Boende-appen som laddats ner 7.000 gånger

Illustration: Svenska Bostäder

Svenska Bostäder lanserade en boende-app på våren 2024. Sedan dess har den laddats ner 7 000 gånger – utan att man har behövt göra reklam för den. ”Den är baserad på modern, öppen teknik för att bli skalbar och tillgänglig för andra bolag”.

Svenska Bostäder arbetar med modern teknik och digitalisering på flera sätt. Bland annat testar man en AI-plattform som hjälper dem att skriva enligt sin nya tonalitet. De gör även piloter för smart värmestyrning i lägenheterna och testar hur man kan använda digitalisering för en mer flexibel parkeringslösning.

De har även tagit fram en boende-app som blivit en framgång.

– När vi analyserade hur hyresgästerna vill kommunicera med oss såg vi att fler och fler vill använda mobilen, säger Hanna-Mia Persdotter som är ansvarig för digitala kanaler på Svenska Bostäder.

Boendeinflytande
Internt jobbar man med konceptet Hemokrati vilket innebär att man vill ge hyresgästerna större inflytande över sitt boende. Därför frågade man sina hyresgäster vad de önskade sig i en boende-app.

– De svarade att de ville kunna göra felanmälan enkelt, kunna boka tvättstuga och även nås av information från oss. Det stämde bra med vår uppfattning.

Sedan lanseringen i våras har appen laddats ner 7 000 gånger, trots att man knappt gjort någon reklam. Svenska Bostäder har även frågat de som använder appen vad de tycker och fått flera nya ideer som man kan jobba vidare med.

Upphandla slutkvalitet
I upphandlingen av denna boende-app och andra projekt har Svenska Bostäder vinnlagt sig om att få hög kvalitet på slutprodukten.

– Vi har vågat testa nya vägar för upphandling och vi har också vågat att utveckla nya produkter utifrån viktiga riktlinjer och en tydlig vision – utan en detaljerad specifikation, berättar Martina Björk, Projektledare Digitalisering inom Svenska Bostäder.

Bland annat har man skapat möjligheten för andra bolag att använda appen genom att man hade med öppenhet i kravbilden från början.

– Vi har byggt appen på en teknisk arkitektur som är modern, säker och skalbart. För oss är projektet med appen redan ett framsteg. Vi har lärt oss massor och vi hoppas att många kan inspireras att våga testa nya saker, avslutar Martina Björk.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se


Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega