”Så får vi klimatsmarta hyresgäster”

I Valla torg i Årsta arbetar Stockholmshem för att göra det enklare för hyresgästerna att leva klimatsmart. I området finns elbilspool, lastcykelpool, leveransrum för varor beställda på nätet och ett nytt sopsugssystem med optisk sortering. Dessutom ordnas föreläsningar med miljöinriktning.

Stockholmshem är en av deltagarna i EU-projektet Growsmarter som går ut på att minska energianvändningen i byggnader och utsläppen från transporter. Bolaget deltar med bostadsområdet Valla torg i södra Stockholm, där man nu renoverar 320 lägenheter från tidigt 1960-tal och bygger  160 nya.

Engagera de boende
– Syftet är att göra människor medvetna om hur de själva kan påverka sin resursanvändning, både som hyresgäster och i stort. Man kommer en bit på vägen med teknik men ännu längre genom att engagera de boende, säger Åsa Stenmark, kommunikationschef på Stockholmshem.

Elbilspool
Alla som bor i området kan vara med i en elbilspool. Stockholmshem håller med parkeringsplats och laddning, användarna betalar bara för tiden man nyttjar bilarna. Cirka 20 procent av hyresgästerna nyttjar elbilarna.

Dessutom finns åtta parkeringsplatser med laddning för den som har en egen elbil. Elbilsägarna betalar 625 kronor extra per månad för tillgången till laddning.

Eldrivna lastcyklar
Fastighetsbolaget tillhandahåller också två eldrivna lastcyklar i samarbete med företaget Cykelpoolen som hanterar allt från bokning till service.

Hyran för cyklarna är 15 kronor per timme.

Leveransrum
Stockholmshem har också ställt i ordning ett leveransrum i bottenvåningen på ett av bostadshusen, där alla som handlar på nätet kan hämta sina paket.

– Hyresgästerna kan beställa varifrån som helst och oberoende av transportör. Varorna levereras med cykelbud från en omlastningsplats. Kunden får besked via en app att paketet har kommit samt en digital engångsnyckel så att man kan komma in och hämta sin leverans, säger Åsa Stenmark. Det går också att returnera paket ifrån leveransrummet.

Sopsug med sortering
I området finns också en nyinstallerad sopsuganläggning för att minska avfallstransporterna. Hyresgästerna sorterar i fyra fraktioner i fyra olikfärgade påsar: pappersförpackningar, plastförpackningar, matavfall samt övrigt avfall.

– Sopsystemet läser av hur mycket av varje fraktion som kastas. Tyvärr har vi haft många driftstörningar i början men hoppas att det är på väg att lösa sig.

Föreläsningar med hållbarhetstema
För att få de boende att nyttja alla faciliteter och även i övrigt minska sin miljöpåverkan arrangerar Stockholmshem också återkommande föreläsningar med hållbarhetstema.

Man har bland annat bjudit in en kock som berättar om hur man lagar mat på ett klimatsmart sätt och Stadsmissionen har varit där och berättat om den hållbara garderoben.

– Långt ifrån alla är intresserade men vi har uppemot 20 deltagare på mötena och de är väldigt nöjda.

Nya affärsmodeller
Satsningen har inneburit stora utmaningar som bolaget inte var medvetna om från början.

– Många av de som bor i området är äldre och vi har märkt att alla inte är supermottagliga för våra tjänster. Vi har också fått testa nya affärsmodeller och lärt oss mycket på vägen, med nya samarbetspartners, säger Åsa Stenmark.

Text och foto: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Läs mer om projektet och Growsmarter här

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega