Atrium Ljungbergs framgångsmix – vård och udda aktörer

Mobilia är textilfabriken från 1899 som på 1960-talet omvandlades till köpcentrum. Tack vare ett välfungerande koncept och medveten mix är Mobilia utanför Malmö mer attraktivt än någonsin för lokalhyresgäster och boende. Här är framgångsreceptet.

Anders Murmark, Atrium Ljungberg

Platsen ägs och förvaltas av Atrium Ljungberg som medvetet valt en långsiktig plan och en specifik inriktning för köpcentrumet. Idag är Mobilia en levande stadsmiljö med 110 butiker, service, restauranger, 335 hyreslägenheter och kultur. Och i princip ett helt våningsplan med aktörer inom vård och hälsa.

– Vi har absolut hittat ett välfungerande koncept, konstaterar Anders Murmark, fastighetschef på Atrium Ljungberg i Malmö.

Och det ständigt pågående arbetet ger resultat. Modekedjan Lager 157 öppnar en 1 800 kvm stor butik under våren och i höstas öppnade både Synoptik och Normal uppdaterade butiker.

– Vi har aldrig haft så många förfrågningar som nu och ser det som ett tydlig kvitto på platsens attraktivitet.

Vad är då ingredienserna i framgångsreceptet?

– Jag skulle säga vår medvetna inriktning och mixen av verksamheter. Vår breda satsning på aktörer inom vård och hälsa har visat sig vara en succé.

Vård och mer udda aktörer
Idag är i stort sett hela plan två i det så kallade Centrumhuset fyllt med aktörer inom just vård och hälsa. Där finns Mobilia Vårdcentral, Folktandvården i Skåne, mödravårdscentral och barnavårdscentral med flera.

– Nu stärker vi dessutom erbjudandet kopplat till barn när Malmö stads nya öppna förskola snart slår upp portarna. Den här typen av verksamheter drar de övriga aktörerna i köpcentrumet. Vi ser att vår plan fungerar.

Förutom renodlad handel och vård finns även barnkulturhuset Funnys Äventyr och Nordisk Film Bio i kvarteret. Plus en golfsimulator i form av SimGolf. Snart öppnar också en pantbank.

– Pantbanken blir ett spännande komplement. Vi jobbar hela tiden på att hitta verksamheter som kompletterar flödet och drar handeln.

Egen förvaltningsorganisation
Atrium Ljungbergs egen förvaltningsorganisation är en viktig del i Mobilias framgång.

– Vi har egna fastighetsskötare, drifttekniker, förvaltare och floormanager. Marknad och kommunikation har vi däremot centraliserat tillsammans med våra två andra handelsplatser, Gränbystaden i Uppsala och Sickla köpkvarter i Stockholm. Allt för att värna om våra platser och säkerställa att vi jobbar enligt en tydlig plan.

Mobilia marknadsförs som en stad i staden, en destination för handel och upplevelser i hjärtat av Malmö och ett stadskvarter med puls.

– Den höga tillgängligheten och mixen av gammalt och nytt ger Mobilia en helt egen prägel vilket också är en del av framgången. De 335 lägenheterna gör att det går att skapa trygga miljöer där folk är i ständig rörelse.

Tät dialog med hyresgästerna
En annan viktig del i framgångarna är det egna teamet berättar Anders Murmark. Leasingsidan jobbar aktivt tillsammans med byggprojektledare och en gång i veckan gås varje hyresgäst och varje tom yta igenom. På det sättet kan man föra en tät dialog med sina befintliga hyresgäster, vilket gett resultat.

– Många har skrivit avtal för nya ytor då deras behov på olika sätt förändrats. Vi har även ett par återkommande aktörer som kan driva säsongsrelaterad verksamhet i pop up-ytor. Att på så sätt inte låta lokaler stå tomma är värdefullt.

Vilka är utmaningarna framöver?

– Vi får aldrig bli bekväma. Vi måste hela tiden vara lyhörda och nära våra kunder. Även Sveriges säkerhetsläge är en del av utmaningen framöver. Tyvärr. Här har vi gjort stora investeringar och har bland annat en av Sveriges modernaste kameraanläggningar. Vi jobbar nära våra leverantörer och samarbetspartners, tränar butiksanställda och har givetvis aktuella och uppdaterade krisplaner.

Utmaningarna till trots ser Anders Murmark ljust på framtiden.

– Vi har fördelen att ta vara på synergieffekter från våra andra handelsplatser. Vi har en tät dialog och delar ständigt erfarenhet och kunskap. Men det viktigaste är givetvis att Malmö växer och att vi ser en väldigt stor köpkraftstillväxt.

Text: Pernilla Krantz
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn

För dig som arbetar med förvaltning och utveckling av alla typer av fastigheter.

Prenumerera på
vårt kostnadsfria nyhetsbrev










Tipsa en kollega om Förvaltarforum

Tipsa om oss
Bekräfta att du inte är en robot

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega