Vill du nå våra 25 000 andra förvaltare?
Vill du ha förvaltarforum direkt i mailen?

Giraffens köpcentrum har Sveriges nöjdaste hyresgäster

Hur får man Sveriges nöjdaste hyresgäster i sitt köpcentrum? Martina Adolfsson Nyström vet hur man gör – hon är centrumchef för Kvarteret Giraffen i Kalmar som ligger i topp i kundnöjdhet.

Kvarteret Giraffen i Kalmar har Sveriges nöjdaste köpcentrumhyresgäster. Det visar den årliga NKI-undersökningen Fastighetsbarometern Butik. I år hade Kvarteret Giraffen ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 86 och vinner därmed Fastighetsbarometern Butik 2021. Martina Adolfsson Nyström, centrumchef på Kvarteret Giraffen, menar att en nyckel till framgång är lagarbete:

Martina Adolfsson Nyström, Newsec

– Vi har som strategi att vara en väldigt närvarande centrumledning som ofta är på plats, går runt och pratar med hyresgästerna. I och med att vi inte är ett jättestort köpcentrum blir det också en familjär stämning, vi känner alla och alla känner oss.

Kvarteret Giraffen ägs av Alecta och förvaltas av Newsec, där Martina Adolfsson Nyström arbetar. Hon började för tio år sedan som centrumledare och var då i princip ensam anställd med en teknisk förvaltare som dock inte satt på samma plats. Sedan 2015 är man numera tre personer i centrumledningen där alla finns i Kvarteret Giraffen – Martina som centrumchef tillsammans med centrumledare och teknisk förvaltare.

Veckomöten under pandemin
Pandemin har inte gått obemärkt förbi men trots det har Giraffen klarat sig relativt bra, konstaterar Martina Adolfsson Nyström. Mycket tack vare en stark dagligvaruhandel som utgör en stor andel i kvarteret. Kortare öppettider och i vissa fall även hyreslättnader har under perioder också varit verktyg som man i likhet med många andra fastighetsägare använt sig av.

– Vi har också samlat oss i veckomöten både digitalt och utomhus, där vi dels försökt lösa problem gemensamt, men också frågat våra butiksägare hur de verkligen mår. Pandemin har varit tuff på så många olika sätt, och det viktigt att visa att vi faktiskt bryr oss och vill hjälpa till i den mån det är möjligt.

Hårt arbete för hyresgäst

Bodil Björe, butiksägare i Giraffen

En av hyresgästerna är Bodil Björe, som äger klädbutiken Esters. Hon hade redan en butik i Borgholm, och 2019 skrev hon kontrakt i Kvarteret Giraffen med start i mars 2020 – precis när pandemin slagit till.

– Det var tur att jag inte visste innan hur jobbigt det skulle bli, för då hade jag aldrig gjort det. Men tack vara eget sparat kapital och hårt arbete har det gått bra ändå. Men det har varit väldigt mycket oro och stress.

Bodil Björe tog till alla möjligheter som fanns, som korttidspermittering, hyresreduktion liksom att förstås jobba mycket själv i butiken.

Inlyssnande centrumledning
Centrumledningen har varit hjälpsamma och inlyssnande, tycker hon. Bland annat fick hon möjlighet till förkortad uppsägningstid eftersom hon då vågade stanna kvar och se hur pandemisituationen utvecklade sig. Att Martina och hennes kollegor är aktiva med att hjälpa till och stötta är något Bodil verkligen uppskattar:

– De är även flexibla om man själv har idéer, som när vi var några butiker som önskade en virtuell modevisning under pandemin. Och när jag ville ha utförsäljning inför Black Friday fick jag låna en tom lokal under två veckor – det var kanonbra.

Vision om en ny typ av handels- och mötesplats
För tre år sedan påbörjades en ombyggnad av Kvarteret Giraffen, som också innebar en förändringsresa från ett traditionellt köpcentrum till en mer levande mötesplats.

Två kundstråk har blivit en ny kundgata som mynnar ut i ett grönskande och ljust torg.

Ytskikt, golv, tak, fasader, sittplatser och belysning är nytt. Utanför entréerna har man byggt torgmiljöer med sittplatser och grönska, liksom plats för exempelvis foodtrucks.

Gym och bowling bidrar till helhet
Tre restauranger vid torget har fått möjlighet till uteservering. Ombyggnaden bidrog till att H&M etablerade sig, och nu fortsätter centrumledningen visionsarbetet med att erbjuda Kalmar en ny typ av handels- och mötesplats.

– Framtidens konsumtion kommer att se annorlunda ut än idag, eftersom människor i högre grad efterfrågar olika typer av upplevelser. Vi har idag ett gym och en bowlingbana, och vill ha fler hyresgäster som bidrar till en helhet av både shopping, upplevelser och personliga möten, avslutar Martina Adolfsson Nyström.

Martina Adolfsson Nyströms råd till lokalförvaltare:

  • Var närvarande, tillgänglig och inlyssnande.
  • Sätt alltid kundens/hyresgästens bästa i fokus.
  • Försök förmedla energi och engagera människorna som jobbar i och med fastigheten/centrumet. Kvarteret Giraffen har mottot ”Vi vill, vi kan och vi gör det tillsammans”, och det skapar både gemenskap och stolthet hos alla som verkar i vårt köpcentrum.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Bli den första att kommentera "Giraffens köpcentrum har Sveriges nöjdaste hyresgäster"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega