Innehåll från AareonAnnons

Med smarta sensorer och IoT-lösningar tar sig Aareon an framtiden

Digitaliseringen av samhället ställer gamla sanningar på sin spets samtidigt som nya möjligheter skapas för effektiv fastighetsförvaltning, där kunden – hyresgästen – får en allt mer central roll. Innovativ teknik och trender påverkar vår vardag, vår arbetsmiljö och hur vi kommunicerar. Men också hur vi kommer att leva i framtiden. Fastigheter, städer och samhällen kopplas allt mer samman med Internet of Things (IoT).

Med sin stabila efterfrågan har fastighetsbranschens digitala utveckling inte haft samma framfart som många andra branscher. Men när den smarta byggnaden nu gör entré går utvecklingen i en rasande fart och digitaliseringens alla möjligheter står plötsligt i fokus.

– Det vi ser nu är bara början på en spännande resa som till stora delar redan håller på att rita om hela branschen, säger Niklas Thulin, Head of Digital på Aareon.

Aareon är ledande i Europa inom utveckling av digitala tjänster och lösningar för fastighetsbranschen. Som en del av sin strategi satsar de på Aareon Smart World, ett digitalt ekosystem som hjälper fastighetsföretag att effektivisera sina verksamheter.

– Ny teknik som artificiell intelligens och uppkoppling till smarta sensorer hjälper fastighetsföretag att automatisera och skapa mervärde för hyresgästerna samtidigt som man kapar onödiga kostnader. I vår digitala portfolio har vi vår virtuella assistent Neela som kan ta över arbetsuppgifter för våra kunders kundtjänst. Eller Predima, en IoT-lösning för fastighetsbranschen, som samlar information från olika system och sensorer för att kunna förutspå problem och hjälpa fastighetsföretag att fatta rätt beslut.

Kärnan i Aareon Smart World är fastighetssystemen, som tolkar och behandlar data.

– Att det finns oändliga mängder information tillgängliga i det uppkopplade samhället, känner nog de flesta till. Men det räcker inte att bara ha informationen. Man måste också veta vad man ska göra med den, understryker Leo Palmberg, Head of ERP, på Aareon.

– Med vårt fastighetssystem Incit Xpand får man ett enda verktyg för teknisk och ekonomisk förvaltning som både förenklar vardagen och ger mer tid över till kärnverksamheten.

– Många av dagens sysslor automatiseras och det manuella arbetet försvinner. Men den personliga servicen kommer inte försvinna – tvärtom. Med automatiserade processer kan den personliga servicen få ta den plats den förtjänar.

Digitalisering innebär till stor del att möta sina kunder, hyresgästerna, på ett nytt sätt.

– Telefonköer och blanketter tillhör gårdagen. Med självbetjäning kan hyresgästerna själva utföra sina ärenden på tider som passar dem. Allt från att skriva under hyresavtal till att rapportera fel eller framföra önskemål.

– Kanske man som fastighetsägare vill installera smarta lås eller erbjuda tilläggstjänster som hemförsäkring, flytthjälp eller veckostäd, förklarar Niklas Thulin.

Att den digitala utvecklingen inom fastighetsbranschen kommer att accelerera framöver är ingen djärv gissning, menar både Niklas Thulin och Leo Palmberg.

– Aareon är med och driver utvecklingen. Vi har idéerna, kunnandet och i Aareon Smart World har vi de tekniska lösningarna. Aareon som koncern har också möjlighet att investera i nya tjänster och system som underlättar fastighetsförvaltning och skapar bättre lönsamhet för våra kunder.

– Våra kunder kan välja bland allt vi har i vår portfolio – det ger dem möjlighet att påbörja sin digitala resa, och att ta den helt i sin egen takt.

Bli den första att kommentera "Med smarta sensorer och IoT-lösningar tar sig Aareon an framtiden"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega