som kommuner, liksom små och stora privata fastighetsbolag, över hela landet. Testen görs i Norrland och i Skåne och gäller månadsuthyrning av fasta platser inom några områden där hyresvärden har uthyrningen i egen regi.

Rikstäckande app
Vitec har under det senaste året arbetat tillsammans med Bontouch, som bland annat bygger appar för SJ, Skistar och Swish, för att ta fram ett gränssnitt. Tanken är att appen ska vara rikstäckande.

Thomas Eklund, administrativ chef på Heimstaden Sverige, är entusiastisk:

– Jag ser det som en win-win-situation. Vi kan möta kundernas behov på att bättre sätt, och med automatik i uthyrningsprocessen minskar vår administration. Så nu hoppas jag på samverkan med andra hyresvärdar, så att vi tillsammans kan börja testa appen i skarpt läge.

Inte konkurrens mellan bolag
Thomas Eklund poängterar att han inte ser andra bolag som konkurrenter när det gäller uthyrning av parkeringsplatser:

– Det blir snarare så att vi byter kunder, som kan få parkeringsplatser på det ställe som är bäst för dem. Med funktionen geotag i appen kan kunden dessutom se exakt var de lediga parkeringsplatserna finns i området och på så sätt göra ett bättre val. Och om man säger upp sin plats så dyker den upp som ledig att hyra i appen.

Förenkling för alla

Kristofer Olsson, Vitec

– Vi arbetar med hypotesen att den information som finns i appen är tillräcklig för att parkören ska kunna boka platsen direkt utan att ställa fler frågor. Detta skulle förenkla för parkören men också för hyresadministratörerna naturligtvis, säger Kristofer Olsson.

Han och Mikael Georgsson konstaterar att uthyrningen av parkeringar ofta ses som något nödvändigt ont mer än som en affärsmöjlighet.

– Vi har använt automatpublicering för parkeringar under flera år nu och är mycket nöjda säger Annica Tuomela, uthyrningssamordnare på Väsbyhem, som är en av Vitecs kunder.

– Mellan tio och tolv nya parkeringskontrakt i veckan signeras digitalt hos oss. Det är väldigt smidigt både för oss och för våra kunder, fortsätter Annica Tuomela.

Vill ha kontakt med fler hyresvärdar som vill testa
Flera bostadsbolag har börjat sin digitaliseringsresa men för den stora massan kunder finns fortfarande stora behov av att arbeta med den mest grundläggande digitaliseringen, konstaterar Mikael Georgsson.

– Vi får känslan att det inte sitter i systemen eller tekniken utan i hyresvärdarnas förmåga att ställa om sina egna arbetssätt och processer, säger Kristofer Olsson.

Både han och Mikael Georgsson har dock gott hopp om förändring och vill gärna få kontakt med hyresvärdar som är intresserade av automatisering av parkeringar och projektet med den nya plattformen/appen.

Parkörernas behov listade

Mikael Georgsson och Kristofer Olsson har intervjuat individer från olika orter och med olikartade livssituationer och listat parkörernas olika åsikter och behov. Följande har då kommit fram:

  • Lång kö för att få parkering hos sin egen hyresvärd.

  • Man önskar en bättre parkeringsplats än den man har.

  • Man har nyss köpt bil och vet inte vart man ska vända sig för att få en plats till den.

  • Man önskar en plats där elbil går att ladda.

  • Informationen om parkeringar är ofta bristfällig; det är svårt att få en överblick över vilka hyresvärdar som hyr ut parkeringar i området.
  • Inköpsportal - tipsa oss

    Inköpsportal - ansökan
    Logotyp, minst 200 pixlar bred *
    Maximal filstorlek: 209.72 MB
    Bild, minst 540 pixlar bred *
    Maximal filstorlek: 209.72 MB
    Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
    Maximal filstorlek: 209.72 MB

    Inköpsportal - tipsa en kollega