Så hanterade Victoriahem dödskjutningen i sitt område

Victoriahem arbetar aktivt med trygghetsskapande närvaro i sina områden. I samband med en tragisk händelse samlade man sin personal för att möta hyresgästerna. ”Detta drabbar både de boende och vår personal”, säger områdeschef Therese Afram.

I Huddinge kommun, utanför Stockholm, ligger Visättra där Victoriahem förvaltar byggnaderna och området. För några veckor sedan drabbades orter av en dödskjutning.

Som bostadsbolag valde Victoriahem att uppmärksamma händelsen igenom att visa att de som förvaltare fanns till hands för de boende. I ett inlägg på sociala medier skriver man:

”Både de som bor och vi som arbetar här har påverkats av det inträffade. Dagen efter skottlossningen samlades därför hela förvaltningen utanför adressen för att prata med oroliga hyresgäster. På plats fanns också polis, representanter från kyrkan och fältassistenter samt kommundirektören för Huddinge kommun.

Mellan 20 och 30 hyresgäster samlades och hela gården fylldes.”

”Vår närvaro visar att vi bryr oss”

Therese Afram, Victoriahem

Therese Afram är områdeschef för Visättra och berättar om varför man gjorde detta.

– Även om vi i vår roll inte kan hindra att något sådant här inträffar, så visar vi genom vår närvaro att vi bryr oss om våra hyresgästers känsla av trygghet. Särskilt vid tragiska händelser som denna vill vi visa vår vilja till att skapa gemenskap. Vi behöver också kunna svara på våra hyresgästers funderingar och ge vägledning.

Hon säger till Förvaltarforum att händelsen såklart var oerhört tragisk och något som drabbade både deras hyresgäster som bor och verkar i området men även Victoriahems personal.

– Detta är något som tyvärr har blivit vanligare i vårt samhälle och även en utmaning för oss fastighetsägare att hantera i vårt dagliga arbete.

Trapphusmöten på strategiska platser
Victoriahem arbetar aktivt med att öka sin närvaro och vill få den att bli en naturlig del av det vardagliga arbetet.

– Ett exempel på detta är att vi anordnar något som vi valt att kalla trapphusmöten. Vi väljer strategiskt ut och besöker platser i våra områden där vi ser att det kan ha hänt något eller ser ett ökat behov av närvaro. Platserna väljer vi ut baserat på nulägesrapporter som vi tar del av i vår samverkan med Polis och övriga fastighetsägare i närområdet. Vi tar också hänsyn till våra hyresgästers inkommande serviceanmälningar gällande deras känslor kring platser, som upplevs otrygga.

Therese Afram säger att trapphusmötena även ger möjligheter för grannar att samverka och träffas, vilket även det är en viktig del i arbetet för att se en ökad trygghet.

– Det är ett förebyggande arbete som krävs för att visa hyresgästerna att vi är en fastighetsägare som bryr sig och att vi tillsammans med dem vill verka för ett tryggare och mer trivsamt bostadsområde.

Viktigt vid nyrekrytering
Hon fortsätter att berätta om den tragiska händelsen för några veckor sedan i Visättra:

– Just denna dag så hade vi ett inplanerat trapphusmöte men på en annan adress/fastighet men som snabbt styrdes om till platsen där dödsskjutningen skedde. Detta var något som föll sig naturligt för oss, då vi har ”trygghetstänket” med oss i vår vardag.

Therese Afram tror att det är viktigt att den personal som verkar i området arbetar som om det var ”sitt eget”.

– Med det menar jag att man alltid utgår från hur man själv vill ha det utanför sitt hem eller i sitt bostadsområde. För mig är detta är en viktig utgångspunkt när vi rekryterar nytt idag.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega