Vad kan vi lära oss av ”Årets HR-chef”, från AMF Fastigheter, Helena Molinero? Nyfiket ledarskap, mjuka värden och prestigelöshet är till exempel faktorer som får medarbetare att trivas – och stanna – hos en attraktiv arbetsgivare.
Det finns flera övergripande faktorer som påverkar trivseln på arbetsplatsen, säger Helena Molinero, HR-chef på AMF Fastigheter. Hon vann Karriärföretagens pris Årets HR-chef med motivationen “implementerat strategiska HR-initiativ som både ökat företagets attraktionskraft som arbetsgivare och bidragit till en positiv arbetsmiljö”. Mjuka värden spelar ofta en betydande roll för hur vi trivs på jobbet, menar Helena.
– Utan ett närvarande, engagerat och nyfiket ledarskap får du svårt att bygga en arbetsplats med hög trivsel. Ledarskapet är grunden och ger de förutsättningar som behövs för att skapa en trygg miljö som märks när man kommer till arbetet, säger Helena Molinero, och fortsätter:
– Ett ledarskap som visar på att det är okej att drömma högt är en oerhört viktig faktor för att främja en lärande kultur och främja interna förflyttningar.
Prestigelöshet gynnar trivsel
Samtidigt lyfter hon fram faktorer som samarbete och uppskattning kollegor emellan. Försök att skapa arbetssätt som uppmuntrar kollegor att visa uppskattning för varandras insatser och som leder till ökat samarbete.
– Prestigelöshet främjar en trygg arbetsmiljö. Det ska kännas härligt att komma till jobbet, och de där söndagarna som kan vara fyllda med ångest ska inte ens existera.
Tydligt uppsatta mål, som följs upp kontinuerligt, minskar dessutom risken för stress och överbelastning, menar Helena. Hon lyfter även fram konkreta faktorer som kontoret.
– Vi brukar säga att kontoret är en förmån, för det är så det ska kännas. Ett kontor som är lätt att komma till, som främjar kreativitet och samarbete.
Nya trender ställer högre krav på självständighet
Flexibilitet väger fortfarande tungt. Att kunna dela sin arbetstid mellan hem och kontor har i många fall blivit en självklarhet.
– Flexibiliteten att få göra mina egna val är oerhört viktigt, och det måste vi som arbetsgivare kunna tillgodose, givetvis inom rimliga gränser.
Utvecklingsmöjligheter inom organisationen
Utvecklingsmöjligheter är också en stor anledning till att man väljer att stanna kvar inom företaget, menar Helena. När medarbetare känner att de kan växa i sin roll, lära sig nya saker och ta sig an nya utmaningar, blir arbetet mer än bara en rutin, vilket gynnar både individen och företaget.
– Är du ett mindre företag finns det inte alltid spikraka utvecklingsvägar och trappor. Då behöver man vara extra tydlig i vilka utvecklingsmöjligheter som erbjuds.
Vad kan man göra rent konkret för att synliggöra utvecklingsmöjligheter?
– Hos oss arbetar vi transparent med att tydliggöra de olika rollernas arbetsuppgifter och vilka erfarenheter och förmågor som är önskvärda för rollen. Vi arbetar bland annat med storytelling, där vi lyfter bra exempel från vardagen för att visa de kompetenser som finns inom företaget. Samtidigt uppmuntrar vi de som vill vidareutvecklas internt att våga ta steget fullt ut.
Förmåner som lockar
Det är även viktigt att hålla sig uppdaterad som arbetsgivare, kring vilka förmåner som behåller medarbetare. Samhällets förändringar, kopplat till händelser i omvärlden och i vår närhet, påverkar i allra högsta grad. Helena menar dessutom att individens egna preferenser har blivit viktigare, och att en bred palett med förmåner gör att du kan möta fler behov.
– Beroende på var du är i livet värderar du olika förmåner högre än andra. Är du ny på arbetsmarknaden värderar du kanske matförmån högt, medan pensionsrådgivning eller löneväxling känns mer relevant om du närmar dig pensionen, säger Helena och fortsätter:
– Min dröm är att kunna erbjuda en palett av förmåner där du får välja de som passar dig bäst, upp till ett givet värde. Men riktigt där är vi inte än.
I samtal med studenter har Helena även sett att utveckling inom företaget och möjligheten att kunna påverka väger tyngre än högre lön. Så även om förmåner som högre lön kan påverka medarbetarna positivt, är det inte alltid det ger störst effekt.
– I grund och botten tror jag att det handlar om företagets verksamhet och syfte. Att du får arbeta för ett företag med ett syfte som stämmer med dina värderingar och vilka man vill förknippas med.
Hur hanterar man en situation där man riskerar att tappa en värdefull och uppskattad kollega?
– Jag tror inte att en högre lön är lösningen. Har du redan bestämt dig för att lämna företaget så har tåget redan gått. Jag tror inte heller på att skapa en ny roll, om det inte på riktigt är förankrat i företagets verkliga behov. Däremot tror jag på att ha närvarande ledare som på ett tidigt stadium kan fånga upp önskemål om utveckling och som kan coacha åt rätt håll. På så sätt behöver det kanske inte sluta i ett avsked.
8 faktorer som får medarbetare att stanna
- Ledarskap. Ledare som är närvarande, engagerade och stöttande skapar trygghet och trivsel. Närvarande ledare som förebygger att värdefulla medarbetare lämnar företaget.
- Samarbete och uppskattning. En kultur där kollegor visar uppskattning och arbetar prestigelöst främjar en trivsam arbetsmiljö.
- Tydliga mål. Målen minskar stress och överbelastning genom att ge klarhet i arbetsuppgifterna.
- Kreativ kontorsmiljö. Ett kontor som främjar kreativitet och samarbete ses som en förmån.
- Flexibilitet. Att kunna dela arbetstid mellan hem och kontor upplevs som en viktig förmån.
- Utvecklingsmöjligheter inom företaget. Möjligheten att växa i sin roll och ta sig an nya utmaningar inom organisationen.
- Personanpassade förmåner. En bred palett av förmåner som matchar olika livssituationer.
- Värderingar och företagskultur. Att känna en koppling till företagets syfte och värderingar stärker lojaliteten.
Text: Jakob Gromer
redaktionen@forvaltarforum.se