
Foto: Google Maps
När Vasakronan planerade att bygga om ett kontorshotell till ett gymnasium i Göteborg var målen för hur projektet skulle genomföras centrala – redan från start. Och det gemensamma målarbetet visade sig ge väldigt goda resultat.
Tack vara de goda resultaten från projektet Ombyggnad NTI-gymnasiet i Göteborg har det tilldelats kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” 2024. Se mer i faktarutan.
Amanda Höjer är projektchef på Vasakronan och hon berättar att man tidigt diskuterade vilka mål man ville ha för samarbete och för genomförande i projektet. Målen delades in i fyra områden; Ekonomi, Miljö, Arbetsmiljö och Samverkan. Dessa arbetades in i kontraktet med totalentreprenören i samverkan.
– Vi diskuterade väldigt tidigt att låta totalentreprenören ha en del av sitt arvode kopplat till prestation inom dessa områden, ett upplägg som man varit helt transparent med i projektet. De la i sin tur in projektens mål i kontrakten med sina underentreprenörer och konsulter, säger Amanda Höjer.
Målen nedbrutna på varje disciplin
Dessa mål bröts sedan ner på olika discipliner och till och med på individnivå. Exempelvis mål gällande återbruk i projektet.
– Där har alla discipliner fått satt egna mål för något de ska återbruka. Det skapade medvetenhet om vad de behövde göra för att nå målet. De visste också att måluppfyllnaden mättes. De följdes sedan upp varje månad så att de visste hur de presterade och en gång i halvåret firade vi delmålen. Det blev väldigt tydligt. Och jag som beställare tvingades att ge konkret feedback till entreprenörerna varje månad. Något som gjorde att vi inte drabbades av tråkiga överraskningar i efterhand, menar Amanda.
Projektets sju råd för lyckat målarbetet
Projektets råd för hur man ska lyckas med ett framgångsrikt målarbete i projektet kan sammanfattas i följande punkter:
- Starta tidigt. Beställare bör tidigt skapa sig en bild av HUR man vill att projektet ska genomföras, inte bara av VAD projektet ska leverera. Frågor som ”hur gör vi för att få till ett bra samarbete i projektet, hur skapar vi engagemang” etcetera behöver lyftas tidigt. Man bör även ha en plan för hur målen skall bli en del av kontraktet, vilket även kan vara en hjälp till att välja rätt leverantörer för projektet.
- Upphandling i varje led. Byggherren bör skriva in målen i kontrakt med huvudentreprenören, samt säkerställa att de också skrivs in i dennes kontrakt med underentreprenörer och konsulter. Detta för att förebygga att målen inte bara blir en överenskommelse mellan byggherren och huvudentreprenören.
- Bryt ner och gör dem mätbara. Risken finns att byggherrens mål för projekten upplevs som just ”beställarmål” som flyter lite ovanför det dagliga arbetet i projektet och ingen riktigt vet vad de innebär. Bryt ner målen och gör dem mätbara i varje led så att även underentreprenörer kan styra på dem.
- Ett tydligt varför. För att målen ska skapa engagemang måste de upplevas som meningsfulla. Varje mål måste kunna kopplas till ett tydligt ”varför” och detta behöver kommuniceras till alla i projektet.
- Involvera alla i målarbetet. Har projektet kommunicerat tydliga mål – med ett tydligt ”varför”, brutit ner dem, gjort dem mätbara och möjliga att styra på för alla i projektet – då har man lagt grunden för att kunna involvera alla i ett gemensam meningsfullt målarbete.
- Följ upp. Ha tät och strukturerad uppföljning av målen som också dokumenteras. Då riskerar man inte överraskningar eller att hamna ”ur kurs”. Det blir också ett utmärkt tillfälle för parterna i projektet att ge varandra feedback.
- Fira delmål. Ett projekt pågår oftast länge. Det är viktigt att man satt delmål och att alla i projektet får vara med och fira när dessa nås. Det sporrar och stärker teamkänslan.
Gemensam planering av konsulter och underentreprenörer
Projektet har bedrivits i partnering. Något som projektledningen pekar på som en förutsättning för projektets framgång. Ombyggnaden från kontorshotell i en väldigt gammal byggnad, innebar ofullständiga tekniska underlag och kvarvarande hyresgäster. Detta begränsade möjligheten till teknisk inventering och gjorde att mycket fick lösas allteftersom.
Beställare, projektering och produktion har jobbat tätt tillsammans under projektets gång och varit platsnärvarande. Dialogen mellan de som ritar och de som bygger, mellan projektör och underentreprenör, har också varit god. Handlingar har producerats utifrån vad som behövs för att bygga, inte bara en mängd dokument.
Källa: Binosight
PQi
PQi är en branschstandard för att mäta projektkvalitet i byggprojekt – utvecklad tillsammans med forskare vid Luleå tekniska universitet. Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” tilldelas byggprojekt som uthålligt över tid presterat i nivå med Best Practice för branschen. Referensvärden för Best Practice baseras på alla mätta projekt och uppdateras löpande – fram till idag ca 550 projekt. Varje nominerat projekt genomgår en kontroll gällande kvalitet på mätresultat och andra kvalitetsparametrar för att säkerställa utmärkelsens relevans. Priset delas ut av Byggherrarna, Byggföretagen och Binosight AB tillsammans.
Källa: Binosight