Vill du nå våra 25 000 andra förvaltare?
Vill du ha förvaltarforum direkt i mailen?

Stångåstaden länkar samman arbetssökande och företag

Genom att vara en länk mellan arbetssökande och företag i Linköping har fastighetsbolaget Stångåstaden lyckats få 150 i arbete sedan starten 2019. – Det är vårt sätt att göra staden bättre, säger bolagets vd.

I januari 2019 öppnades dörrarna till LinkSteps lokaler i Linköping. Initiativet till verksamheten kommer från det kommunala fastighetsbolaget Stångåstaden. Dess vd, Fredrik Törnqvist förklarar varför bolaget agerar arbetslänkare:

– Vi har ett uppdrag från kommunen att göra Linköping till en bättre stad att bo och leva i och att skapa trivsamma och attraktiva bostadsområden. I några utsatta områden bedriver vi en mer aktiv förvaltning för att utveckla dem. Vi vill stärka sysselsättningen där, där arbetslösheten är stor. Vi tror att våra bostadsområden blir bättre om de som bor där arbetar och blir förebilder för sina barn, säger han och fortsätter:

– Att ha ett arbete är viktig för att komma in i samhället. Kommunen är den stora vinnaren om vi kan ta människor från bidragsberoende till skattebetalare, från försörjningsstöd till egen försörjning. Det här är Stångåstadens sätt att bidra till att det blir bättre.

Inte en arbetsmarknadsåtgärd
Idén till LinkStep kommer från Stångåstaden som driver projektet. De första två åren finansierades det av Linköpings kommun, nu får man pengar från Europeiska Socialfonden. Det engelska ordet Link står för att länka samman befintlig kompetens och de företag som behöver kompetensen.

Lotta Nordesjö Dahm är projektledare för LinkStep och påpekar hur viktigt det är att ha kontakter och ett nätverk för att få ett jobb idag. Är du ny i Sverige eller har varit borta från arbetsmarknader så har du tappat nätverket. Det kan LinkStep hjälpa till med.

Till LinkStep blir den sökande inte anvisad eller hänvisad via arbetsförmedlingen som en arbetsmarknadsåtgärd. Lotta Nordesjö Dahm säger att man arbetar med det friska och inte som ett omhändertagande projekt.

Lotta Nordesjö Dahm, projektledare LinkStep

Så går det till
Den sökande registrerar själv sitt cv på LinkSteps hemsida. Då svarar personen även på frågor om vad den vill och kan arbeta med och vilka språkkunskaper den har och vad den kan vilja utbilda sig till.

Sedan kontaktar en coach personen för att göra en första kompetenskartläggning. Samtal sker utifrån individens förutsättningar och önskemål. Det läggs upp en individuell plan och LinkStep erbjuder det som behövs för just den personen. Det kan vara språkkafé för en nyanländ eller en workshop för att arbeta fram sitt ”personliga varumärke” så att den sökande kan hantera en jobbintervju bättre.

– Det är viktigt att deltagarna har ett eget driv. De ska själva kunna söka jobb och gå på anställningsintervjuer. En del tror att vi delar ut jobb, men så funkar det inte.

Personliga möten viktiga
Lotta Nordesjö Dahm berättar också om hur viktigt det är för henne och hennes två kollegor i LinkStep att ha personliga möten med de sökande.

– Vi kan bli spontana referenser. Ju mer engagerade de sökande är desto mer kan vi ha med dem på våra axlar när vi är ute på nätverkslunch och tipsa om dem till företag. Eller så tar vi med dem på nätverksträffarna. Då kan de marknadsföra sig själva. Eftersom vi har lärt känna våra deltagare bjuder vi inte in en mikrobiolog till en träff med McDonalds.

På samma sätt som deltagarna måste vara engagerade och aktiva, måste Lotta Nordesjö Dahm arbeta med sitt nätverk av företag.

– Jag har företagsnätverkande på mitt bord. Vi har nätverksträffar med företag och så arbetar vi mycket på Linkedin, det är ett viktigt verktyg för oss. Företagen blir påminda om att vi finns och de ringer oss!

Kan agera snabbt
En av fördelarna med LinkStep är att de kan agera snabbt. Lotta kan skicka fem personers cv med vändande mail om något företag mailar om en kompetens de är ute efter. Hon skickar då även mail till de sökande så de får veta att företaget har sett cv:t.

– De företag som fattar vad vi kan göra och erbjuda är positiva. Många företag upplever att det finns en tröghet i kontakten med olika myndigheter, säger Lotta men tillägger att de också har fint samarbete med både arbetsförmedlingen och Linköpings kommun.

Samarbetar med rekryteringsföretag
På samma sätt som företagen fått upp ögonen för LinkStep har även rekryteringsföretagen gjort det. En del rekryterings- och bemanningsföretag såg i början projektet som en konkurrent men har nu förstått att de kan samarbeta med dem.

– De kan nå kandidater som de annars inte hade gjort. En del kandidater vet inte vad ett bemanningsföretag är och förstår inte dess funktion; ”varför registrera sig där, när jobbet är på ett annat ställe”. Nu kan rekryteringsföretagen fråga efter en viss kompetens hos oss. Det är viktigt att vi har ett bra nätverk och inte konkurrerar med några utan bara samverkar.

Framgångsfaktorerna för att LinkStep, enligt Lotta Nordesjö Dahm:

  • Det är frivilligt för de sökande, det ställs inget krav på dem.
  • Den sökande har sitt eget driv.
  • LinkStep står vid sidan av ett byråkratiskt system. Vi kan jobba snabbt i kontakten med företag och deltagare.
  • Vi har mycket aktivitet på LinkedIn. Vi syns!

Jan Ek är en av dem som registrerade sitt cv på LinkStep och nu har fått jobb.

Jan Ek, en deltagare i LinkStep

När du registrerade dig, vad hoppades du att det skulle ge dig?
– Jag hoppade på att få hjälp med att förbättra mitt CV, få en samtalspartner som jag kunde bolla tankar och idéer om jobb och möjligheten att skapa ett större nätverk – alltsammans för att öka chansen att bli sedd och upptäckt som arbetssökande.

Hur fick du ditt arbete?
– Jag tog tag i ett tips som Lotta Nordesjö Dahm delade på Facebook och fick kontakt med ett rekryteringsföretag. Det gjorde jättestor skillnad då jag blev medveten om hur bra det var att kontakta rekryterare direkt på telefon. Kort tid senare kontaktade jag en rekryterare angående en tjänst vilket ledde till att jag efter en dryg vecka senare hade ett jobb på 6 månader till att börja med!

Vad tycker du är bra med LinkStep?
– De har alltid funnits där för utvecklande och stödjande samtal, jag har fått bolla mitt CV, vi har slipat på min LinkedIn-profil, jag har fått tagit del av nätverkskontakter och rekryteringsträffar men också fått en massa jobbtips via LinkSteps Facebooksida. För mig har deras stöd varit fantastiskt, de gör ett otroligt viktigt och bra jobb!

Vad kunde vara bättre?
– Det har ju verkligen varit en upp och nervänd tillvaro med pandemin men det har fungerar riktigt bra ändå.
Men så klart blir det en dimension till när man kan börja träffas ”live” för samtal, föreläsningar och rekryteringsträffar.
Kanske kunde man, när det blir möjligt, ha handledda grupper där man kunde ha samtal, deltagare skulle kunna stödja varandra, dela erfarenheter och jobbtips.
Jag tror det finns en stor kraft med att arbeta i grupp.

 

Fakta LinkStep
Projektet drivs av Stångåstaden och finansieras med hjälp av medel från Europeiska socialfonden
Startade 2017 med planering. Lokalen öppnades januari 2019.
Varit igång i 2,5 år, varav 1,5 år under pandemin.
150 personer ut i arbetslivet. En del har kommit tillbaka eller fallit ifrån men merparten är kvar i arbetslivet.
Man gör uppföljning på varje individ 4 och 6 månader efter att den har fått arbete.
För mer info, kontakta Lotta Nordesjö Dahm, Stångåstaden 

Bli den första att kommentera "Stångåstaden länkar samman arbetssökande och företag"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega