”Inget ont som inte har något gott med sig” är ju en sann devis. Så även när det gäller den pågående coronakrisen. I det här fallet är det påskyndandet av digitaliseringen som vi väl kan se som en god sak. Digitala möten, seminarier och utbildningar är positivt för klimatet. Även om vi är sociala djur som behöver samvaron via fysiska möten så kan de digitala verktygen underlätta vår vardag en hel del.
Visst är det både tänkvärt och mäktigt att vi så snabbt kan ställa om när det verkligen gäller. Vi har under lång tid pratat i omställningstermer när de gäller vårt klimat. Ord och lite verkstad om du snackar med mig.
Nu när pandemin slog klorna i oss och utmanat hela vår existens så fanns inte längre några hinder. Vi slutade flyga, gå på restaurang och träffa vänner. Vi fick väldigt plötsligt stänga in oss i våra hem, vi som har möjligheten att jobba hemifrån. Våra kontor och arbetsplatser blev blixtsnabbt digitala, likaså våra möten och seminarier. Allt fixat på några veckor. Kreativiteten har flödat.
Digital kundtjänst
Coronaviruset har drabbat skilda branscher väldigt olika. Sammantaget är att där det existerar normala kundkontakter har de största omställningarna krävts. Vi som tillhandahåller ett webbaserat fastighetssystem har en stor fördel. Vi kan sköta hela vår affär digitalt.
Många inom fastighetsförvaltningen där man dagligen träffar kunder och hyresgäster via fysiska kundtjänstkontakter eller har en bobutik där man nu fått stänga ner har fått det tuffare. Varför då inte en digital kundtjänst?
Fördelar med kundportal
I hyresprogrammet och fastighetssystemet Real finns sedan länge en kundportal. En möjlighet att helt och hållet sköta sina kundkontakter digitalt. Förutom att hyresgästerna och brf-medlemmarna enkelt kan uppdatera egna kontaktuppgifter och skriva ut en borttappad avi eller boka tvättstuga så kan du som förvaltare enkelt kommunicera ut viktig information.
Brf-styrelsen kan bevaka betalningar, bjuda in till möten eller plocka ut en mäklarbild. Du får helt enkelt tillgång till en digital kundtjänst som dessutom är öppen dygnet runt. Inloggningen sker med Bank-id.
Boendeapp
Vi planerar också att komplettera vår portal med en boendapp för ännu snabbare kontakt och fler funktioner. Därtill funktion för digital signering av exempelvis hyresavtal. Även en automatiserad uthyrningsfunktion finns med i våra planer.
När du sedan skapat ett aviseringsflöde via vår print/e-faktura-tjänst så har du ytterligare automatiserat din verksamhet.
Heltäckande kundtjänstfunktion
I portalgränssnitten finns möjlighet att också komplettera med felanmälan där din hyresgäst anmäler fel eller skador via ett webbgränssnitt och där dina fastighetsskötare plockar upp och slutför sina ärenden i sin mobiltelefon.
Man kan även koppla på en bostadsköfunktion där intresseanmälan sker via webben samt därtill också presentera lediga objekt.
Med Realportalen och dess olika funktioner får du en, så gott som, heltäckande digital kundtjänstfunktion, till stöd för både din ekonomiska och din tekniska fastighetsförvaltning. Oavsett om du sysslar med hyresrätter, lokaler eller bostadsrättsförvaltning.
Björn Reimers
Real fastighetssystem