Partnertext från Stockholm Exergi

Tjänsten som sänker kostnaden och ökar komforten

Bättre inomhuskomfort till en lägre kostnad – det är tjänsten Värmeoptimering i ett nötskal. ”Vi styr specifikt på inomhustemperaturen så det blir ett bättre inomhusklimat samtidigt som vi sänker effektkostnaden med fem procent”, säger Mats Bergholtz, kundansvarig för förvaltare på Stockholm Exergi.

Digitaliseringen är en viktig del när Stockholm Exergi utvecklar fjärrvärmen. Det märks inte minst i erbjudandet av tjänster, många av dem bygger på digitala lösningar och bidrar till högre leveranskvalitet samtidigt som hanteringen av fjärrvärmen i fastigheten blir enklare.

Värmeoptimering är en av tjänsterna. Med den vänder sig Stockholm Exergi till fastighetsförvaltare för att ge möjligheten att smidigt få en överblick och styra inomhustemperaturen i varje enskild fastighet.

– Då vi mäter inomhustemperaturen i ungefär en tredjedel av lägenheterna så får man även en bra bild av hur inomhustemperaturer varierar i fastigheten och om det är något man bör agera på, säger Mats Bergholtz.

Enkel att anpassa
Tack vare sensorer hos lägenhetsinnehavarna kan man med stor exakthet få den genomsnittliga temperatur som kunden efterfrågar. Det är enkelt för förvaltare att i mobilen eller datorn anpassa inomhustemperaturer utifrån årstid och önskemål från kunderna. Algoritmer ser sedan till att inomhustemperaturen håller sig på rätt nivå.

Det finns tre olika driftlägen – ekonomi, balans och komfort – där man i samråd med kunden kan välja om det är viktigast att spara energi eller att vid alla tillfällen ha en god inomhuskomfort. Du kan som förvaltare också jämföra mellan olika fastigheter och se temperaturen i en specifik lägenhet.

Många andra fördelar
Att ha koll på temperaturen på det här sättet ger också en ekonomisk nytta. Kostnaden för effekt sänks med fem procent och tjänsten bidrar till att fjärrvärmesystemet drivs mer effektivt.

– Om kunden har önskad temperatur och priset för värmeproduktionen är högt kan vi styra ner temperaturen i tillförseln några timmar utan att kundens komfort påverkas. Det här sparar både resurser och miljö, säger Mats Bergholtz.

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega