Så jobbar Sveriges bästa arbetsplats

Allmännyttiga Mimer i Västerås utsågs i år till Sveriges bästa arbetsplats. Bolagets HR-chef Wivecka Ljungh berättar hur de gör för att skapa en bra arbetskultur.

De senaste sex åren har Mimer placerat sig bland de allra främsta när Sveriges bästa arbetsplatser utses av undersökningsföretaget Great Place to Work. I år klättrade Mimer ända till toppen och utsågs till Sveriges bästa arbetsplats bland medelstora bolag.

I undersökningen mäts hur medarbetarna upplever sin arbetsmiljö och de bolag som placerar sig bäst har bland annat lägre sjukfrånvaro och bättre motivation.

Men det mest intressanta är kanske hur bolagen som ligger i topp jobbar med de här frågorna. Hur gör Mimer för att till exempel öka motivationen hos sina medarbetare?

Delaktighet skapar engagemang
– Vi jobbar med motivation utifrån två sätt att tänka. Det första är att vi involverar våra medarbetare i allt vi kan. Vi tror det finns en total korrelation mellan hur involverad man är och hur motiverad man är, svarar Wivecka Ljungh och tillägger;

– Vem är mest engagerad på ett möte? Jo, de som har en punkt på agendan. Så vi involverar våra medarbetare mycket mer än vad vi tror är vanligt. Våra medarbetare är med och tar fram en vision, de är med och tar fram hur vi ska nå målen inför nästkommande år, men de är också med i framtagandet av målen. Vi har kontinuerliga träffar med alla medarbetare där vi informerar och har en dialog i viktiga frågor.

Amerikansk företagsmodell
Wivecka berättar att det andra sättet att tänka som styr Mimers arbete med motivationen bygger på den amerikanska företagsgurun Daniel Pinks teorier.

– Det handlar om att kunna styra sin egen arbetsdag så mycket det går, att få vara riktigt duktig på det man gör och att jobba med saker som är meningsfulla.

Daniel Pink sammanfattar sin modell med orden autonomi, mästerskap och mening.

– Pinks bestämda åsikt är att motivationen ligger i att varje människa får känna sig viktig och som en del av något större. Vi ska inte erbjuda godare morötter eller hårdare piskor, utan en meningsfullare arbetsmiljö, frihet och kreativitet. Så motiverar vi framtidens arbetskraft.

Förebyggande hälsoarbete
En annan fråga som är avgörande för att lyckas är att jobba med hälsa.

– Vi jobbar utifrån en formel som säger att det resultat som medarbetare bidrar med är beroende av att medarbetarna orkar, kan och vill göra ett bra jobb. Formeln lyder: hälsokompetens * kunskapskompetens * motivationskompetens är lika med resultat.

Så Mimers hälsoarbete är inriktat mot de tre delarna.

– Vi tänker att vi vill jobba främjande och förebyggande med hälsoarbetet. Vi har ett mål att minst 80 procent av våra kostnader för sjuk och hälsovård ska vara främjande och förebyggande, så det mäts löpande. Istället för vanlig företagshälsovård så har vi skrivit avtal med ett tiotal hälsoaktörer inom olika områden som hjälper oss att nå målet.

Träning ger längre semester
Mimer har också en väldigt omtalad friskvårdssatsning som innebär att bolagets medarbetare får längre semester om de tränar.

– Alla våra medarbetare som tränar pulshöjande aktiviteter upp till tre timmar i veckan på fritiden får vara lediga 20 procent av den tiden. Utöver det kör vi nu ”16 weeks of health” för medarbetare som behöver göra en hälsoresa. 20 medarbetare deltar i föreläsningar, träningspass ute, kostrådgivning, mindfulness och så vidare, säger Wivecka och tillägger;

– Det vi också gör kontinuerligt är att jobba ihop med en hälsocoach där alla medarbetare får gå igenom sitt livshjul. Är det punktering inom nåt område, hjälper vi som arbetsgivare till att få balans igen.

Prioriterar kompetensutveckling
Hur arbetar Mimer för att höja kompetensen hos medarbetarna?

– Kunskapskompetens är ju vår andra faktor som vi prioriterar. Här har vi en kompetensprocess och ett system för detta. Varje roll har ett antal kompetenser med olika ”bör-lägen”. Utifrån detta inventeras ”är-lägen” och kompetensgap stängs så effektivt som möjligt. Det ingår också att årligen spana in vad som är på gång i omvärlden, så vi hinner skaffa oss ny kompetens i tid.

Nano-learning
Mimer har hittat en ny metod för utbildning som fungerar bra.

– Det vi är mest nöjda med just nu är Nano-learning som är små korta digitala utbildningar som vi gör själva. Till exempel har vi en individuell utbildning i arbetsmiljöföreskrifter. Alla dessa nanoutbildningar går ut varje år enligt ett årshjul till aktuella medarbetare.

Bolaget har också startat Mimerakademin. Här får medarbetare hjälp att internt utbilda sig till yrken som det råder brist på inom Mimer.

– Nu kör vi ett spår till upphandlare, ett spår till byggprojektledare skador och ett spår till chefer. Intresset har varit jättestort. I Mimerakademin startar vi i vår månadsvisa spännande föreläsningar för alla som vill delta. Just nu är de digitala.

Pink i praktiken
Wivecka ger tre ytterligare exempel på hur Mimer utgår från Daniel Pinks teorier om autonomi, mästerskap och mening:

– Vi jobbar med tillit till våra medarbetare så medarbetare kan vara så fria som det är möjligt att göra sina jobb. Vi har flextid och jobbar aktivitetsbaserat så långt det är möjligt. Vårt nya kontor gör det möjligt för medarbetarna att själv välja i vilken typ av miljö de vill jobba för dagen och med vilka andra medarbetare.

– Man ska få bli duktig i det man gör. Och det man har med sig till oss av olika intressen och kompetenser försöker vi använda för att nå Mimers mål. Till exempel när man är nyanställd hos oss jobbar vi en hel dag med medarbetarens egna värderingar och kopplar dem till företagets värderingar.

– Vi jobbar med en av de viktigaste sakerna i människors liv, deras hem. Vi lyfter löpande allt meningsfullt vi är med och gör i våra stadsdelar. Alla roller hos oss är med och bidrar, direkt eller indirekt, till att våra hyresgäster ska uppleva att en bra dag börjar hemma.

Tips till andra bolag
Vad är Wiveckas bästa tips till andra bolag som vill bli lika bra arbetsgivare som Mimer?

– Det bästa tipset är nog att lita på era medarbetare, involvera dem, lyssna på dem och besluta sen tillsammans vilka mål ni har. Låt medarbetarna ha frihetens att bestämma hur ni ska nå era mål. Och sen ”vattna där det gror” och ”släck aldrig en eldsjäl”, få eldsjälarna att brinna i rätt riktning och hitta, berätta och sprid era goda ”stories”.

Våga ha kul
Ett annat tips från Wivecka är att våga ha kul på vägen, skratta mycket, men inte åt varandra utan med varandra. Kom ihåg att det är ett tillsammans-projekt om man ska lyckas.

– Vi har även digitala småenkäter till våra medarbetare vilket gör att vi veckovis lyssnar av och ser om vi behöver sätta in åtgärder på avdelningarna. Det är också ett bra tips, säger Wivecka.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Sveriges bästa arbetsplatser 2021

Källa: Great Place to Work

Stora organisationer (+250 medarbetare)

  1. Svenska Bostäder

Medelstora organisationer (50-249 medarbetare)

  1. Mimer
  2. Stångåstaden
  3. Wihlborgs Fastigheter
  4. Atrium Ljungberg
  5. Fastighetsägarna MittNord

Små organisationer (-50 medarbetare)

  1. Sankt Kors

 

Årets topplista från Great Place to Work

 

Läs även artikeln ”Därför trivs så många med att jobba i fastighetsbranschen

 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega