Därför gör Nacka Kommun tillsyn hos lokala fastighetsägare

Foto: Nacka Kommun

Miljötillsynsenheten i Nacka Kommun gör tillsynsbesök hos fastighetsägare som äger flerbostadshus – både hos bostadsrättsföreningar och fastighetsägare med hyresrätter. Vi blir nyfikna på vad detta innebär och frågar Emil Christiansen som arbetar på enheten.

Emil Christiansen

Varför gör ni dessa besök?
– Tillsynen är en del av vårt uppdrag enligt miljöbalken. Syftet är att säkerställa att fastighetsägare har tillräckliga rutiner för att uppfylla de krav som ställs i miljöbalken och tillhörande förordningar. Stort fokus ligger på rutiner som rör inomhusmiljön. Genom tillsynen kan vi bedöma om det förebyggande arbetet är tillräckligt eller om det finns risk för att brister i inomhusmiljön kan leda till olägenheter för de boendes hälsa.

Bokas besöken in i förväg?
– Ja, tillsynsbesöken bokas in i förväg. Vi kontaktar fastighetsägaren eller föreningen och kommer överens om en tid som passar.

Vad går ni igenom under besöken?
– Under tillsynsbesöken går vi igenom fastighetsägarens övergripande egenkontroll, vilka rutiner som finns och hur ansvarsfördelningen ser ut när det gäller fastighetens skötsel. Därefter fokuserar vi på frågor som rör inomhusmiljön, såsom ventilation, temperatur, buller, radon, samt förebyggande åtgärder mot fukt, mögel och legionella.

Vad mer tittar ni efter?
– Vi går även igenom den senaste energideklarationen och hur fastighetsägaren arbetar med energiförbrukning. För större hyresfastighetsägare lägger vi särskild vikt vid energifrågorna.
Utöver detta kontrollerar vi även hanteringen av avfall i fastigheten.

Vad händer om ni upptäcker felaktigheter?
– Om vi upptäcker brister under tillsynsbesöket informerar vi fastighetsägaren om vad som behöver åtgärdas. Detta sker både muntligt vid besöket och skriftligt i en inspektionsrapport, där bristerna tydligt framgår tillsammans med en uppmaning om att de bör åtgärdas.

Vad händer om en fastighetsägare struntar i er uppmaning?
– Om bristerna inte åtgärdas har vi möjlighet att förelägga om åtgärder. I praktiken har jag dock inte behövt utfärda några förelägganden i mina tillsynsärenden. Min erfarenhet är att fastighetsägarna är samarbetsvilliga och måna om att uppfylla kraven. De åtgärder som behövs genomförs i regel inom rimlig tid.

Vad är den önskade effekten från er sida när det gäller tillsynsbesöken?
– Vi vill främja ett systematiskt och förebyggande arbete hos fastighetsägare och föreningar. Vår förhoppning är att tillsynen ska bidra till en bättre boendemiljö, ökad kunskap om miljö- och hälsorisker samt tydligare ansvarsfördelning. Vi hoppas att vår tillsyn på så sätt kan bidra till att vi får in färre klagomål kopplat till inomhusmiljön.

Hur reagerar fastighetsägare på era besök?
– Det är blandade reaktioner. Jag skulle säga att det är ganska stor skillnad på reaktionen från en bostadsrättsförening jämfört med en hyresfastighetsägare. De hyresrätter som finns i Nacka ägs till stor del av större aktörer med bostäder i flera kommuner. Tillsynen blir därför inget nytt moment för dem. När det kommer till hyresfastighetsägare upplever jag att reaktionerna överlag är positiva.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega