Förening / Nytt från organisationer & föreningar
Partnertext från Fastigo

Så lockar Kopparstaden till sig ny kompetens


Det allmännyttiga bostadsbolaget Kopparstaden i Falun fyller 75 år i år, lika många år som de varit medlemmar i Fastigo. De är stolta men inte nöjda, de vill utvecklas, säger vd Susanna Karlevill. Bland annat lockar de ny kompetens med sommarjobb.

Benjamin Evaldsson, Kopparstaden

Fastigo träffar ett härligt gäng på Kopparstadens huvudkontor i Falun en av de sista skälvande sommarveckorna. De allra yngsta sommarjobbarna som är födda 2006 har nu börjat höstterminen, och de båda handledarna och bovärdarna Matilda Bond och Benjamin Evaldsson summerar sina erfarenheter från projektet med namnet ”gro smart”.

– Det har varit fantastiskt att se hur ungdomarna har utvecklats och utmanat sig själva under den här tiden. Från att inte ens ha reflekterat över att det växer ogräs till hur fint det kan bli när det är rensat och snyggt, säger Benjamin.

Benjamin Evaldsson är bovärd och har för andra året fungerat som handledare till 16-åriga ungdomar från Kopparstadens bostäder.

Kommit i tid
– En av dem var livrädd för insekter i början av sina tre veckor, och det kan ju vara lite knepigt när man kryper omkring bland buskarna, skrattar Benjamin.

Matilda Bond, Kopparstaden

I slutet av sin anställning höll personen en spindel i handen.

– Det gick verkligen att se stoltheten, hur mycket personen växte över bara en sådan liten sak. Det där att veta att om jag klarat att övervinna det här så kommer jag att våga andra saker.

Både Matilda och Benjamin tycker att ungdomarna har skött sig väldigt bra.

– Det har känts viktigt att vi varit deras första kontakt med arbetslivet. Vi har lagt vikt vid grundläggande saker som att komma i tid och att vara en bra arbetskamrat. Vi har varit väldigt tydliga med att när man jobbar så jobbar man, inga mobiler, och de har varit väldigt måna om att göra rätt, säger Matilda.

Lappar i portuppgångarna
Rekryteringen av sommarjobbare börjar i januari och intresserade får söka via Kopparstadens ansökningsportal. Tjänsterna läggs ut i de egna kanalerna samt några externa, och det är ett högt intresse.

– Vi sätter även upp lappar i trappuppgångar för att få in så många som möjligt från våra bostadsområden. De som bor i områdena prioriteras, säger Erika Blixt som är HR-generalist på Kopparstaden.

Kopparstaden anställer ett åttiotal sommarjobbare varje säsong. Det finns fyra olika tjänster att söka: säsongsjobb, sommarjobb, aktivitetsledare och gro smart.

Säsongs- och sommarjobben är främst inriktade på grönyteskötsel såsom gräsklippning, rensning av rabatter. Aktivitetsledare anordnar aktiviteter för barn och ungdomar i bostadsområdena under kvällstid. Det kan vara filmkvällar, brännboll eller något annat kul, och aktiviteterna är väldigt omtyckta och populära.

Inkörsport i branschen
Kopparstaden är väldigt positiva till att ha sommarjobbare, och ser det som mycket viktigt att erbjuda ungdomar i Falun sommararbeten av olika slag. Detta är en del av Kopparstadens verksamhet som de kopplar till sitt sociala hållbarhetsarbete.

– Det ger en möjlighet för många ungdomar att få en första kontakt med arbetslivet, med fastighetsbranschen och oss som företag. Dessutom bidrar det till att vi kan hålla våra områden fina även semesterperioden. Vi har många anställda som en gång började med ett sommarjobb och förhoppningsvis bidrar sommarjobben till att fler blir intresserade av branschen, sägen Susanna Karlevill, vd på Kopparstaden.

– Ungdomarna har vuxit och jag har vuxit som ledare den här sommaren, säger Matilda Bond, bovärd på Kopparstaden.

Fler tjejer borde prova
Matilda Bond kan intyga att fastighetsbranschen är något utöver det vanliga.

– Jag har rest och flyttat mycket, och provat många olika jobb, och det här är verkligen det jag har fallit för. Man får lära sig att hantera alla typer av människor och situationer. Det är brett, varierande och så kul, säger hon entusiastiskt.

– Variationen är väldigt tilltalande, och det att man kan styra tiden själv, att det är fritt, håller Benjamin Evaldsson med. Och känslan att få hjälpa någon som uppskattar det man gör. Det kanske bara handlar om att byta en lampa, men det kan betyda mycket om man inte kan det själv.

– Och det måste jag lägga till: Fler tjejer borde prova det här yrket, det är så bra, säger Matilda Bond.

Susanne Karlevill, vd på Kopparstaden

Frågor besvarade av Susanna Karlevill, vd på Kopparstaden.

Vilka är Kopparstaden?
– Vi är ett stolt 75 årigt allmännyttigt bostadsbolag i Falu kommun. Med våra dryga 6 000 lägenheter bor över 9 000 Falubor hos oss och även om vi är små i ett globalt sammanhang har vi en stor och viktig roll i att vara med och utveckla Falun.

– Vår vision är att Alla vill bo hos oss och värdegrunden är att alla som möter oss ska känna att vi är Varma, starka och kloka. Vi jobbar fokuserat med att få allt fler nöjda kunder, som kan rekommendera oss som hyresvärd, samt bidra till det hållbara samhället.

Vilka pågående projekt/utmaningar finns hos Kopparstaden idag?
– Utmaningar som vi står inför är utmaningar som samhället i stort står inför, men tre saker sticker ut.

– Vi behöver ta ett stort ansvar för den ekologiska hållbarheten. Byggbranschen står ju som bekant för över 20 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. För att vara med och göra skillnad har vi sedan ett år tillbaka anställt en doktorand i hållbart byggande. Vår nästa stora nyproduktion, Furiren i Surbrunnshagen i Falun, är designat att vara ett av Sveriges mest miljövänliga nyproduktionshus. Enligt LCA kalkylerna (där vi även har låtit en oberoende part räkna) är koldioxidutsläppen för de 123 lägenheterna på nivåer runt 165 kg CO2e/m2/BTA. Då ska man veta att snittet i Sverige ligger över 300 kg CO2e/m2/BTA.

– Även den sociala hållbarheten, segregationen i vårt samhälle, är en utmaning. Vi vill verka för ökad mångfald i våra områden och arbetar kontinuerligt med att säkra att vi har trygga och attraktiva bostadsområden.

– Den tredje utmaningen är förstås att få ekonomin att långsiktigt gå ihop. Vi har, som många andra bostadsbolag, många lägenheter som byggdes under 70-talet och som vi nu behöver gå in och göra den så kallade stora renoveringen på. Vi taktar på med vår underhållsplan, men det är klart att det är utmanande med till exempel ökade byggpriser.

Hur gör ni för att attrahera kompetens? Hur ska vi hitta folk till vår bransch?
– Det är viktigt att hela tiden bygga vårt varumärke så att alla som är i kontakt med oss, kunder, medarbetare och samarbetspartners prata gott om oss. Vi arbetar dels med det så kallade NPS-måttet för både kunderna och medarbetarna, dels med varumärkesundersökningar där den positiva opinionen är ett viktigt mått. För att vara attraktiva är det viktigt att värdegrunden är levande och genomsyrar allt vi gör samt att vi är tydliga med vad vi gör och står för. Här är extern kommunikation förstås avgörande. Vi gör väldigt mycket bra saker, men är inte alltid bra på att berätta det.

– Vårt medarbetarlöfte är att Vi tillsammans gör skillnad. Som vd inser jag att det kan låta klyschigt, men i hjärtat känner jag att det verkligen är sant. Vi alla tillsammans på Kopparstaden gör skillnad för många, från enskilda individer till utveckling av stadsdelar i Falu kommun, hela tiden.

– Så vår vision, en stark levande värdegrund, tydlig målbild, vårt medarbetarlöfte och god extern kommunikation hjälper oss att attrahera kompetens. Vi har varit bortskämda med att få många sökande på våra annonser, även på befattningar som historiskt har varit utmanande för andra företag. Dock märker även vi av att det har blivit mer utmanande att hitta rätt person på rätt plats och att vi alla hela tiden måste vässa oss för att fortsätta vara attraktiva.

Vad är ni mest stolta över som arbetsgivare?
– Kopparstaden har en hög kännedom i Falun och Borlänge, 6 av 10 personer ur allmänheten känner till oss väl och var tredje person tycker gott om oss, vilket är ett fint utfall. Vi mäter kännedom och opinion i vår varumärkesundersökning och kundnöjdhet via Net Promoter Score (NPS) för att följa vår utveckling, säger Anna Timander som är marknads- och uthyrningschef på Kopparstaden.

– Att vi tillsammans gör skillnad för många och bidrar till att göra Falun till en trevlig kommun att bo i, avslutar Susanne Karlevill.

Intervjun gjord av Kicki Lilliedrake, kommunikationschef Fastigo

Fakta om Kopparstaden

Medlemmar i Fastigo sedan 1947.
120 anställda.
Är medlemmar i Fastigo för att få uppdateringar och nyheter om personalfrågor, och för att med rådgivning förebygga att slippa hamna i knepiga situationer.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega