Mimer automatiserade p-platsuthyrningen – så gick det

Mimer tar steg mot mer automatiserade lösningar inom bolaget. Bland annat har man skapat en ett eget digitalt verksamhetssystem. Första funktionaliteten är automatisk uthyrning av bilplatser. Resultatet visar sig vara en framgång.

Just nu pågår en digital resa på Mimer. Man arbetar intensivt för att skapa en framtidssäker och interoperabel IT-miljö. Med avstamp i ett behov att återta sin egen data och processer bygger man nu ett eget digitalt verksamhetssystem, en helt ny plattform, med namn ONECore. Namnet ONE återspeglar Mimers värderingar: ”Omtanke, Nytänkande & Engagemang” och Core representerar kärnan där data och processer strömmar. Detta skriver David Lindblom, produktägare för ONECore, i ett blogginlägg på Mimers hemsida.

Med öppen källkod hoppas Mimer kunna dela framsteg med andra. Det gör man via sin Github. Förra veckan sedan lanserade bolaget den första byggstenen och funktionaliteten – en automatisering av flödet för att hyra ut sina Poängfria bilplatser.

Det gamla, tidskrävandde sättet
Att hantera en Poängfri bilplatsansökan krävde tidigare mycket tid och manuellt arbete. Processen kunde ta en uthyrare upp till 20 minuter per bilplats. På det tillkom de dagar det tog för kunden att få sitt kontrakt. Processen såg ut på följande sätt;

  • Kontroll av betalningsförmåga: Handläggaren behövde granska både tidigare betalningar till oss som hyresvärd och göra externa kreditupplysningar.
  • Kontroll av interna regler: Handläggaren kontrollerade hur många bilplatser en kund fick ha inom ett specifikt område.
  • Erbjudande till kunden: Ett erbjudande om bilplats skickades till kunden, som hade några dagar på sig att svara.
  • Kontraktsändring: Om kunden svarade ja, skickades ett kontrakt manuellt för signering digitalt.

Det nya, automatiserade sättet
I Mimers nya plattform är nästan hela processen automatiserad och sker med minimal handpåläggning för bostadsbolagets uthyrare. Kunderna får besked direkt om de har fått kontraktet i samband med att de skickar in sin ansökan. Detta innebär att processen nu ser ut så här;

  • Kontrollen av betalningsförmåga sker automatiskt, både mot interna system och kreditupplysningsföretag.
  • Reviderade verksamhetsregler: Inga köpoäng krävs längre för att hyra en ”extern bilplats”, och kunder får ha flera bilplatser i områden med tillräcklig tillgång.
  • Manuell kontraktshantering: På grund av tekniska skäl med det befintliga hyresavtalssystemet, behåller vi steget att skicka det digitala kontraktet manuellt. Men även detta steg kommer att automatiseras inom en snar framtid.

Hur gick då lanseringen?
Onsdagen den 15 maj klockan 12:05 kopplade Mimer på uthyrningen av Poängfria bilplatser via mimer.nu mot sin nya plattform. Klockan 12:14 hade man hyrt ut den första bilplatsen. Två dagar senare har man hyrt ut 9 bilplatser med minimal manuell handpåläggning.

Källa: Mimer

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega