”Lyssna på kunden och besök dina hus ofta”

Att lyssna på hyresgästerna och vara mycket närvarande i fastigheterna är bästa råden från Johanna Sjölund på Newsec. Johanna var en av tre som gjorde upp om titeln Årets Fastighetsförvaltare 2021.

Varför blev du fastighetsförvaltare?
– Jag är statsvetare i grunden och har alltid varit intresserad av samhälls- och bostadsfrågor. Jag jobbade på bostadsförmedlingen där jag lärde mig hyresmarknaden och dess aktörer och blev intresserad att prova på andra sidan. Jag började som uthyrare på Newsec i samband med att Newsec fick uppdraget att förvalta alla Folksams bostäder i Stockholm. Medan jag jobbade som uthyrare utbildade jag mig till Diplomerad fastighetsförvaltare på Folkuniversitetet. Nu har jag Jobbat som förvaltare i snart två år.

Vad är roligast med fastighetsförvaltning?
– Att träffa hyresgästerna och utveckla och göra fint i och kring fastigheterna. Det är väldigt roligt när vi jobbar tillsammans i fastighetsteamen och tillsammans får fastigheterna att utvecklas. Det är en spännande bransch som är i en ständig utveckling.

Vad är bra fastighetsförvaltning?
– En kundnära förvaltning. Det är viktigt att vara lyhörd, lyssna på kunder och kolleger, ha koll på ekonomin, vara proaktiv och ligga steget före kunderna och se vad som behöver göras.  Att vara lösningsfokuserad och göra något bra varje dag.
–  Och att skapa en bra avkastning samt ett hållbart driftnetto.

Vilken är den största utmaningen just nu?
–  Det har varit en utmaning när kontoren har flyttat till hem under pandemin. De boende uppfattar ljud från sina grannar som de inte är vana vid och vid ett längre hemmavarande har fler serviceanmälan och konflikter uppstått. Utmaningen är att skapa förståelse mellan grannarna och möjliggöra för bra kommunikation.
– Pandemin har även skapat många ensamma och isolerade människor där jag har försökt att lägga extra tid på att prata och skapa kontakt. Vi har delat ut matkassar till de i riskgrupper och lagt mycket fokus på att skapa trivsel i husen. Sammanfattningsvis ser vi ett ökat behov av kontakt för de personer som bor ensamma samt en lägre toleransnivå grannar emellan.

Hur förändras fastighetsförvaltningen de närmaste fem åren?
– Jag tror att relationsförvaltning blir vanligare, där hyresvärden tar ett allt större samhällsansvar bland annat genom att erbjuda olika tjänster. Förvaltningen blir mer effektiv med hjälp av ny teknik. Jag tror också mycket på delningsekonomi, att vi erbjuder till exempel borrmaskiner och andra verktyg för utlåning.

Vilka är dina bästa tips?

  • Se och lyssna på kunden och bygg långsiktiga relationer
  • Var lyhörd och återkoppla snabbt
  • Var närvarande och besök dina fastigheter regelbundet

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Johanna Sjölund
Ålder: 31 år
Bostadsförvaltare på Newsec i Stockholm. Förvaltar cirka 550 lägenheter
Bor: Bostadsrättslägenhet i Stockholms innerstad.
Familj: Sambo
Fritidsintressen: Spelar ishockey, åker längdskidor och umgås med familj och vänner.
Favoritbyggnad: Stockholms slott, jag älskar gamla fastigheter och tittar alltid upp på fasaderna när jag är ute och går.

Bli den första att kommentera "”Lyssna på kunden och besök dina hus ofta”"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega