Wihlborgs vd om kontorets framtid


Wihlborgs har tagit fram en rapport om vilka sökord kring kontor och arbetsliv som har trendat under 2021. Utifrån det drar nu företaget slutsatser kring framtidens arbetsplats. Hybrida koncept och flexibilitet är två begrepp som ligger i tiden.

Fokus bland sökningar på nätet, under det första pandemiåret 2020, var på hemmakontoret, ergonomi och längtan efter social samvaro. Under 2021 har sökningarna skiftat till att handla om möjlighet till hybridarbete och om kontoret som plats.

Skiftet i samtalet innebär att förväntningarna på kontoret har ökat, konstaterar Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs:

– Hybrida lösningar är här för att stanna, vilket ställer högre krav på ledarskap, organisation och tekniska förutsättningar. Det sätter ett helt nytt ljus på kontorets funktion. Arbetsplatser förväntas vara ännu mer attraktiva och utformas som mötesplatser för innovation och utveckling. De har blivit en viktig del av arbetsgivarvarumärket.

Ingen universallösning
Enligt rapporten drar man även slutsatsen att företagens medvetenhet om medarbetarnas nya förväntningar har ökat, och att anpassningar görs för att skapa större utrymme för individuella behov.

– Det finns ingen universallösning som alla organisationer kan tillämpa, utan är något som behöver arbetas fram baserat på de mål man vill uppnå med sin verksamhet. Annars blir det lätt att flexibilitet omvandlas till regler som ger motsatt effekt med snarare minskade möjligheter för medarbetarna.

Omtag kring kontoret
Ulrika Hallengren ser stora möjligheter för företag och andra organisationer att ta ett omtag kring kontoret:

– Den som hittar nyckeln till flexibla och hybrida lösningar blir också en attraktiv arbetsgivare. Det ger också möjligheter att till exempel utöka sin rekryteringsbas geografiskt.

– Vi märker att många av våra kunder nu tar tillfället i akt att uppgradera sina lokaler efter nya behov. De har gjort sin hemläxa och utformar medvetet sina lokaler för att stärka varumärket och företagskulturen. Till exempel ökar intresset för hållbara lösningar, återbruk av inredning och möbler som ett sätt att visualisera sin hållbarhetsambition.

Källa: Wihlborgs

Om studien

Studien ”Kontoret i ny tappning” är en uppföljare till den första studien, ”Kontorsmarknad i förändring”, som presenterades 2021, och baseras på 5 300 inlägg från privatpersoner och 4 400 inlägg från företag i sociala medier, samt en miljon sökningar på Google. Studien är utförd av Navet.

Den nya studien undersöker hur de digitala samtalen på sociala medier och vår sökhistorik har utvecklats under tre tidsperioder under två år: 2019/2020 (före pandemin), mars-oktober 2020 (pandemins utbrott) och mars-oktober 2021, då hoppet om en normalitet började sprida sig.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega