Så lyckas vi med nya företagskulturen

– Man måste coacha ledarna, Henrik Byström på Microsoft.

Hur gör proffsen på distansarbete och digitalt ledarskap? Henrik Byström, affärsområdeschef på Microsoft, delar med sig av sina erfarenheter.

Under den pågående pandemin har distansarbete och digitala möten blivit det nya normala för många. Och Sverige fick en flygande start eftersom vi ligger långt framme i digitaliseringen internationellt sett.

Nu tror många experter att vi efter pandemin kommer att arbeta mer på distans och att kontorets roll därför kommer att förändras. Men det finns ett antal utmaningar som vi måste klara för att lyckas med den nya företagskulturen.

– Det är ett helt annat ledarskap och ett helt annat grupptänk som måste komma till för att man ska nå det här, sa Henrik Byström, affärsområdeschef Modern Work & Microsoft 365, när han deltog i Fastighetsägarnas webbinarium ”Vad ska vi ha kontoren till”.

Titta på ledarskapet
Microsoft har jobbat med att bygga den här nya företagskulturen i många år och där ser man inte arbetet som en plats man går till utan något som man gör.

– Den vanligaste frågan man får är: hur vet du om folk gör sitt jobb när de inte är på kontoret? Då säger jag: hur vet du att de gör sitt jobb bara för att de är på kontoret? Det har ju ingenting med platsen att göra, utan du måste titta på ledarskapet, sa Henrik Byström.

Han tycker att vi glömmer bort arbetsgivarens roll när vi diskuterar distansarbete och att det blir väldigt mycket fokus på arbetstagarens roll.

Tydliga förväntningar
– Får vi medarbetarna att bli högt engagerade och att trivas, må bra och ha rätt förutsättningar kommer de leverera kundnytta. Det vet vi från studier. Samtidigt måste vi se till att vi uppnår företagets eller organisationens målsättningar, det gäller att coacha medarbetare kring prioriteringar så att de kan rikta sitt engagemang i rätt riktning.

Henrik Byström talade om att det måste finnas balans mellan både organisationens förväntningar på medarbetarna och medarbetarnas förväntningar på organisationen. Det förutsätter att man kommer överens om och kommunicerar tydliga förväntningar.

– Men jag tror inte att det är att du ska jobba si och så många timmar eller att det ska se så här ut på den här siffran i en balansräkning eller ett ”score card”. Det där är ju bara resultat av hur vi har gjort vårt arbete, vilka aktiviteter vi har gjort, hur vi prioriterar och hur vi har jobbat tillsammans och lärt av andra. Så det handlar om ledarskap.

Positiv nätverkskultur
En annan utmaning som Henrik Byström tog upp gäller nätverkskulturen. Hur ska man till exempel få alla som deltar i ett virtuellt möte att känna arbetsglädje och engagemang?

– Jag brukar säga att tänk om jag lägger in en fråga på Teams och sen är det ingen som svarar och ingen som reagerar. Det är som att ställa en fråga och sen står du bara och tittar på mig. Det gör du ju inte. Så man måste jobba med det, så att man trycker på en ”like”, ställer en fråga eller bygger vidare på din idé. Då blir du ju engagerad och tycker att det här är kul. Och gärna att man skämtar och har lite kul ihop också, sa Henrik Byström och fortsatte;

– Att vara konstruktiv, kreativ, bygga nätverk och ha kul, det kan man absolut göra. Men det är en kulturfråga och man måste coacha ledarna och där kan man också föregå med gott exempel som ledare.

Bättre digitala möten
På Microsoft har man lärt sig att digitala möten fungerar, men för att de ska fungera bra krävs att man inte bara är aktiv under själva mötena.

– Ett möte börjar ju redan innan när vi sätter agendan, går igenom material, läser på och förbereder oss.

Henrik Byström sa också att digitala möten måste vara inkluderande så att folk känner att de är i samma lokal oavsett var de är.

– Sen ska vi följa upp aktiviteter och gå in på anteckningar och sånt efteråt, så tänk på mötesstrukturen som före, under och efter, och inte bara under den bokade tiden som ni har i kalendern.

Tänk på skriftspråket
Henrik Byström gav också rådet att vi måste tänka på att skriftspråket inte är lika tydligt som talspråket i och med att vi inte ser varandra när vi läser det skrivna.

– Det är därför vi har smileys för att kunna skicka en signal om man är ironisk eller så. Jag brukar ge rådet att man ska vara försiktig med negativ feedback i skriftspråk. Däremot är det lättare att säga positiva saker.

Säkerhet och regelefterlevnad
Andra frågor som berör distansarbetet är IT-säkerhet och regelefterlevnad.

– Många har rusat väldigt fort nu för att få till alla de här tekniska möjligheterna och då vill jag uppmuntra till att titta över säkerheten som ni har. Men det finns också nya möjligheter med regelefterlevnad, compliance-processer och sånt där molntekniken har väldigt bra möjligheter att hjälpa er på vägen.

Teknik, plats, människa
Microsoft har jobbat länge med ledarskapet och företagskulturen och erfarenheten är att det ger resultat.

– Vi har konstaterat att den här modellen håller, att vi måste utgå från människors behov. Att se vad vi har för behov och hur vi jobbar med ledarskap och kultur och sen möta det med modern teknik och modern plats för alla de här tre delarna måste hänga ihop.

Henrik Byströms huvudbudskap för att få till en bra företagskultur är att det blir bra balans mellan teknik, plats och människa. Samtliga de här tre är lika viktiga.

Nav för samarbete
När det gäller kontorets nya roll berättade Henrik Byström om tankarna bakom Microsofts nya kontor i Stockholm.

– På Microsoft definierade vi våra behov när vi flyttade in i vår nya lokal i november och vi definierade det snarare som ett nav än ett kontor. Vi vill ha kontoret som ett nav för allt samarbete med oss själva, våra kunder och våra partners. Därför har vi också definierat 75 procent av ytan i våra lokaler som extern yta där vi och våra partners och kunder hänger och jobbar tillsammans för att verkligen värka fram verksamhetsresultat.

Risk att gå vilse
Henrik Byström varnade för att skära ner lokalytan i kontoren bara för att spara pengar.

– Gör man det med det perspektivet går man ju vilse och kommer åka i diket. Du måste ha teknik som understödjer och framför allt måste du förändra ditt arbetssätt, sa han och tillade;

– Vi måste ha en fysisk plats, vi vill ha en fysisk plats, inte bara hemma. Och då måste vi stödja den med modern teknik, men utgå från människors behov.

Nytt normalläge
Nu under pandemin sitter nästan alla som kan hemma och jobbar hela tiden. Och visst funkar det, men det är inte ett optimalt läge om vi blickar framåt.

– Det är ingenting som vi önskar i förlängningen, utan vi vill hitta en balans på något sätt. Så pendeln kommer ju svänga tillbaka, men jag tror inte att den kommer svänga tillbaka till där den var. Utan vi kommer att komma in i ett nytt normalläge och exakt hur det normalläget ser ut är lite olika för olika organisationer. Vad har vi för behov egentligen, vad ska vi åstadkomma och vad ska vi ha våra lokaler till?

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega