Fabeges egen last mile-lösning ger minskade utsläpp och ökad service

Uppe t.h. Charlotta Liljefors Rosell, Chef Förvaltning Fabege, och Matthias Thoursie, vd för Urban Services. Övriga foton: Karl Olsson.

Bolaget Urban Services ägs gemensamt av Fabege och Ragn-Sells. Med mindre elfordon hanteras leveranser, returhantering och återvinning i två av Fabeges marknadsområden och tre större köpcentrum. Allt för att minska transporterna och öka servicen mot kund.

Urban Services grundades 2017 med syftet att minska de direkta transporterna i områden Fabege är verksamma i. Allt började i Arenastaden med Mall of Scandinavia som en av de första kunderna. Då var 95 procent av all tung trafik i stadsdelen dieseldriven och målsättningen var att kunna minska antalet transporter med 70 procent.

Idag tar Urban Services emot ungefär 3 500 transporter i månaden i den lokala omlastningshubben i Mall of Scandinavia. Därefter körs leveranserna ut med 100 procent eldrivna, mindre fordon.

– Urban Services var en av de första att satsa på last mile-leveranser och sedan ett par år tillbaka har verksamheten vuxit och blivit en riktigt uppskattad tjänst av våra kunder, konstaterar Charlotta Liljefors Rosell, Chef Förvaltning Fabege.

Effektivt, enkelt och lönsamt
Förutom i Arenastaden finns nu Urban Services även i Solna Business Park och i Unibail-Rodamco-Westfields köpcentrum Nacka Forum och Westfield Täby centrum. Att Fabege är klustrade i stadsdelar är absolut en del av framgången, menar Charlotta.

– Allt blir effektivare, enklare och lönsammare. Och till en lägre kostnad för våra kunder, men med en högre servicenivå.

Bara i år har Urban Services hittills tagit emot över 22 000 leveranser och just de korta avstånden är avgörande.

– Jag kan ju faktiskt lova en kund att vi är hos dem inom tio minuter, det är aldrig några långa körsträckor, konstaterar Matthias Thoursie, vd för Urban Services.

Att Urban Services är ett litet och snabbfotat bolag är en annan framgångsfaktor. Plus de skräddarsydda avtalen där man siktar mot att alltid hitta individuella och kundanpassade lösningar, för att tjänsten ska fungera.

Fler nycklar till framgång
Urban Services har idag cirka 25 anställda som regelbundet möter hyresgästerna, vilket både ställer krav och skapar möjligheter.

–Vår personal rör sig fritt inne hos våra kunder, exempelvis i källsorteringsrum och kopieringsrum, så det är viktigt för oss att tjänsterna är kvalitetssäkrade och trygga. Men att vi är en lokal aktör betyder allt och tjänsterna blir både hållbarare, billigare och absolut säkrare, menar Matthias.

Att kontinuerligt möta samma kunder innebär att man dessutom kan skapa personliga relationer, fortsätter han.

– Vi har väldigt låg personalomsättning och kunderna lär känna oss och vi dem. Ska vi lämna ett paket till Olle vet vi ofta var han faktiskt sitter.

Och vad säger hyresgästerna om Urban Services och era tjänster?

– Jag skulle säga att de är lyriska, konstaterar Matthias. Ibland händer det ju att en kund flyttar och ofta undrar de om inte vi kan flytta med, men så ser ju inte vår affärsmodell ut.

Ständigt i utveckling
Idag hanterar Urban Services inte bara leveranser, returhantering och återvinning. Fler och fler tjänster har adderats längs vägen och många idéer kommer direkt från hyresgästerna själva.

– Senast kom en kund med idén att vi skulle kunna ta hand om dörr- och entrémattor som ska hämtas och lämnas för tvätt, säger Matthias. Det är ett jättebra exempel på något vi absolut kan göra.

– Det är väldig roligt att våra hyresgäster engagerar sig och kommer med idéer, menar Charlotta Liljefors Rosell. Samtidigt är det otroligt viktigt för oss att vi utvecklas och växer i takt med våra kunder, där kvaliteten på våra leveranser alltid står i fokus.

Urban Services erbjuder också en tjänst som kan liknas vid en ”handyman”, fortsätter Matthias.

– När vi ändå är hos kund kan vi göra enklare, snabba jobb, vi kan även ta hand om och leverera bud. Om Fabege eller kunden själv bygger om kan vi ta hand om och köra bort byggavfallet, eller till exempel köra grejer till Fabeges egen återbrukshubb. Vi hjälper också till med en hel del rensningar.

Utveckla och kvalitetssäkra
Att hela tiden utveckla tjänsteportföljen är en stor del av Matthias Thoursies dagliga jobb.

– Det är viktigt att gå runt i områdena och se potentialen. Men det är också otroligt viktigt att hela tiden kvalitetssäkra. Till 100 procent, 365 dagar om året. Vi måste alltid vara på tårna.

Vad som krävs för att andra ska lyckas med ett liknande koncept, och få ekonomi i det, är svårt att säga, menar Matthias avslutningsvis.

– Jag märker att fler och fler fastighetsbolag vill åt det här hållet, även utomlands, och jag skulle bli jätteglad om fler lyckades. Däremot kommer jag aldrig kunna säga vad man exakt ska göra, förutsättningarna ser olika ut för alla. Vi kan bara berätta hur vi har löst det.

Fem framgångsfaktorer för Urban Services:

  1. Verkar lokalt
  2. Har lokal omlastningshubb
  3. Fokuserar på kund och leverans
  4. Har ansvarstagande medarbetare
  5. Är ett litet, snabbfotat bolag

Text: Pernilla Krantz
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega