Uppkopplade mätare ger Castellum mer koll och färre risker

I över tio år har Castellum satsat på att digitalisera sina fastigheter, för att säkra mätningarna av el, värme och vatten. Idag har bolaget en etablerad standard som lett till ökad effektivitet, bättre kunskap och minskade risker.

– Detta är en hygienfaktor i dagens hållbara samhälle. Vi ska mäta och veta, inte tro. Att koppla upp våra fastigheter har gjort oss mer flexibla och mindre sårbara. Vi får helt enkelt mer data med mindre insatser, och med högre kvalitet.

Så summerar Anders Björling, teknisk chef på Castellum, betydelsen av bolagets digitala hantering av alla tusentals mätare i fastighetsbeståndet. En satsning som tog ordentlig fart 2011, när förutsättningarna och tekniken hade börjat falla på plats. Målet är att ha hela beståndet uppkopplat, inklusive alla äldre fastigheter, och idag är Castellum på god väg.

Standardisering ger kontroll
Anders Björling betonar betydelsen av att uppkopplingarna sker på ett standardiserat och säkert sätt, för att skapa överblick och kontroll. Castellum har hittat sin lösning i FastWebb, som är bolagets standard för hur uppkopplingarna ska ske, och en webbportal som möjliggör en samlad driftkontroll av alla system.

– Idag finns billig och effektiv teknik som gör att du på ett kostnadseffektivt sätt kan koppla upp väldigt mycket. Det är inte särskilt komplicerat, och vår standard gör uppkopplingen ännu enklare att genomföra och hantera, säger han.

Enklare och tätare mätningar
En fastighet, 60 undermätare. Och närmare två arbetsdagar – per månad – för att läsa av alla mätare manuellt. Det är ett av många exempel på hur hanteringen av fastighetsbeståndets avläsningar kunde se ut, innan Castellum valde att satsa på digitalisering.

Att överge manuella mätningar för att istället regelbundet få in digitala data från el, värme, kyla, gas eller vatten, har många fördelar. Ökad kvalitet och bättre möjligheter till effektstyrning är några av dem.

– Vi vill få in data i vårt system på ett kvalitetssäkrat sätt, och vi vill få in den oftare än en gång per månad. Idag kan vi få in mätningar varje timme och i vissa fall ännu oftare. Elen kan vi exempelvis mäta varje kvart för att kunna optimera systemen för effektstyrning, säger han.

Underlättar effektiviseringar
Ju fler mätningar, desto fler möjligheter – och fel – kan upptäckas. En vattenläcka kan till exempel snabbt åtgärdas, och utöver ökad skademinimering underlättar digitaliseringen för olika satsningar och effektiviseringar.

– Att mäta och verifiera är jätteviktigt. När det gäller energieffektivisering kan vi lättare se vad som inte fungerar optimalt och var någonstans vi borde satsa på åtgärder. Om vi har gjort en åtgärd får vi snabbt bekräftelse på om det har gått bra. Vi har också mycket ny teknik i fastigheterna, som solceller, där vi får bra koll på vad vi producerar, konsumerar och säljer, säger han.

Viktigt vara bra kravställare
Även om Anders Björling tycker att det idag är relativt enkelt att koppla upp sina mätare understryker han att det gäller att vara medveten om säkerhetsaspekterna, eftersom data samlas in via trådlös kommunikation.

– Det handlar egentligen främst om att vara kunnig och medveten, att förstå tekniken och vara en duktig kravställare och beställare, säger han.

Ger värdeökning i verksamheten
Det finns idag en mängd regler och krav kopplade till mätningar i fastigheter, och att dessa kan komma att öka ytterligare är ännu ett skäl till att Anders Björling ser digitaliserade mätningar som en nödvändighet. Samtidigt finns också ekonomiska värden i digitaliseringen. När personal slipper lägga tid på att samla in mätvärden kan de istället möta kunder, svara snabbare på felanmälningar eller jobba med utvecklingsarbete.

– Det här kan vara svårt att sätta en exakt siffra på. Men vi ser att digitaliseringen av mätningar ger en värdeökning i hela vår verksamhet, eftersom kvaliteten, noggrannheten och effektiviteten i driften blir bättre, säger han.

Text: Ulrika Ernström
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega