KOMPETENS & UTBILDNING
Partnertext från Borago

Lokalvårdare får städexamen på rekordtid, via digital lärplattform

Mari Ahlgren och Katja Ahtiala på Palmia fick besök av Boragos Madelene Andreasson.

Finska städbolaget Palmia OY använder Boragos digitala städutbildning. Tack vare egna handledare som förbereder städpersonalen och lärplattform får man ett effektivt inlärande för att nå städexamen på rekordtid. Tidigare utbildning tog 18 månader – nu 2 månader.

Palmia ägs sedan i januari av ett tyskt riskkapitalbolag, samma ägare som Asteri Facility Solutions i Sverige. De har cirka 800 anställda lokalvårdare. I mars åkte delar av Borago till Finland för att besöka Palmia. Där träffade de Mari Ahlgren, utvecklingschef, och Katja Ahtiala, planerare och utvecklare.

Vilken var er utmaning när det gäller städexamen i Finland?
– Det är ett krav i många städupphandlingar att städpersonal ska ha yrkesexamen. Det var och är ett problem att det normalt tar 18 månader att klara av en finsk städexamen. Har inte personalen examen kan det leda till kontraktsbrott. Vår städpersonal kommer från olika länder och har varierad kunskap i det finska språket. Därför var det ett krav att kunna genomföra utbildningen på både finska och engelska. I Finland finns det möjlighet att ta städexamen även på engelska.

– Vår samlade utmaning var att effektivisera utbildningsprocessen utan att göra avkall på kvalitet.

Varför valde ni utbildning via Städakademin och Borago?
– Borago hade Lokalvårdsutbildning PRYL 2.0 som lanserades i november 2021. En färdig produkt för den svenska marknaden med en modern och uppdaterad pedagogik inom e-learn. Det finns inte en liknande lösning i Finland.

Hur arbetar ni med yrkesutbildning mot finsk städexamen?
– Vi har tillsammans med Borago arbetat fram en studieplan för alla 12 delkurser i PRYL. Vi har två egna handledare som ansvarar för genomförandet av utbildningen. I varje grupp deltar cirka 10 personer. Varje utbildning börjar med en träff där vi går igenom mål och syfte med utbildningen. Handledarna säkerställer att deltagarnas inlogg fungerar och att de kan orientera sig i plattformen.

– Sedan får deltagarna i läxa att genomföra den första kursen Service och kvalitet till ett fastställt datum. De får avsatt arbetstid för att genomföra delkursen. Därefter samlas gruppen för att gå igenom kursen med diskussioner och olika övningar. På det sättet genomförs alla delkurser innan slutprov sker. Efter slutprov är deltagarna redo för att testas mot finska städexamen.

– Totalt är det cirka 11 samlingar som handledaren håller i. En del samlingar hålls i Teams och då sker det under två timmar. Det är ett sätt att utveckla deltagarnas användande av digitala möten. Är det mer praktiska kurser är det samlingar på plats under 4 timmar. Då kan deltagarna få testa pH-värde på olika lösningar, göra praktiska städmoment, orientera sig på ritningar och mycket annat.

Vad upplever ni har varit positivt med utbildningsinsatsen?
– Vi har kortat vägen till finsk städexamen från 18 månader till 2 månader. Vi skulle även säga att vi gjort det med en högre kvalitet då lärandet har skett nära arbetsplatsen. Det har inneburit att städpersonalen hela tiden har kunnat relatera kurserna till sitt städuppdrag och dagliga utmaningar.

– Den interaktivitet som finns i de digitala kurserna med olika övningar, tester, filmer gör att deltagarna är aktiva. Kursdeltagarna är mycket nöjda, vi märker det i samtal och utvärderingar visar en nöjdhet på 4,8 av 5 samt att 100 % rekommenderar utbildningen till andra.
Kombinationen av e-learn och träffar har utvecklat både städpersonalen och våra handledare.

– Vi är också stolta över att vi var en av tre finalister i finska städbranschens innovationspris för denna utbildningssatsning.

Boragos digitala städakademi

Städakademin erbjuder webbaserade utbildningar inom lokalvård för såväl chefer som lokalvårdare. Utbildningsmaterialet är en kombination av film, bild och textbaserat innehåll som kan nås via mobiltelefon, dator eller surfplatta.

E-learn är ett kostnadseffektivt sätt att kompetensutveckla sig och ger mindre arbetsfrånvaro och mindre restid. Det är alltid tillgängligt och kan repeteras vid behov och är därför ett effektivt stöd i arbetet. Många har med sig en smarttelefon i fickan och inom 10 minuter har man avklarat en lektion.

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn

För dig som arbetar med förvaltning och utveckling av alla typer av fastigheter.

Prenumerera på
vårt kostnadsfria nyhetsbrev










Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega