Rikshem inför Smart passage i sina fastigheter i Malmö. Genom att implementera den digitala inpasseringstjänsten i portarna ges utryckningspersonal automatisk behörighet till fastigheter när de får ett larm från 112 eller ett automatlarm. Det ökar tryggheten för hyresgästerna.
– Genom denna tjänst skapar vi en tryggare vardag för våra hyresgäster som inte behöver vara oroliga för att hjälpen inte når fram. Vi kopplar i första skedet upp våra fastigheter i Malmö, säger Sandra Isberg verksamhetsutvecklingschef på Rikshem.
Inpasseringstjänsten Smart passage är framtagen av SOS Alarm, Amido och Swedlock. Istället för fysiska nycklar används en digital nyckeltagg, som finns tillgänglig i varje utryckningsfordon. När en nödsituation uppstår kopplas nyckeltaggarna upp mot de anslutna fastigheterna och ger räddningspersonal tillträde till de fastigheter som berörs under ett pågående larm.
– Det gör att risken minimeras för att räddningspersonal blir stående utanför våra fastigheter. Denna tjänst är en del i vårt utvecklingsarbete med att skapa trygghet för våra hyresgäster, säger Sandra Isberg.
Alla portar kommer märkas med en klisterdekal, vilket gör det lätt för både hyresgäster och utryckningspersonal att veta vilka fastigheter som är anslutna till Smart passage.
– Som leverantör av Smart passage är vi glada över att kunna bidra till ökad trygghet för Rikshems hyresgäster i Malmö. Genom vårt samarbete säkerställer vi att hjälp snabbt når fram när det behövs som mest, säger Patrik Simson, VD på Amido.
Rikshem har anslutit alla sina fastigheter i Malmö med befintligt passagesystem till Smart passage. Ambitionen är att fastigheter på fler orter ska kopplas upp mot tjänsten.
Källa: Rikshem