Så får Fastpartner hyresgästerna att stanna – och att utöka sina ytor

Foto: Fastpartner

Tack vare en engagerad förvaltning som försöker ha en nära dialog med hyresgästerna får Fastpartner dem att stanna och även öka ytorna. Med ”effektiv genomförandeprocess” kan hyresgästernas verksamhet dessutom fortgå under ombyggnationerna.

I industriområdet Sylten i Norrköping ligger Amerika 3. Hela fastigheten är på cirka 49 600 kvm och nyligen fick fastighetsägaren Fastpartner bekräftat att två befintliga hyresgäster väljer att vara kvar – och utökar sina ytor.

Fastpartner har tecknat ett 10-årigt hyresavtal med PreZero, om 7 977 kvadratmeter och ett 6-årigt hyresavtal med Kriminalvården om 2 265 kvadratmeter. Den totala uthyrningsytan kommer således att uppgå till 10 242 kvm.

Då båda hyresgästerna väljer att utöka sina ytor pågår nu ombyggnationer och anpassningar, som kommer att pågå under vår och sommar och beräknas vara klara under hösten. Renoveringen genomförs i möjligaste mån med återbruk av material som sparats inom fastigheten, för att göra ombyggnation och renovering så hållbar som möjligt.

– Genom en hållbar och effektiv genomförandeprocess vid ombyggnad och anpassning åt befintliga hyresgäster skapar vi förutsättningar för fortsatt utveckling av deras verksamheter, säger Fredrik Thorgren, Regionchef på Fastpartner.

Vad innebär en ”hållbar och effektiv genomförandeprocess ”?
– Det börjar med att vår uthyrare, tillsammans med vår projektledare, säkerställer att vi uppfattat kunden rätt och att vi kommer kunna leverera det kunden anser sig avtalat om. Sedan tillser vår projektledare så tidigt som möjligt i processen att involvera förvaltningen och driftpersonalen i vad som skall göras och hur vi tänker oss att genomföra det. Därefter får de vara med och komma med sina synpunkter och input samt kunskap om fastigheten, så att vi inte bygger något som förvaltningen och driften sedan har svårt att förvalta och sköta. Dessutom kan vi begränsa problem och strul i genomförandeprocessen.

Kan verksamheten fortgå under tiden ni gör ombyggnaderna?
– Ja, det är tanken. Det går att utföra genom projekteringsmöten, byggmöten och hyresgästmöten där samordning, planering och genomförande sker gemensamt. Det är också viktigt att skapa en bra kanal mellan parterna, där den löpande informationen och kommunikationen sker.

Vad är det ni erbjuder som gör att hyresgästerna stanna kvar och dessutom utökar sina kvadratmeter?
– Vi har en enkel och engagerad förvaltning som försöker ha en god och nära dialog med våra hyresgäster. Vi har återkommande hyresgästmöten och genomför kontinuerliga NKI-undersökning, för att fånga upp och få input på hyresgästernas syn på oss som hyresvärd.

Fastigheten Amerika 3 innehåller en stor variation av andra hyresgäster. Det är en multifunktionell industrifastighet med en blandning av kontors-, lager- och produktionsytor. Exempel på andra hyresgäster är Packoplock Scandinavia, NCC, Tupac, Johnson Controls System och Promotionhuset och prognosen är att fastigheten snart ska vara fullt uthyrd.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega