Allt fler fastighetsbolag sköter ronderingen digitalt. Specialfastigheter, som hanterar många av landets säkerhetsfastigheter som ställer speciella krav, använder digital rondering för att optimera drift, minimera energiförluster och att avlasta personalen.

Magnus Pettersson
– Många av våra byggnader har drift dygnet runt och har den typ av hyresgäster som gör det extra viktigt för rikets säkerhet att allt fungerar som det ska, säger Magnus Pettersson, fastighetsingenjör på Specialfastigheter.
Det som Magnus och hans kollegor på fastighetsstöd jobbar med är att stötta fastighetsområden med kompetens inom förvaltning och driftsfrågor för en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter, fördelat på byggnader i drygt 60 kommuner.
Eftersom Specialfastigheter ansvarar för de mest säkra byggnaderna i det svenska samhället så som kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter är det extra viktigt att förvaltningen fungerar som den ska. Och där har den digitala ronderingen en avgörande roll.
Systematisk tillsyn
Varje vecka får bolagets drifttekniker en checklista, en påminnelse om att granska fastigheternas driftstatus, värme, kyla, ventilation och eventuella larm.
– För oss handlar digital rondering om att skapa en tydlig och systematisk tillsyn av våra fastigheter. Vi använder vårt fastighetssystem för att generera uppgifter och påminnelser som skickas ut till våra drifttekniker där det viktigaste är att se trender och identifiera energitjuvar. Våra drifttekniker kan logga in och titta på det här oavsett var de befinner sig, säger Magnus Pettersson.
Avstämningar två gånger om året
Två gånger om året görs även en mer omfattande genomgång inför kommande säsong.
– Vi har sommar- och vinterdriftavstämningar som säkerställer att våra system fungerar optimalt inför temperaturförändringar. Till exempel ser vi till att värmesystemen är redo inför vintern och att kylsystemen fungerar inför sommaren, att vi har ventiler för värme och kyla som är i funktion och att man stänger av pumpar för cirkulationen. Om detta inte funkar kan man få motverkande system och det är inte bra när man har energimål som man ska leva upp till.
Minskad stress och jourbelastning
Den digitala ronderingen är också ett bra sätt att förebygga fel, att hitta ”energitjuvar” och att minska antalet larm.
– Vi jobbar hela tiden med en översyn av larm eftersom det minskar stressen men också antalet resor ut till fastigheterna. Om vi kan reducera onödiga utryckningar kan vi skapa en mer hållbar arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Magnus Pettersson.
En viktig del av ronderingen är att följa upp hur varje anläggning fungerar. Magnus Pettersson säger att de arbetar proaktivt och försöker se saker innan de påverkar verksamheten eller mediaförbrukningen.
– När media- eller energiförbrukningen ökar är det viktigt att hitta orsaken i ett tidigt skede. Ökad mediaförbrukning kan exempelvis bero på dubbelbeläggning på kriminalvårdsanstalter, men det kan också ha att göra med dåligt injusterade system eller utrustning som har uppnått sin tekniska livslängd och ska bytas ut.
Utbildning i en växande organisation
Under 2024 har Specialfastigheter satsat på omfattande utbildning där 90 drifttekniker fått praktisk och teoretisk träning. De har bland annat genererat hjälpinstruktioner och har anställt en automationssamordnare per fastighetsområde som ska hjälpa till med frågor som uppkommer under driften.
– Vi ville säkerställa att alla hade samma kunskapsnivå. Nu fick driftteknikerna en fördjupning och så kan de få hjälp av våra automationssamordnare när de gör jobbet. För det är alltid bäst att lära sig i verkligheten i sina egna byggnader, säger Magnus Pettersson.
Nästa steg blir att analysera effekterna av utbildningen och kvantifiera eventuella besparingar.
– Under 2025 kommer vi att kunna jämföra siffror och se vad vi faktiskt har sparat i energi och driftkostnader. Redan nu ser vi en minskning av larm och akututryckningar, men det blir spännande att se helhetsbilden, avslutar Magnus Pettersson.
4 råd och tips för att arbeta med digital rondering:
- Distansarbete – Integrera digital rondering i ett fastighetssystem som ger teknikerna möjlighet att logga in och övervaka driftstatus, larm och energianvändning på distans.
- Uppföljning – Följ upp att ronderingen genomförs.
- Förebyggande arbete – Planera återkommande kontroller, både veckovisa och säsongsbetonade, för att identifiera energiåtgång och optimera driften innan problem uppstår.
- Utbildning – Säkerställ att drifttekniker har rätt kunskap genom utbildningar och samarbete med till exempel en automationssamordnare.
Text: Mari-Louise Paulson
redaktionen@forvaltarforum.se