Därför vill allt fler studenter jobba hos Stockholmshem

Stockholmshem kan bli årets nykomling bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Bolagets HR-chef Jenny Nielsen berättar hur de jobbar med employer branding.

Stockholmhem som arbetsgivare väcker nyfikenhet hos allt fler studenter. Nu är det allmännyttiga bolaget en av fem nominerade arbetsgivare till Universums pris Årets nykomling inom employer branding 2021 för målgruppen studenter.

Nomineringen bygger på resultaten från en av Sveriges största och mest omfattande talangundersökningar bland studenter.

Hur jobbar Stockholmshem med Employer branding, det vill säga arbetet med att påverka hur bolaget uppfattas?

– Två viktiga nycklar är en engagerad ledning och ett nära samarbete mellan HR och Kommunikation. Vi har länge haft en fin företagskultur men har blivit bättre på att sätta ord på den och berätta om alla spännande saker vi gör, både internt och externt, säger Jenny Nielsen, HR-chef på Stockholmshem.

Hon berättar att Stockholmshem satsar mycket på att skapa förutsättningar för cheferna att bli bra ledare som ser, utvecklar och lyfter fram sina medarbetare.

– Man ska kunna växa och utvecklas inom bolaget. Vår vision ”Vi gör varandra bättre” genomsyrar allt vårt arbete och vilka vi vill vara. Inte bara genom bra samarbeten och utveckling internt, utan också i relationen med våra samarbetspartners och våra hyresgäster. Det är ju de som kan göra oss till bättre beställare och till en bättre hyresvärd. Stoltheten i att vi tillsammans skapar bra, trygga och hållbara bostäder med hyresgäster som trivs gör att det är kul att gå till jobbet!

Varför tror du att Stockholmshems popularitet växer bland studenterna?

– Hållbarhet och att bidra till ett bättre samhälle är i ropet och något som vi på Stockholmshem verkligen jobbar med. Jag tror att studenter ser oss som en arbetsgivare som kan erbjuda utveckling, bra arbetsförhållanden och möjligheten att göra skillnad.

Jenny Nielsen tror att studenterna attraheras av att Stockholmshems verksamhet är så bred och att bolaget jobbar med många spännande projekt inom bland annat hållbarhet, nyproduktion, teknik och energi.

Har du några tips till andra bostadsbolag som vill bli bättre på Employer Branding?

– Se till att bygga på det ni är bra på och berätta om det! Låt HR kroka arm med Kommunikation och skapa en bra feedback-kultur där människor ser varandra och utvecklas tillsammans. Satsa på att jobba med värderingar och företagskultur på riktigt, inte bara med fina ord.

När får ni veta om ni får priset?

– Det blir på en digital gala den 10 juni. Vi hoppas så klart på vinst, men bara att bli nominerade känns stort. Studenterna är ju vår framtid, kanske både som medarbetare och hyresgäster och att de gillar oss är ju fantastiskt!

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Om Universum och utmärkelsen Årets employer branding företag

Universum är ett datadrivet undersökningsbolag, specialiserade inom employer branding. Studentundersökningen besvaras av landets studenter. Universum samarbetar med 1 500 universitet och partners för att kunna sammanställa undersökningar om karriärförväntningar och arbetsgivarpreferenser. Universum hyllar årligen arbetsgivare och personer som sticker ut i sina employer branding-insatser. De nominerade inför Universum Awards Student Ranking 2021 presenterades den 18 mars 2021. För vidare information, se www.universumglobal.com/se.

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega