Öppenhet och långsiktiga relationer recept för framgång

Med tydliga kärnvärden och en nära dialog med kunder har Hestia Fastighetsförvaltning på drygt tio år vuxit till ett av Sveriges största förvaltningsbolag. Numera ingår Hestia i Realia-koncernen, men bolaget vill fortsätta att vara schyssta.

– Ja, vi vill vara snälla i alla våra kundrelationer. Vi är måna om en bra leverans och vi försöker undvika konfliktsituationer, säger Per Quant, HR-direktör i Hestia Fastighetsförvaltning.

– Det betyder inte att vi lägger oss platt, vi är alltid tydliga med vad som ingår i våra avtal.

En öppen dialog skapar förtroende och gynnar långsiktiga relationer. I vissa avseenden är nog Hestia unika i sin öppenhet, konstaterar Per Quant.

– En stor kund som vi nyligen träffade blev väldigt förvånade när vi redovisade vår egen marginal, det hade de aldrig varit med om.

Flexibilitet, öppenhet och kompetens
Hestia grundades 2007 av Gunnar Isaksson och Stefan Björkqvist. De konstaterade att förhärskande affärsmodeller inom branschen, som ofta bygger på tilläggstjänster, skapar irritation hos kunder och stressar den egna personalen.

Istället ville de tidigare kollegorna att Hestia skulle ha en verksamhet präglad av flexibilitet, öppenhet och kompetens.

– Det är mycket Gunnars och Stefans ursprungliga idéer som genomsyrat organisationen och gjort bolaget till vad det är idag, säger Per Quant och påpekar att Gunnar Isaksson är kvar som vd.

140 anställda på 20 orter
Den ursprungliga affärsmodellen har varit framgångsrik. Idag har Hestia 140 anställda på 20 orter, framförallt i Sverige men även i Norge, och en total förvaltad yta på cirka tre miljoner kvadratmeter. Hestia erbjuder såväl teknisk, kommersiell och ekonomisk förvaltning som asset management.

– Vi är som ett fastighetsbolag idag, bara det att vi äger inga egna fastigheter.

Korta kontrakt, som sällan skrivs längre än två år, ökar flexibiliteten.  Bolaget räds inte heller okonventionella lösningar. I de tre börsnoterade fastigheter som Hestia förvaltar– bland annat Icas centrallager i Västerås, Saltängen – bemannar bolaget alla positioner, inklusive vd-posten.

Social kompetens viktigt
De anställda har en viktig uppgift. Kompetens handlar inte bara om fackkunskap, utan också social kompetens, framhåller Per Quant, som påpekar att alla anställda ska uppträda korrekt – både mot kunder och mot varandra.

– Våra tekniker är bolagets ansikte utåt. Det räcker inte att vara duktig på teknik, du måste också vara en bra kommunikatör och kunna bemöta våra kunder på ett bra sätt.

Ingår i finska koncernen Realia
Sedan början av 2017 ingår Hestia i den finska förvaltningskoncernen Realia.

Hestia lever vidare som självständigt bolag, och framtiden rymmer både certifiering och en fortsatt expansion i Norden. Relationsbyggande och flexibla lösningar kommer även framöver att prägla verksamheten.

– Hittills har Hestia vuxit snabbt och organiskt. Nu är det dags att ta nästa steg. Vi har en stark ambition att fortsätta växa, men vi vill inte göra det på bekostnad av vår kultur och våra kärnvärden, säger Per Quant.

Text: Henrik Lundström

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega