Bättre boendemiljö med Bofluencers

Emma Gerdin, från (Brf Voxnan) berättar i en av filmerna om ett gemensamt hobbyrum med symaskin, kapsåg, handverktyg och material:  – Vi hade lokalen uthyrd ganska länge och när den blev ledig stod ett hobbyrum högt på önskelistan. Alla har bidragit med det de kunde hitta och allt står framme och är redo. Det blir en förlängning av bostaden där man kan hålla på med sina hobbys som man inte får plats med hemma.

Genom en serie filmer vill Fastighetsägarna Service lyfta fram goda exempel och inspirera fler fastighetsägare till att ta tillvara på bra initiativ från de boende. Tipset är att starta med bra boendedialog för att kunna fånga upp idéerna.

Fastighetsägarna Service har registrerat ett eget varumärke och lanserar konceptet Bofluencer®. Tanken är att lyfta eldsjälar och inspirera andra i branschen att skapa förändring i boendemiljön och samhället genom hållbara lösningar.

Man vill visa att det inte behöver vara ett omfattande projekt utan att även de små initiativen gör skillnad. Kampanjen innehåller korta filmer som ska spridas i sociala medier och i egna kanaler under vår och sommar.

Anna Birgersson.

Mer hållbart boende
I filmerna visar representanter från bostadsrättsföreningar och fastighetsägare olika idéer som leder till mer hållbart boende. Där finns till exempel de som har installerat solceller och andra som inrett prylbytarrum eller hobbyrum i sina fastighetslokaler.

– Vi vill med våra filmer rikta rampljuset på dessa eldsjälar och ge dem den uppskattning de förtjänar, samtidigt som vi vill inspirera och öka förståelsen för vad som är möjligt att göra, säger Anna Birgersson, chef för Marknad, HR och Hållbarhet på Fastighetsägarna Service.

Hon berättar att de fångat upp projekten bland sina kunder som är fastighetsägare och bostadsrättsföreningar, där personerna själva har varit initiativtagare.

I bostadsrättsföreningarna är det människor som är engagerade i styrelsearbete och sitt boende och kanske inte ser sig som regelrätta fastighetsägare.

Men även andra fastighetsägare kan ta till sig av budskapet att hitta hållbara idéer tillsammans med de boende. Hur gör man då det?

Gemensam plattform
Anna Birgersson tipsar om att förenkla och öppna upp för dialog mellan fastighetsägare och hyresgäst där hon tror att nyckeln är en gemensam plattform.

– Fastighetsägarna Service har skapat en boende-app som förenklar för våra kunder att bland annat skapa dialog med de boende. I den appen kan fastighetsägaren kommunicera med de boende och de boende kan även betala hyran eller avgiften och få tillgång till olika tjänster.

Öppna upp för samarbete
Självklart fungerar även andra digitala kanaler för att få till en bra boendedialog, påpekar Anna Birgersson. Det handlar om att vara transparent och öppna upp för samtal, samarbete och kommunikation mellan fastighetsägaren, de boende och grannarna.

Hon tipsar även fastighetsägare som önskar få bättre dialog att ställa frågan till sina hyresgäster eller medlemmar i föreningen om hur de själva tycker att dialogen ska se ut.

Man kan nyttja sina hyresgästundersökningar, ställa frågan där och bjuda in. Sedan återstår att engagera, ta emot och genomföra idéerna tillsammans med de boende.

– Att få 100 procent engagemang från sina hyresgäster är högt uppsatt mål. Man behöver inte börja i stor skala utan med det som förenar. Oavsett om det är ett gemensamt hobbyrum, ett prylbytarrum eller ett solcellsprojekt, så är det en bra start, säger Anna Birgersson.

Text: Marit G Engstedt

Bli den första att kommentera "Bättre boendemiljö med Bofluencers"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega